Battle Princess Madelyn | INDIE
Retro / Maandag - 28 Jan 2019     A+ | a-

Battle Princess Madelyn is een ongegeneerde liefdesbrief naar spellen van lang geleden. Met zware invloeden uit titels als Ghosts ‘n Goblins en Castlevania, doet het goed werk om een ​​retro-ervaring opnieuw te creëren, maar hoe houdt deze old-schoolstijl stand in 2019?

Ik ben een gamer die stamt uit de tijden van de Atari 2600 en de NES, maar het begon bij mij pas echt toen ik voor het eerst met de SNES mocht spelen. Een van de titels die ik een warm hart toe draag is Super Ghouls ‘n Ghosts, voornamelijk vanwege de pittige gameplay en de heerlijke platform actie die de game kent. De manier waarop Arthur, het hoofdpersonage uit de game, beweegt en eruit ziet was gewoon tof. Werd je geraakt, dan raakte hij zijn armor kwijt en stond hij in zomaar ineens in zijn boxershort te vechten. Het is en blijft een nostalgisch schouwspel als ik deze game opstart, en de pittige gameplay blijft zelfs in deze tijd uitdagend.

Spattende nostalgie

Als we kijken naar Battle Princess Madelyn, dan zien we eigenlijk een soortgelijke game met hetzelfde gevoel van timing en een zelfde soort controls. De nostalgie in deze “nieuwe” game spat er gewoon vanaf. Battle Princess Madelyn kent een prachtig eenvoudige bediening (één knop om aan te vallen, een andere om te springen), en door de nodige platform actie en taaie vijanden kent het ook een echte old skool-moeilijkheid. De game voelt en speelt geweldig en ziet er door zijn koddige pixels ook nog eens leuk uit.

Ghouls ‘n Ghosts anno 2019!

Gelukkig bouwt Battle Princess Madelyn op de basis van de Ghouls ’n Ghosts. De game kent een koddige handgetekende pixelstijl, die past bij de herinneringen aan het originele spel, maar de animatie is wel duidelijk wat hedendaagser geworden. Het ziet er in ieder geval allemaal goed uit. De manier waarop Madelyn rent, haar harnas verliest wanneer ze geraakt wordt (nee, ze staat niet in BH en string, maar draagt er gewone kleding onder) en hoe ze haar wapen alle kanten op kan gooien is gewoon top gedaan. Het grote merkbare verschil komt wanneer de bosses ten tonele verschijnen. Deze zien er verbazingwekkend uit en hebben allen hun eigen aanvalspatronen die je kunt doorgronden, maar zodra je deze onder de knie hebt, zijn ze wel aardig eenvoudig om te verslaan. Vooralsnog is de game over het algemeen best pittig hoor, want met een licht verkeerde sprong kun je als snel je dood vinden in deze game…

Modes enzo

Er zijn twee manieren om Battle Princess Madelyn te spelen. Zo is daar de klassieke Arcade Mode, waarbij je links van een level begint en er als een malle doorheen moet rennen, springen en zoveel mogelijk vijanden moet mollen om zodoende zolang mogelijk in leven te blijven. Je hebt maar drie levens, en ga je eenmaal dood dan mag de hele hel weer opnieuw beginnen.

Naast de Arcade Mode is daar ook de Story Mode. Dit is allemaal wat meer eigentijds en uitgebreider. Zo begint Madelyn helemaal onderaan de ladder, en terwijl ze verder komt in het avontuur, krijgt ze nieuwe vaardigheden zoals een double jump.  De verhalende modus geeft je meer vrijheid en je kunt uiteindelijk gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt. De game neemt je niet echt bij de hand en je moet dus zelf veel onderzoeken om verder te komen in deze mode. Hier komt het Castlevania aspect een beetje om de hoek kijken, waar je ook het een en ander zelf moet ontdekken om verder te komen en waar je vaardigheden moet vrij te spelen om werkelijk verder te kunnen komen.

De verkenning is in zekere zin heel leuk bedacht maar kent ook de nodige frustraties. De onderwatersecties vallen in deze categorie, want elke keer dat Madelyn wordt geraakt, wordt ze op een oneerlijke manier terug gewarpt naar de dichtsbijzijnde klif waar ze helemaal opnieuw de route af mag gaan leggen. Ook timing is heel belangrijk in de game en het is zaak om je sprongen goed te controleren want één klein misstapje zorgt ervoor dat je zomaar in een ravijn belandt. Deze pittigheid zien we niet vaak meer terug in games, maar Battle Princess Madelyn kan nog onvergevend zijn als het erop aankomt, waardoor er nog weleens een controller door de kamer gesmeten gaat worden.

Choose your weapon

Madelyn heeft een breed scala aan wapens, zo begint ze met een lans die ze kan gooien, en zo zijn er meerdere wapens die ze via power-ups kan krijgen, zoals bijlen en dolken. Die laatste heeft mijn voorkeur, voornamelijk vanwege de snelheid waarmee ze de dolk werpt. Om wapens te krijgen moet je een nieuw soort gameplay-element gebruiken, namelijk het tonen van respect. Op bepaalde plaatsen zul je beelden vinden, of zelfs de geesten van jonge meisjes. Als Madelyn bij hen in de buurt komt, wordt het beschouwd als respectvol, en de geesten geven je dan een schatkist en de beelden sleutels of wapens. Het is sowieso handig om even te bukken bij standbeelden, want deze herbergen ook sleutels die je weer toegang verschaffen naar bosslevels. Het is ook erg handig om even alles te onderzoeken, als je toch al bezig bent.

Battle Princess Madelyn kent ook warp-stenen die je in bepaalde gebieden kunt vinden. Hiermee kun je snel naar belangrijke gebieden reizen zonder dat je daar helemaal naar toe hoeft te joggen. Je moet namelijk flink wat backtracken, en om eerlijk te zijn komen we hierdoor ook gelijk het meest frustrerende punt van de game tegen. Battle Princess Madelyn kent namelijk geen map, of iets wat er op lijkt. Zodoende kun je dus niet herleiden waar je al ooit geweest bent, en moet je dus zelf onthouden waar je bent geweest. Dit is een ontzettend frustrerende bezigheid, omdat de omgevingen nogal eens op elkaar willen lijken. Dit kan het spelplezier wel lichtelijk bederven, waardoor je de game zo nu en dan voortijdig af wilt sluiten.

Al met al is Battle Princess Madelyn een prachtige “trip down memory lane” en een waardige opvolger voor Ghouls ‘n Ghosts. De game spoelt soepel weg en kent de nodige pittige gameplay die je mag verwachten van een platformer van dit kaliber. De game ziet er goed uit, de muziek en soundeffects klinken en voelen nostalgisch en de gameplay is goed gepolijst. Er zijn genoeg collectibles en sidequests te vinden om je lang genoeg bezig te houden met deze indiegame. Ben jij een liefhebber van de oude Ghouls ’n Ghost / Ghosts ’n Goblins-games dan is Battle Princess Madelyn een geweldig spel om jezelf een aardige tijd mee bezig te houden.