Hitman 2 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 22 Nov 2018     A+ | a-

Iedereens favoriete huurmoordenaar keert wederom terug in een nieuwe game. Onze wereld krioelt namelijk van het tuig en dat is goede business voor onze kale knikker met de barcode van een half wit op zijn achterhoofd. De nieuwste Hitman is dit keer beschikbaar als een compleet pakket, en dus niet in episodes. In dit tweede deel mogen we op avontuur in zeven volledig nieuwe locaties over de gehele aardkloot.

Als het op Hitman aankomt, had ik niets minder dan groots verwacht. Het op ontelbare manieren ombrengen van targets, terwijl we onszelf in een onnozele roze flamingo vermomming hebben gestoken, voelt gewoonweg bevredigend aan. Hitman 2 levert dit alles en meer, bevat een heerlijk verhaal en kent vele verbeteringen ten opzichte van de vorige Hitman-release.

Gimme Hope Diana

De korte filmpjes tussen de missies in Hitman 2 verklaren goed waar we ons bevinden in het overkoepelende verhaal. Zodoende moeten we ontdekken wie de moorden uit vorige games op zijn geweten heeft. Het verhaal graaft ook dieper in de bedoelingen van Diana (de handler van agent 47) en hoe nauw de twee eigenlijk met elkaar zijn verbonden. De stijlkeuze die IO Interactive heeft gekozen voor de tussenfilmpjes, zal niet iedereen bekoren. Het wordt op een comic-achtige manier verteld met stilstaande beelden. Ik persoonlijk vond het tof gedaan, maar als je kijkt naar eerdere Hitman-games (zoals Absolution), mis je wel aardig wat actie in de intermezzo’s van de gameplay.

Het verhaal stuurt onze kale vriend, Agent 47, naar zeven verschillende locaties over de hele wereld. Zo mogen we reizen naar de kust van Nieuw-Zeeland, een autorace-evenement in Miami, een vervallen dorp in het Colombiaanse regenwoud, de drukke stadsstraten van Mumbai, een rustige buitenwijk in Amerika, een griezelig kasteel op een afgelegen eiland in de Noord-Atlantische Oceaan, en ten slotte, een gigantisch herenhuis in Oostenrijk. Alle locaties, met uitzondering van de laatste, geven ons gigantische spelwerelden met veel gebieden om te verkennen. Daarnaast kent de game per locatie diverse challenges die je uitnodigen om alle gebieden die de locaties kennen ook werkelijk te verkennen.

Mooi man!

De vorige Hitman was een mooie game, en met de komst van het tweede deel zul je op grafisch vlak zeker niet teleurgesteld zijn. Elke spelwereld is ontworpen om enorm te verschillen van de andere locaties, waarbij de diversiteit aan locaties je geweldig laat onderdompelen in hun respectievelijke scenario’s. Zo is daar bijvoorbeeld de Mumbai locatie, en als een van de grootste steden in de wereld, is Mumbai dichtbevolkt en je zult merken dat je vaak door drukte wandelt. Jezelf verbergen in een menigte van mensen is een nieuw gameplay-element dat je helpt om bewakers te vermijden. Bovendien kun je dit keer jezelf en lichamen verbergen in het struikgewas, waardoor er meer mogelijkheden komen om een missie ongezien te doen slagen.

Nagel aan mijn doodskist

Als het gaat om het ombrengen van een doelwit, zijn er een shitload (en ik bedoel dan echt een shitload) aan manieren om dit te doen. Van het vergiftigen van voedsel of drankjes, tot het saboteren van een voertuig. Je kunt er ook voor kiezen om het doelwit gewoon ordinair te besluipen en deze uit te schakelen in een afgelegen gebied. De mogelijkheden zijn weer eindeloos, en Hitman 2 is weer een heerlijke zandbak om zo creatief mogelijk je kills te maken. Het loont ook om de privégesprekken van de NPC’s af te luisteren, waardoor je intel vergaart of een nieuwe kans opent om je doelwit om te leggen. De gesprekken zijn een verhaal op zich en zo genoot ik van een afgeluisterd gesprek in het griezelige kasteel, waar ik het advies volgde om de kleren van een dode te dragen en in zijn doodskist te wachten op het doelwit. Deze wilde afscheid nemen van de overledene, en zodra hij in de buurt van de kist kwam, kon ik ongezien een schroevendraaier in zijn strot steken. Heerlijk spelleke dat Hitman!

Hitman 2 kent per locatie tientallen uitdagingen om te voltooien. Wanneer je een locatie hebt voltooid, krijg je een scherm te zien waarin alle uitdagingen belicht worden die je hebt weten te voltooien. En ik kan je vertellen, dat zijn er een hele hoop. Elke keer weer, was ik onder de indruk van hoeveel er waren. Deze uitdagingen concentreren zich met name op de verschillende manieren om je doelen te bereiken, verschillende kostuums te vinden en te dragen en dat je de diverse wapens en andere items op creatieve manieren weet te gebruiken. Hoe meer uitdagingen je voltooit, hoe hoger de score die je krijgt. Hoe hoger de score, hoe sneller je nieuwe unlockable items vrij speelt. Denk hierbij aan een lockpick, explosieven maar ook andere startlocaties en kostuums. Hierdoor kun je levels opnieuw blijven spelen, en zo kan een nieuwe playthrough van hetzelfde level ineens een heel andere wending krijgen waardoor alles steeds weer lekker fris aanvoelt.

Koffertje de gekste

Een nieuwe toevoeging aan het spel is de picture-in-picture weergave. Deze waarschuwt je wanneer een camera je heeft gezien en een kleine blokje in de bovenhoek laat zien wat de beveiliging heeft gezien. Dit komt ook naar voren wanneer iemand merkt dat je een beetje vaag aan het doen bent en vervolgens op je “eigen manier” verder onderzoek gaat doen. Deze kleine details zorgen ervoor dat de spelervaring boeiend en uitdagend genoeg blijft om je missie te voltooien.

Er zijn nog veel meer kleinere details in Hitman 2 aangebracht, zoals betere belichting, spiegels die je kunt gebruiken om dode hoeken te zien en de diverse NPC’s kennen ook meer variatie en detail. Bovendien zijn er een aantal nieuwe items toegevoegd aan het arsenaal van Agent 47, waaronder tasers, concussion grenades en eindelijk keert de beroemde koffer ook weer terug. De koffer kan worden geselecteerd als een uit te rusten item en je kunt zelf kiezen wat je erin wilt doen. Wordt het een setje explosieven of toch een compleet snipergeweer? Je kunt de koffer ook als een wapen gebruiken en hoofden mee inslaan. Ook tof is dat je de koffer over hekken kan gooien om het zod ongezien bij je te houden tijdens je stille killingsprees. Wapens kunnen verbergen is ongelooflijk handig, maar pas op bij bewakingsposten. Hier word je namelijk gefouilleerd en worden al je bezittingen gescreend. Beetje lullig als zo’n beveilingsagent ineens een fokkin’ grote snipergun tegenkomt…

Een hele vette toevoeging van IO Interactive is het Legacy-pakket. Als je het vorige deel van Hitman in je bezit hebt, kun je alle oude levels opnieuw spelen in Hitman 2. Dit is op zich heel tof natuurlijk, maar de gameplay vernieuwingen die het tweede deel kent, worden dan ook toepast op deze levels. Een hele nette fanservice als je het mij vraagt!

Krop sla

Met drie moeilijkheidsgraden moet Hitman 2 een beroep doen op nieuwe en ervaren spelers. Met de standaard Medium instelling vond ik de game toch iets te gemakkelijk. Zo kon ik iemand aanvallen zonder enige reactie van mensen die in de buurt stonden. De moeilijkere optie is gelijk een hele andere wereld, want NPC’s zijn ineens een stuk gevoeliger voor geluiden, ze zullen je achterdochtig vinden als je een vermomming met bloed erop draagt en ze zijn meedogenlozer als het gaat om close-combat. Ondanks dat moet ik nog wel even kwijt dat de AI van de NPC’s nogal twijfelachtig kan zijn. Sommige dingen horen en zien ze te snel, terwijl op andere momenten je het idee hebt dat er iemand met het IQ van een krop sla voor je neus staat en totaal niets heeft gemerkt van je misdaden. In zekere zin is dit een soort handtekening van Hitman, want de allereerste game uit 2000 kende dit euvel ook al.

Hitman 2 kent dus een paar kleine tekortkomingen in de AI, en een andere is het menusysteem van de game welke nogal verwarrend over kan komen. Dit was al zo in het vorige deel, en IO Interactive heeft dit klakkeloos overgenomen. In het hoofdmenu zie je bijvoorbeeld overal vakken welke je een menukeuze geeft, maar het is nogal veel en het ziet er iets te druk uit.

I See Dead People

Naast de basegame zijn er ook twee nieuwe gameplay-modi toegevoegd aan het Hitman-repertoire, waaronder de Sniper Assassin-modus en de Ghost-modus. Sniper Assassin kon je al spelen als je de game had gepre-ordered. Wij hebben een tijd geleden een complete review geschreven over deze mode, en die kun je HIER teruglezen. Het is jammer dat er nog steeds maar één level is om te spelen, maar er komen in de loop der tijd nieuwe levels bij. Sniper Assassin is op zich een grappige mode, maar je moet dit meer zien als een extraatje.

Ghost-modus kan alleen online worden gespeeld. In wezen start je samen met een andere speler in een level en is het taak om je doelen zo snel mogelijk uit te schakelen. De eerste die tot vijf onontdekte dode doelen komt, wint de game. De Ghost-modus is ongelooflijk vet om te doen en ik had veel plezier met het spelen van deze modus, ondanks er maar één level speelbaar is (blijkbaar zullen er in deze mode later ook meer kaarten beschikbaar zijn). Je moet wel stalen zenuwen hebben in deze modus, want het is makkelijk om hierdoor gefrustreerd te rakenr. Ghost-mode is ontzettend uitdagend, en dat komt omdat je jezelf door een grote spelwereld moet navigeren terwijl een timer afloopt. Probeer maar eens onder tijdsdruk smetteloos je doelwitten om te leggen zonder op te vallen… Chapeau voor IO Interactive om een interessante multiplayer mode te verwerken in een Hitman-game!

Hitman 2 biedt dynamische stealth-gameplay waarmee je je doelen op talloze “leuke” manieren van het leven kunt beroven. De extra modi breiden deze leuke formule uit en ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan met nieuwe levels die in de toekomst zullen verschijnen. Hitman 2 is een geweldige game, met een aantal kleine tekortkomingen, waaronder het onduidelijke menu en de soms wat twijfelachtige AI van de NPC’s. Desondanks is dit een must-buy voor fans van het genre en de franchise!