Resident Evil 2 | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 12 Feb 2019     A+ | a-

Capcom heeft een ongelooflijk goed jaar gekend in 2018. Het was misschien wel niet het jaar van de meest originele titels, maar het bedrijf heeft goed zijn best gedaan om gamers over de hele wereld te pleasen. Zo mochten we vorig jaar aan de slag met Monster Hunter World, en werd de Megaman X collectie nog eens uit de kast gehaald om opgepoetst te worden. Allemaal kwalitatief goede games, maar 2019 begint voor Capcom wel erg goed, namelijk met de heruitgave van Resident Evil 2! Capcom was sowieso nogal gretig om hun oudere games opnieuw uit te brengen op deze generatie consoles. Echter, geen van deze games heeft bijna net zoveel zorg ontvangen als de remake van Resident Evil 2.

Resident Evil 2 is persoonlijk een van mijn favoriete games uit de reeks. Het eerste deel was sowieso vet, maar de tenenkrommende voice-acting zorgde niet echt voor een hele intense ervaring. Het was pas in 1998 dat Resident Evil 2 verscheen welke mij compleet weg wist te blazen. Een stad welke compleet verwoest was, waar je jezelf een weg moest banen door een klein legertje bloeddorstige zombies om terecht te komen in een creepy politiestation. Daar beleefde je dan ook weer een episch en ijzingwekkend verhaal. Het was voor die tijd een van de meest intense games die je kon krijgen op je PlayStation. Daarnaast was de game ook nog eens flink uitgebreid en kon je na het uitspelen van de game een compleet nieuw scenario verwachten van beide hoofdpersonages Leon en Claire. Als je echt heel goed was in de game, kon je zelfs nog twee hele speciale scenario's vrijspelen, wat ongekend was in die tijd…

Geen honke-bonke meer!

Nu, 20 jaar verder, komt Capcom dan met een remake van Resident Evil 2. Deze weet het oude goed te combineren met het nieuwe, en Capcom heeft het origineel dan ook als een soort referentie gebruikt om het verhaal te vertellen, terwijl de complete gameplay in de remake anders is als het origineel. Weg met het “honke-bonke-door-de-gang-stuiter” controls en de vaste camera standpunten. In deze nieuwe interpretatie van het origineel krijgen we een thirdperson game die gewoon soepel en heerlijk wegspeelt. Capcom heeft de gameplay van Resident Evil 4 en Resident Evil 7 weten te vertalen naar deze game, en dat is een zeer mooie prestatie.

WTF happened?

Maar laten we beginnen bij het begin. Onze twee speelbare helden, Leon Kennedy en Claire Redfield kennen in de eerste instantie hetzelfde verhaal. Ze zijn in ieder geval apart van elkaar onderweg naar Raccoon City. Na een sfeervolle en onheilspellende cutscene komt je gekozen personage terecht bij een verlaten pompstation om te tanken. Nadat de tank vol zit is het tijd om af te rekenen, maar al snel stuit je op je eerste groep zombies en weet deze ternauwernood te ontvluchten. Beide personages komen elkaar op dit moment tegen en gaan op weg naar Raccoon City. Vanuit hier gaat het heel snel en worden beide personages van elkaar gesplitst door een tanker-explosie. Ze ontsnappen uit het vuur en splitsen zich op om terecht te komen bij het politiebureau van de stad.

Wat  Leon en Claire nog niet weten is dat het politiebureau (vroeger een museum) compleet is overspoeld met zombies en dat de meeste agenten al zijn gedood of zijn veranderd in zombies. Een flink deel van het verhaal vindt plaats in dit mysterieuze gebouw welke vol zit met afgesloten deuren, geheime ruimtes en meer. Aan Leon of Claire (ligt eraan met wie je speelt uiteraard) de taak om uit te zoeken wat er in godsnaam is gebeurd…

Toffe lineaire actie

Resident Evil 2 is in zekere zin een lineaire ervaring en houdt je heel graag op het juiste pad. Toch biedt de game je ook de mogelijkheid om de boel te verkennen. Er zijn heel veel zijkamertjes, die niet essentieels iets toevoegen, maar je wel kunnen belonen met nuttige items en munitie. Dat laatste is een schaars iets in de game, en elke kogel die je vindt is dan ook erg welkom.

De game kent ook wel wat backtracking, en dankzij je beperkte opslagruimte voor items en munitie moet je nog weleens terug naar ruimtes waar je eerder bent geweest. Gelukkig krijg je hulp van een  robuuste map, en hierop kun je zien of je belangrijke locaties hebt gemist die je voortgang zouden kunnen belemmeren. De kaart houdt ook bij of je een kamer al dan niet volledig hebt verkend en alle items erin hebt gevonden en gepakt. Resident Evil 2 stond bekend om zijn puzzels, en deze ontbreken zeker niet in de remake. Er zijn een tiental puzzelkamers, waarvan sommige moeten worden opgelost om verder te kunnen komen in het verhaal. Er zijn ook andere puzzels die optioneel zijn en deze belonen je meestal met krachtige munitie of wapenupgrades. Het oplossen van deze puzzels is niet super moeilijk, maar kunnen je wel even bezig houden zonder dat het frustrerend wordt..

Jumpscares all the way

De dreigende ambiance die we kennen uit het originele Resident Evil 2 is in de remake zwaar verbeterd. Zo kent de game veel krakende geluiden, donkere kamers en een paar onverwachte zombies die je op de rand van je stoel houden. De game is ontzettend spannend en door de onheilspellende sfeer voelt het allemaal eng aan, maar het is niet zo eng als Resident Evil 7. Dus diegenen die niet helemaal ‘into’ horrorgames kunnen deze game in zekere zin ook spelen, al kent Resident Evil 2 wel de nodige jumpscares en is het op momenten grotesk bloederig te noemen.

Naarmate je verder komt in de game, kom je nog een element tegen die het spel nog meer spanning geeft. Je zal namelijk opgejaagd worden door Mister X en dit zorgt voor veel panieksituaties, want die gast kan namelijk overal komen. Meer zal ik niet verklappen, maar zorg er maar voor dat je een papieren zakje klaarlegt voor jezelf als je een hyperventilatie aanval krijgt…

Kogels koppen

Doordat de remake nu een third-person view kent, en we dus niet meer te maken hebben met de vaste camerastandpunten en het “honke-bonke-door-de-gang-stuiter” controls is het vechten ook een stuk eenvoudiger en vloeiender geworden dan in de oudere Resident Evil-spellen. Je kunt zonder probleem bewegen en richten en het voelt over het algemeen als een moderne actiegame. Zombies zijn wel flinke bullet-sponges en hebben een overmatige hoeveelheid kogels in hun koppie nodig om echt dood te blijven. Als ze eenmaal liggen is het moeilijk om te zeggen of ze echt dood zijn of dat ze je been grijpen om een lekker hapje te nemen. Wel tof is dat je in de remake de ledematen van de zombies eraf kunt schieten of snijden. Een paar kogels in een knie zorgt ervoor dat je een lichtelijke adempauze kunt nemen, want een kruipende zombie is niet meer zo heel dreigend. Dat gezegd hebbende is Resident Evil 2 is een survival-horrorgame, waar het juist slim is om zombies te ontwijken en zoveel mogelijk munitie te sparen voor de echte moeilijke momenten. Zoals ik al eerder zei, is munitie schaars en er zijn echt momenten wanneer je alle kogels nodig hebt. Je bent gewaarschuwd.

Zo makkelijk als je zelf wilt

Resident Evil 2 is een vette game, maar misschien ook wel een van de makkelijkste in de serie die ik heb mogen spelen. Dit komt voornamelijk vanwege de moderne toevoegingen, zoals de eerder genoemde kaartverbeteringen, die je helpen om alles bij te houden, zodat je nooit doelloos rond hoeft te dwalen.

Uiteindelijk kun je het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt. Er zijn namelijk drie moeilijkheidsniveaus om uit te kiezen die het spel aanzienlijk veranderen. De makkelijkste modus zorgt er bijvoorbeeld voor dat naar gelang van tijd je health hersteld, de zombies makkelijker te verslaan zijn en dat de game de boel automatisch opslaat. Kijken we naar de Hardcore mode, dan merk je op dat het automatisch opslaan is verdwenen en dat je spaarzaam gebruik moet maken van je inktlinten om op te slaan. Ook zijn de zombies een stuk moeilijker om om te leggen, is er veel minder munitie te vinden en je bent in zekere zin heel snel dood… De normal mode zit er gewoon een beetje tussenin (zoals je het misschien verwacht had).

De nieuwe moderne toevoegingen aan de klassieke Resident Evil-formule hebben ervoor gezorgd dat deze remake van Resident Evil 2 een uitstekende game is geworden. De game kent genoeg actie, een heerlijk verhaal en is sfeervol tot in het bot. Tel daarbij de second runs die beide personages hebben, en je hebt ook een game die goed herspeelbaar is. Resident Evil 2 zorgt voor genoeg uurtjes aan ijzingwekkende gameplay die je zeker niet snel zult vergeten!