Monster Energy Supercross 2 – The Official Videogame | Review
Reviews / Woensdag - 13 Feb 2019     A+ | a-

Eind vorig jaar mocht Stephan zijn leren pak aantrekken om de motorrace game Ride 3 aan zijn tandwielen te voelen. En nu is het mijn beurt om mijn leren pak van zolder af te halen. Tot ik te horen kreeg dat ik niet op het circuit mijn kunsten mocht vertonen, maar in het zand. Monster Energy Supercross 2 – The Official Videogame lag voor mij klaar, dus deed ik mijn helm op, slingerde mijn PlayStation 4 aan en waagde de sprong.

Monster Energy Supercross 2 – The Official Videogame is het vervolg op het in 2018 verschenen eerste deel. Ontwikkeld door de mannen en vrouwen van Milestone. Nu zal de naam Milestone je misschien niet veel zeggen, maar ik durf te wedden een aantal van hun titels wel. Ride, MotoGP, Gravel en Sébastian Loeb Rally Evo om er maar een aantal te noemen. Als er één ding opvalt aan de studio dan is het wel hun liefde voor de motorsport. Zover ik weet hebben ze ook nog nooit een andere game gemaakt buiten het racegenre om. Het merendeel van de games die door Milestone zijn ontwikkeld, zijn daarnaast ook nog eens Motorrace games. Dat geeft per direct een hoop vertrouwen voor Monster Energy Supercross 2.

Motorcross vs Supercross

Monster Energy Supercross 2 is een motorcross game gebaseerd op de Monster Energy Supercross. Nu hoor ik je denken: Wat is het verschil tussen supercross en motorcross? Motorcross wordt verreden op natuurlijk terrein, de supercross wordt verreden op gemaakte tracks veelal in sport stadions. De tracks die worden aangelegd bevatten dan ook de nodige jumps en hellingen. Het is een zeer populaire sport in Amerika waar de stadions dan ook tot de nok toe gevuld zijn. De supercross is opgedeeld in 3 categorieën te weten: 250cc West Class, 250cc East Class en de 450cc Class.

In Monster Energy Supercross 2 heb je de mogelijkheid om in elk van de 3 raceclasses je kunsten te vertonen. Dit kun je doen door zomaar een race te rijden of in de uitgebreide carrière modus. In de carrière modus maak je een eigen rijder aan, kiest het motormerk waarmee je wilt rijden en zoekt een sponsor uit. Daarna kies je de class waarin je wilt uitkomen en kun je aan je avontuur beginnen. Voor elke race krijg je een kalender te zien die je zelf kan invullen. Je kunt een rivaal uitdagen voor een duel of een trainingsdag inplannen om te werken aan bijvoorbeeld je sprongen of bochtenwerk. Maar je kunt ook een dag inplannen voor je sponsor of fans. Doe je dit, dan ontvang je extra cash of fame. Het idee hieraan is leuk maar de uitvoering laat nogal wat te wensen over. Een klein filmpje van een seconde of vijf is alles wat een sponsor of fandag inhoudt.

Zandhappen

Supercross 2 is geen simracer maar meer een arcaderacer, maar wel met enorm veel diepgang. Zo moet je tijdens het racen je eigen gewicht op de motor in de gaten houden. Hoe jij je gewicht verdeeld voor, tijdens en na een sprong is van groot belang. In het begin is het al moeilijk zat om je motor in de baan te houden en ben je nog lang niet bezig met je eigen gewicht. Maar als je eenmaal de motor onder controle hebt, en ook nog eens je eigen gewicht, dan geeft dat een goed gevoel. Voor elke race kun je ook nog de afstelling van je motor aanpassen, mits je daar verstand van hebt.

De races zelf vragen absoluut de nodige concentratie, want een klein foutje kan je zomaar een goede positie kosten. Voor degene die het willen is er wel een rewind functie aanwezig, en deze zul je in het begin zeker omarmen. Maar het haalt tegelijkertijd wel de spanning uit de races, dus gebruik deze functie gewoon lekker niet. De tracks zijn ook uitdagend en bieden genoeg variatie, voor zover mogelijk dan, het blijven stadions vol met zand en wat heuvels.

Opgevoerde grasmaaiers

Supercross 2 ziet er tijdens de races absoluut niet verkeerd uit. De tracks liggen er mooi bij, de motoren zien er gedetailleerd uit en het zand vliegt je om de oren. Vooral racen op een buitentrack waar het flink regent is erg vet. Maar eenmaal buiten de races word het toch wel een stuk minder. Zo’n beetje alles wat niet met racen te maken heeft ziet er gewoon minder goed uit. Dus schrik niet als je een coureur zonder helm ziet. Buiten de tracks mag het dan misschien niet de schoonheidsprijs winnen, op de tracks doet Supercross 2 dat zeker wel.

Qua geluid krijg je wat je kan verwachten: Crossmotors die voornamelijk zeer hoog in hun toeren zitten. En dat geluid klinkt ongeveer als een opgevoerde grasmaaier die ergens vast is blijven hangen. Tijdens de races is er ook totaal geen commentaar te horen, voor en na de races wel. En dat is ergens wel jammer, maar het zorgt er ook wel voor dat je op je eigen race aan het focussen bent en niet op het commentaar. Je zou kunnen zeggen dat je echt één met je motor wordt. Het is allemaal niet storend of slecht, maar een top drie notering zit er op deze manier niet in.

De bocht gemist

Als je even genoeg hebt van het racen kun je je lol nog op in de track editor. De track editor is een fijne tool waarin je uiteraard je eigen tracks kan maken. Het kost niet veel moeite om een track uit je hoge hoed te toveren. Eenmaal een track gemaakt kun je deze uploaden zodat supercross liefhebbers over de hele wereld jouw track kunnen berijden. Qua multiplayer zijn er niet veel opties en het gemis van lokale multiplayer is groot. Wat meer variatie in de multiplayer had deze game goed gedaan.

De training compound is wel een leuke toevoeging. Hier kun je naar hartenlust trainen en challenges aangaan. Na het voltooien van de ene challenge volgen er al snel meerdere en moeilijkere challenges. Hiermee unlock je items die je kan gebruiken om jouw motor en rijder naar hartenlust aan te passen. Maar hoe leuk deze modus ook is, er is wel een gemis. Wekelijkse of dagelijkse challenges zouden het een stuk leuker maken, en geven een excuus om meerdere malen terug te komen. En zo heeft de game nog één groot probleem: Laadtijden. Die zijn er veel en duren lang. Dit soort lange laadtijden halen je soms wel uit de game, want niemand zit te wachten op weer een lange laadtijd.

Monster Energy Supercross 2 – The Official Videogame is ondanks zijn gebreken zeker geen slechte game. Het racen voelt geweldig en is op een goede manier uitdagend. De track editor is makkelijk te gebruiken en de training compound is een leuke toevoeging. Ben jij fan van Supercross dan is deze game absoluut verplichte kost. Ben je geen fan maar op zoek naar een leuke racegame, waarbij je toevallig door het zand scheurt in plaats van over asfalt, ook dan is dit een prima game voor je. Lange laadtijden, weinig liefde buiten het racen om en een gebrek aan multiplayer opties houden deze game echter van een podiumplek af.