Tales of Vesperia Definitive Edition | REVIEW
Reviews / Maandag - 14 Jan 2019     A+ | a-

Tales of Vesperia Definitive Edition is een remaster van de in 2008 verschenen JRPG, en is uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren van de game. De game verscheen voor de Xbox 360 maar kreeg een jaar later een release op de PlayStation 3. Echter kwam de PlayStation 3 versie nooit naar het westen. De PlayStation 3 versie was uitgebreider dan de Xbox 360 versie met een volledige voice cast en had daardoor bijna twee keer zoveel stemwerk als het origineel. Tevens zaten er nieuwe personages in waaronder twee nieuwe speelbare personages. Voor deze definitive edition is de PlayStation 3 versie gebruikt als blauwdruk en komt met een volledige Engelstalige en Japanse stemmencast. Nu de PlayStation 3 versie van Tales of Vesperia eindelijk naar het westen komt in de vorm van deze remaster, is het hoog tijd om te kijken of deze game nog steeds de moeite waard is.

De Tales of serie bestaat al sinds 1995 toen de eerste game, Tales of Phantasia, uitkwam in Japan op de Super Famicom. In Japan word de serie dan ook gezien als één van de grootste rpg serie’s die er bestaat samen met Final Fantasy en Dragon Quest. Het grote succes in het westen kwam pas in 2004 met de release van Tales of Symphonia voor de Gamecube. De populariteit van de serie groeide aanzienlijk in het westen en mede daardoor kwamen er meer Tales games deze kant op. De laatste Tales of game die verscheen was Tales of Berseria in 2016. Maar terug naar 2008, Tales of Vesperia verscheen en wordt tot op de dag van vandaag gezien als een Fan-Favorite. Er werd dan ook al langer gevraagd naar een remaster van Vesperia.

Tales of Story

In Tales of Vesperia maken we kennis met Yuri Lowell, een jongeman die in het arme gedeelte van de hoofstad woont, en zijn trouwe viervoeter Repede. De wereld waarin ze leven, Terca Lumireis, wordt bij elkaar gehouden door zogenaamde Blastia’s, deze worden gebruikt voor bescherming en voor het vergaren van resources. Maar op een dag wordt een zogenaamde water-blastia gestolen met alle gevolgen van dien. Yuri, ooit zelf een ridder van het koninkrijk geweest, neemt de taak op zich om de dief op te sporen. Vanaf hier staat je een uitgebreid verhaal te wachten over vriendschap, verraad en goed versus kwaad. Je zult dan ook vele uurtjes zoet zijn met het verkennen van de wereld en de vele gevechten die daar bij horen.

Tijdens het spelen zul je veelvuldig in staat zijn om een skit te bekijken. Skits zijn kleine tussenscènes waarin de personages uitgediept worden. Soms gaan ze over datgeen waar je mee bezig bent, en soms gaan ze eigenlijk nergens over. In deze skits zit ook de meeste humor verborgen, en terwijl je ze kunt overslaan raad ik dat persoonlijk niet aan. Deze skits zijn ook kenmerkend voor de Tales of serie en duren ook nooit lang, maar geven net dat beetje extra mee als het gaat om het uitdiepen van de personages. De hoofdverhaallijn van Tales of Vesperia is eigenlijk ook een kenmerk voor de Tales of serie. Wat begint als iets kleins groeit al snel uit tot iets wereldbedreigends en alleen jij, samen met je nieuwe vrienden die je onderweg tegenkomt, kunnen dit voorkomen. Het verhaal is daardoor wel wat clichématig, maar dat mag de pret niet drukken.

Tales of Presentatie

Tales of Vesperia kent een anime achtige grafische stijl, zoals eigenlijk elke Tales of game. En voor deze definitive edition hebben ze de graphics opgepoetst, alle content die destijds bij de PlayStation 3 versie zat bijgevoegd en is de game voorzien van een volledige Engelse en Japanse stemmencast. Tijdens het verkennen van de wereld loop je over een wereldmap waar je de nodige monsters zult tegenkomen, maar ook kerkers en steden. Wat wel opvalt is dat de wereldmap wat leeg en haast ongeïnspireerd aanvoelt. Dit zelfde kan gezegd worden over de vele dungeons die je tegenkomt op je reis. Het helpt ook niet dat elk gang en elke kamer lijkt op de gang en kamer waar je zojuist vandaan komt. Je weg kwijt raken is dus iets wat voor kan komen.

Tales of Vesperia is tien jaar oud, maar gelukkig zie je dat er niet vanaf. Door de gekozen grafische stijl is deze game nu eenmaal netjes oud geworden. En dankzij de facelift die het gekregen heeft ziet het er vandaag de dag weer netjes uit. Zoals gezegd heb je de keuze om het spel in het Engels te spelen of in het Japans. Troy Baker verzorgde de stem van Yuri Lowell in het origineel uit 2008. Maar voor deze versie is Troy Baker niet teruggevraagd om de nieuwe stukken in te spreken, in plaats daarvan is er een andere stemacteur opgetrommeld. Een rare keuze vooral omdat het zo duidelijk opvalt als je aan het spelen bent.

Tales of Combat

Wat ook kenmerkend is voor de Tales of serie zijn de gevechten. Je vecht het uit in real-time in een afgesloten gebied. Het vechten doe je door middel van normale aanvallen, te blocken en zogeheten Artes te gebruiken. Artes zijn een soort van special moves die je kunt gebruiken, maar deze kosten dan weer TP (je mana zeg maar). Door tiddel van gebruik te maken van normale aanvallen en Artes rijg je combo’s aan elkaar, en hoe meer aanvallen en Artes je vrijspeelt hoe hoger je een combo kan laten oplopen. Dit alles is op zich niks bijzonders en het werkt allemaal redelijk goed. Ik zeg redelijk, want het lijkt er soms op dat er wat lag zit tussen het indrukken van je knop en de gewenste actie. Hierdoor word je nog wel eens in elkaar gebeukt terwijl je probeert te blokken, of dat je al vier keer een aanval hebt ingezet maar je personage nog niet zo ver is. Hierdoor krijg je nog wel eens onterecht een pak slaag.

Tales of Vesperia is een (j)rpg wat inhoud dat je dus exp vergaart en op die manier sterker wordt. Er zit alleen één klein probleempje hier. Je komt af en toe een soort van eindbaas tegen, maar deze gevechten zijn vaak ineens zoveel moeilijker dan de normale gevechten die je daarvoor had, dat je je afvraagt wat het probleem is. Zo’n eindbaas kan soms zomaar ineens een level of 5 hoger zijn dan de random vijanden die je tegenkomt in dezelfde dungeon of hetzelfde gebied. Het kan wat frustrerend zijn als je haast met speels gemak een dungeon doorloopt om vervolgens door een eindbaas met speels gemak in elkaar gebeukt te worden.

Tales of Conclusie

Tales of Vesperia Definitive Edition is een heerlijke misschien wat ouderwetse Tales of game, al staat de Tales of serie niet echt bekend om zijn vernieuwingen. Met opgepoetste graphics, meer content en een volledige stemmencast is het een waardige remaster voor deze tien jaar oude game. Een wat verouderd combat systeem, een moeilijkheidsgraad die nog wel eens verspringt tijdens eindbaasgevechten en de wat ongeïnspireerde dungeons nemen niet weg dat dit gewoon een goede game is. Het verhaal zit goed in elkaar en de personages krijgen genoeg ruimte om te groeien. Hebben we het allemaal al eens gezien? Absoluut, maar dat neemt niet weg dat Tales of Vesperia een fijne game is om te spelen. Of je nu bekend bent met de serie of niet, tijdens deze gure dagen is het heerlijk om een game te spelen met het hart op de juiste plek.