Melbits World | REVIEW
Reviews / Woensdag - 12 Dec 2018     A+ | a-

Het belooft een dolle boel te worden tijdens de Feestdagen. Melbits World helpt je om die verplichte familiebezoekjes door te komen: Geen gillende neefjes en nichtjes die zich vervelen en geen gapende en chagrijnige jij,wachtend op de gourmet pret. De nieuwe Playlink titel van Sony knalt als een kleurenbom de woonkamer in en zorgt voor een hoop gepuzzel en gegiechel.

En het eerste gepuzzel zal vast beginnen bij je ouders of opa en oma. Je moet namelijk eerst even braaf de app op je telefoon laden. Aangezien iedereen tegenwoordig toch altijd 24/7 op dat schermpje zit te turen moet dat geen probleem zijn. Met Melbits creëer je zelfs weer wat gezelligheid in de tent en iedereen kan ondertussen dus gewoon vastgelijmd blijven aan zijn of haar telefoon! Even een appje tussendoor sturen zit er alleen niet bij, want het is wel opletten geblazen!

Zodra iedereen gelinkt is, kan de fun beginnen. En hoe. Bam! De kleuren knallen van het scherm de woonkamer in. Het valt gelijk op dat Melbits een mooie game is. Een hele mooie game zelfs ondanks al zijn simpelheid. Of misschien juist wel door al zijn simpelheid. Het is geen Red Dead Redemption 2 of andere game die zoveel van je PlayStation eist dat er rook uitkomt, maar gewoon simpel en kleurig. Wat het een erg aantrekkelijk uiterlijk geeft. Niet alleen zien de Melbits er zelf heel schattig en knuffelbaar uit (je zou ze meteen als huisdiertje willen), je kunt ze ook nog eens customizen met leuke accessoires zoals een koptelefoon of een hartjesbril! Ik ging uiteraard voor die laatste. Daarnaast ziet ook de wereld er onwijs verfijnd uit. Alsof je er zo via een geheim deurtje in kan stappen.Het schattige design laat wel een beetje zien dat de game ook is gemaakt met in gedachte de wat jonge gamers op de wereld. Maar ook voor de oudjes zit er zeker genoeg uitdaging in! Naarmate je vordert in de verschillende werelden worden de puzzels steeds lastiger en de samenwerking echt een must. Laten we hopen dat er niet spontaan familieruzies gaan ontstaan en iedereen tijdens het voorjaar in het nieuwe seizoen van “Het Familiediner” is te zien.

Het doel van elk level is om zoveel mogelijk van de Melbits van de ene pijp naar de andere pijp te krijgen. Schrik niet als er eentje sneuvelt, dat is jammer maar wordt gelukkig niet direct afgestraft haha. Hoewel het natuurlijk wel heel zielig is als zo’n schattig beestje abrupt tot een engel transformeert. Elke speler krijgt op zijn telefoon een knop of swipe strip die gelinkt is aan een object in de puzzel. Het ziet er makkelijk uit, maar vergis je niet! Er is zeker een goede communicatie en smooth teamwork nodig om successen te behalen. Kleine tip: speel dit vooral niet met een driftkikker. (*steekt voorzichtig hand op) Dat bevordert het teamwork niet en krijg je zo’n stress en chaos dat je allemaal met een burn-out eindigt en je na de feestdagen je baas moet uitleggen waarom je het nieuwe jaar al helemaal gestresst begint. Die ene bazige vriendin die altijd alles voor iedereen weet te bepalen kan echter nog wel eens goed van pas komen. Zo weet toch iedereen wat hij wanneer moet doen en is jouw vriendin ook eens legaal iedereen bevelen aan het geven. Yes ma’am!

Met zo’n vier uur weet je jezelf door alle 36 levels te werken. Je doet dit minimaal met twee personen. Wanneer je steeds verder komt, worden de levels dus wel wat lastiger en is het zeker aan te raden om er nog 2 teamgenoten bij te zoeken! Het is jammer dat je de game niet alleen kunt spelen. Het oogt namelijk ook als een game om solo te spelen ter ontspanning na een lange dag op kantoor, als je even geen zin hebt in een leven als Assassin of Black Op soldaat.

Het veilig van pijp naar pijp brengen van de Melbits alleen is trouwens niet genoeg. Wil je alle levels unlocken, dan zal je ook de zaadjes moeten verzamelen. Per level zijn er drie zaadjes te vinden en deze vragen van tijd tot tijd de nodige creativiteit van je. Een enkel zaadje ligt toevallig op je route, maar met regelmaat zal je toch je obstakels moeten gebruiken om een alternatieve route voor je Melbits te creëren en zo het zaadje te pakken te krijgen.

Een aardig minpunt is trouwens wel dat de game geen level selectie heeft. Dus als je ergens een zaadje mist kun je niet terug naar een specifiek level om alsnog je zaadje te bemachtigen. Je zult dan door alle voorgaande levels van die wereld moeten gaan om uiteindelijk bij het level uit te komen met jouw felbegeerde zaadje. Zodra je weer genoeg zaadjes hebt verzameld opent zich een nieuwe wereld voor je.

Het spel verloopt verder soepel en de schitterende kleuren en bijpassende muziek zorgen voor veel speelplezier en een hoop gelach. Misschien her en der wat frustratie omdat Ellen weer niet op tijd dat blokje van de weg haalt en daardoor weer jouw Melbit sneuvelt, maar ook daar kun je uiteindelijk toch om lachen.

Bron: Anniek Verloop / StarGamers