Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 19 Feb 2019     A+ | a-

Na de remake van Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions (welke in oktober 2017 verscheen voor de Nintendo 3DS) komt Nintendo nu op de proppen met een herbewerkte versie van Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story. Daarbij krijgen we een leuke bonus in de vorm van Bowser Jr. Journey.

In grote lijnen verschilt Bowser’s Inside Story niet zo heel veel van Superstar Saga als het gaat om gameplay, maar toch kent de game de nodige subtiele verschillen. Dit komt dan ook omdat je de helft van de game ook mag spelen als Bowser. De game heet niet voor niets Bowser’s Inside Story. Aan het begin van het verhaal inhaleert de grote boze eindbaas namelijk Mario en Luigi, waardoor de gebroeders vast komen te zitten in het lichaam van Bowser. Hier zullen ze gedurende het hele verhaal blijven en een groots avontuur beleven, om Bowser te helpen zijn weg terug te vinden naar zijn kasteel nadat het werd aangevallen door een gekke wetenschapper die bekend staat als Fawful.

Bowser’s anatomie

Als we de game gaan spelen op de 3DS zien we op het onderste scherm een kaart van Bowser’s lichaam met kamers die gebieden vertegenwoordigen welke Mario en Luigi kunnen verkennen. De spelwereld ziet eruit als een platformer in de trant van wat we gewend zijn in een klassieke Mario-titel, zij het met een abnormale achtergrond die lijkt op de anatomie van een reusachtige schildpad. Hoe dan ook, je kunt op elk moment op X drukken om over te schakelen naar Bowser en vervolgens taken uitvoeren die van invloed zijn op de omgeving van Mario en Luigi. Als je bijvoorbeeld een ton water drinkt, kunnen Mario en Luigi zwemmen en zodoende objecten in Bowser’s lichaam verplaatsen. Maar als Mario & Luigi kun je ook dingen beïnvloeden die weer een uitwerking op Bowser hebben. Terwijl jij de broertjes bestuurt, kun je in een soort ritmische mini-game Bowser’s spieren raken waardoor hij sterker wordt en zware voorwerpen op kan pikken.

Turnbased plezier

Naast de nodige platform en mini-game actie mag je ook weer vechten tegen de nodige vijanden. Wanneer je speelt als Mario en Luigi, lijken de gevechten erg veel op die we kennen uit Superstar Saga. Dit zijn nog steeds de welbekende turn-based gevechten die simpel van opzet zijn, maar daarentegen ook nog steeds erg origineel aanvoelen. Met een druk op de A-knop kan je Mario een actie laten doen, terwijl je met de B-knop Luigi zijn taken kan laten uitvoeren. Dit komt niet alleen terug in de gevechten, maar ook in de verdediging. Is de vijand aan de beurt kun je dus alsnog schade aanrichten, door bijvoorbeeld Mario op tijd te laten springen, waardoor hij terecht komt op de dikke kop van de vijand. 

Als je als Bowser speelt, zijn de gevechten vergelijkbaar, behalve dat je een ander arsenaal tot je beschikking hebt, zoals het vermogen om vuur te spugen, vijanden en voorwerpen op te zuigen en een zware stoot te geven.

Tof, maar niet imponerend

De originele release van Bowser’s Inside Story kwam uit op de originele DS, en nadat we een hele tijd geleden al verwend werden door Superstar Saga, welke toentertijd voor de Gameboy Advance verscheen, is deze upgrade in graphics en audio niet zo imponerend als zijn voorganger. Begrijp me niet verkeerd, want Bowser’s Inside Story ziet er nog steeds goed uit en komt overeen met de kwaliteit van de Superstar Saga-remake. Wat dan wel weer een groot gemis is, is dat ook deze remake geen 3D-ondersteuning kent, net als de vorige remake. Gelukkig speelt humor nog steeds een grote rol in deze game, welke ervoor zorgt dat je regelmatig een grote grijns op je bakkes krijgt en soms zelfs hardop moet lachen om de belachelijkheid van sommige scènes.

Klein Bowsertje

Ook deze remake bevat weer een nieuw spel genaamd Bowser Jr.’s Journey, waarin je speelt als de schattige maar pittige Bowser Jr. op zijn zoektocht om de noodzakelijke ingrediënten te verzamelen om de Goomba’s te genezen van de besmettelijke Blorbs-ziekte.

Als je Bowser’s Minions (de bonus game bij de Superstar Saga remake) hebt gespeeld, zie je meteen overeenkomsten. Ook hier kun je vijanden verslaan, om ze daarna bij je team te voegen en ze dan te gebruiken om voor je te vechten en ook dit keer is het een soort van miniatuur oorlogssimulatie. Net als in Bowser’s Minions zijn units in drie soorten verkrijgbaar, namelijk Melee, Ranged en Flying. Deze maken gebruik van een typisch papier – steen – schaarsysteem, zo is Melee superieur aan Ranged, die op zijn beurt superieur is aan Flying welke weer Melee verslaat. Er zijn ook een paar andere elementen om rekening mee te houden. Zo is een Fire Bros (een koopa die vuurballen gooit, jeweettoch) effectiever tegen een ijs soortige vijand. Nadat je jouw crew hebt samengesteld, word je tegen een vijandengroep van acht geplaatst en dan is het kijken hoe jouw baddies het winnen of verliezen. Je hoeft zelf dus weinig te doen tijdens de gevechten, al komt het weleens voor dat een van jouw eenheden een speciale aanval uitvoert die je met een goed getimede druk op de knop kunt uitvoeren. Daarnaast zijn er ook leiderschapscommando’s die je op willekeurige wijze kunt activeren, denk hierbij aan het annuleren van een speciale aanval van de vijand of het aanvragen van versterkingen.

Na een gevecht krijgen de eenheden die je hebt gekozen XP en kan het niveau oplopen, en zo  nu en dan worden er nieuwe eenheden ontgrendeld. Je kunt de gevechten natuurlijk ook blijven herhalen om meer XP te verdienen en de boel eens lekker te levellen.

Passieve gameplay

Bovenop de vertrouwde gameplay is er nu ook de mogelijkheid dat Bowser Jr. zijn troepen ondersteunt door speciale aanvallen van vijanden te blocken of een soort ‘battle-cry’ uit te voeren om het moreel van zijn troepen te vergroten. Dit is een extra gameplay-element wat zeker welkom is. Desondanks merkte ik wel dat ik me stiekem toch wel verveelde tijdens Bowser Jr.’s Journey. Dit komt omdat je meestal alleen maar hoeft te kijken hoe je team het uitvecht met hun vijanden. Het is dus meer passieve gameplay, dan dat je werkelijk in de actie zit…

In feite kun je de deze-modus volledig negeren omdat het geen belang heeft voor de hoofdgame. Het is een leuk extraatje maar er worden geen in-game beloningen gegeven als je deze modus doorloopt.  Bowser Jr.’s Journey is een leuke afleiding en probeert ons iets anders te brengen, maar gaat een beetje ten onder aan het hoofdspel. Het is een Mario-gebaseerd oorlogssimulatie spelletje, maar je mist helemaal niets als je deze mode overslaat.

Conclusie

Een andere klassieke Mario RPG heeft zijn weg naar 3DS gevonden in deze remake van Bowser’s Inside Story. De bijgewerkte graphics en de aardige toevoeging van Bowser Jr.’s Journey vormen een leuke aanvulling op een titel die tot de nok toe vol zit met leuke variatie aan gameplay welke afgewisseld wordt met hilarische momenten!


Bron: Rowdy Oomen / StarGamers

Terug Terug naar het overzicht Verder
Top