LEGO DC Super-Villains | REVIEW
Reviews / Maandag - 29 Okt 2018     A+ | a-

We zijn er ondertussen zo aan gewend om de goedzak te spelen in games, dat we haast vergeten dat de schurken wel degelijk interessant kunnen zijn. En laten nou juist de schurken in de spotlight staan in de game:  LEGO DC Super-Villains. Een game tjokvol schurken (en ook goedzakken) om je eens flink mee uit te leven. De vraag is alleen, is de game net zo slecht als de schurken, of is de game stiekem toch een goedzak?

LEGO DC Super-Villains concentreert zich, zoals de titel al doet vermoeden, volledig op de schurken uit de DC universe. Het is deze keer dan ook niet aan de Justice League en de andere helden om de wereld te redden, nee deze taak valt volledig op de schouders van The Joker, Lex Luthor, Catwoman en de vele andere schurken. In LEGO DC Super-Villains begin je met het aanmaken van je eigen super schurk, die je naar hartelust kan aanpassen en aankleden. Dit is tegelijk ook de eerste keer in een LEGO game waar jouw zelf gecreëerde personage daadwerkelijk onderdeel uitmaakt van het verhaal.

Je steentje bijdragen!

Het verhaal in LEGO DC Super-Villains is losjes gebaseerd op het verhaal uit de comic reeks New 52 genaamd: Forever Evil. De Justice League is plots verdwenen en is vervangen door de zogenaamde Justice Syndicate. Deze groep helden komt van een parallelle aarde genaamd: Earth-3 . Harley Quinn heeft echter gezien wat er met de Justice League gebeurd is en weet de overige bende van ellende te overtuigen om op onderzoek uit te gaan.

Het mag gezegd worden, het verhaal is leuk om te volgen en door de twist dat je dus met schurken speelt voelt het ook fris aan. Jouw eigen personage heeft dan ook een belangrijke rol te vervullen in het verhaal.

Het verhaal is een leuk excuus om zoveel mogelijk bekende, maar ook de wat minder bekende, schurken op te trommelen. Mocht je niet zo bekend zijn met de schurken uit de stal van DC dan zitten er altijd wel een paar bij die je kent, maar ben je een groot DC fan dan zal je hartje helemaal sneller gaan kloppen bij het zien van al die DC personages. Hetgeen wat wel jammer is, is dat de meeste allemaal zo op elkaar lijken als het gaat om hun vaardigheden.

Schurkachtig goeie voice-acting!

Zoals je ondertussen gewend bent in een LEGO game zijn deze tegenwoordig volledig voorzien van stemmen. DC LEGO Super-Villains is hierin dan ook geen uitzondering. En laat nou net de sterrencast aan voice actors het grootste pluspunt van de hele game zijn. Elke character word ingesproken door dezelfde acteur die dit ook doet voor de vele tekenfilms en andere games. The Joker wordt weer fenomenaal ingesproken door Mark Hamill, maar ook Clancy Brown (Lex Luthor), Tara Strong (Harley Quinn) en Kevin Conroy (Batman) zijn fantastisch.

Het is dan ook extra zonde dat jouw eigen gemaakte schurk totaal stemloos is. Alsof ze tijdens het aanmaken van jouw schurk vergeten zijn om jou een optie te geven hoe jouw schurk moet klinken.

Ja er worden een paar woordgrapjes over gemaakt door de andere schurken, maar het voelt toch als een groot gemis dat jouw eigen personage geen eigen stem heeft. Dit is dubbel raar aangezien jouw personage juist het middelpunt is van het verhaal. Hier ligt dan ook een gemiste kans.

Op ontdekkingstocht door de stad

Buiten het feit dat LEGO DC Super-Villains een twintigtal lineaire levels kent, zul je ook veel tijd spenderen in het open wereld gedeelte van de game. Hierin ga je vanuit het moeras naar Gotham City, en van daaruit door naar Metropolis en Smallville. Ook de planeet Apokolips kan vrij bezocht worden. Van side quests tot het verzamelen van één van de vele collectibles door middel van puzzels, er is altijd wel wat te doen. Je kan jezelf te voet door de wereld verplaatsen, of vliegend als je met bijvoorbeeld superman op pad gaat, maar je kan je ook voortbewegen in een of ander voertuig. Maar dankzij het feit dat de voertuigen voor geen meter lekker bestuurbaar zijn laat je die al snel voor wat het zijn. Wat een veel leukere manier is om je te verplaatsen is vliegen met Superman of Lex Luthor. Van bovenaf krijg je ook een mooi overzicht van de wereld.

Gamers die graag alles verzamelen in games kunnen hun hart ophalen in de LEGO spellen. LEGO DC Super-Villains is hierin dan ook geen uitzondering. Geen enkel level zul je volledig honderd procent halen op je eerste run. Maar zodra je een level hebt uitgespeeld kun je die naar hartelust opnieuw bezoeken in vrij spelen. Hierin kun je blijven switchen tussen alle vrijgespeelde schurken en helden zodat je wel in die ene verborgen kamer kan komen.

Besturing is soms de grootste schurk

Zoals ik aan het begin al aangaf was het voor mij alweer een tijdje geleden dat ik een LEGO game gespeeld had. Wat daardoor extra hard opvalt is dat de gameplay door de jaren heen niks veranderd is. Dat betekent dat je elk level nog steeds bekijkt als een soort kijkdoos en bestuurt als een 3D en 2D platform hybride. Nadeel daarvan is, doordat de camera dus op een vast punt zit, je af en toe ook het overzicht dreigt kwijt te raken. De camera werkt daarin namelijk niet altijd even lekker mee. Het zelfde kan gezegd worden voor de algehele gameplay, het werkt in de meeste gevallen prima maar een update zou geen straf zijn. Nu gebeurt het meermaals dat je naast een plateau springt omdat de camera niet meewerkt, of dat je net dat ene personage wilt selecteren en je ondertussen iedereen al honderd keer geselecteerd hebt behalve degene die je wilt hebben.

De LEGO games zijn uitermate geschikt voor de jongere gamers en dat merk je aan de volledige presentatie. De humor is wat aan de flauwe kant en de puzzels niet al te moeilijk. Maar mocht het nu toch wat te moeilijk worden, of gewoon omdat je er zin in hebt, is er de mogelijkheid om de volledige game met z’n tweeën te spelen. Met een druk op de knop spring je zo even bij om te helpen of om samen op ontdekkingstocht te gaan. Voor de wat oudere gamers (of comic-geeks) is het gewoon een feest der herkenning om al die schurken (en helden) te zien en vrij te spelen. En met bijna 200 personages in de game, gaat je comic-hartje vast sneller kloppen.

LEGO DC Super-Villains is weer een LEGO game als vanouds. Het is makkelijk op te pakken en je hoeft je nooit te vervelen, omdat er altijd wel iets te verzamelen of te doen is. Vooral je kinderen zullen het weer heerlijk vinden om te spelen. De algehele gameplay mag dan wat verouderd aanvoelen, het speelt nog steeds makkelijk weg. Het open wereld gedeelte is een feest der herkenning en tel daarbij een sterrencast aan voice acteurs bij op en je zult je niet snel vervelen.