8-Bit Hordes | REVIEW
Reviews / Donderdag - 28 Feb 2019     A+ | a-

De makers van Command & Conquer kwamen enige tijd geleden met het verrassend lekker spelende 8-Bit Armies. Deze keer is Petroglyph Games terug met 8-bit Hordes, een expansion waarvoor ze in conclaaf zijn gegaan met hun inner-fantasy-nerd.

Degene die 8-Bit Armies al gespeeld hebben zullen weten waar ze aan toe zijn met de 8-Bit Hordes expansion. Een klassieke real time strategy base building game omhuld in een simplistisch jasje. Denk aan Command & Conquer met Minecraft graphics en je zit al een heel eind op het juiste spoor. Met 8-Bit Hordes brengen ze een Warcraft thema naar het 8-Bit Armies universum, want laten we eerlijk zijn; met de titel van de game draaien ze zelf ook niet om hun inspiratiebron heen, of het meer dan slechts een thema is dat zullen we nog zien.

8-Bit Fantasy

In de basis is de expansion precies hetzelfde als de originele game, alleen zijn de choppers in draken veranderd en de rocket troopers in archers enz. De game speelt verder exact hetzelfde als zijn voorgangers. Je begint een pot met wat troepen en een basis gebouw. Deze breid je al snel uit met barakken om infantrie uit te poepen. Vervolgens merk je dat deze lamzakken zelfs zonder gevochten te hebben trek hebben, dus bouw je maar wat boerderijen zodat je meer soldaten kan knutselen. Vervolgens kun je je basis gebouw uitbreiden tot een stronghold waardoor je weer meer gebouwen kan maken welke weer andere troepen kunnen uitschijten. Dit kun je allemaal betalen door goud te mijnen uit Goldmines die over de hele map verspreid zijn. Een klein verschil met 8-Bit Armies is dat je bij Hordes geen refinery nodig hebt om je geld naar toe te brengen, hier wordt het direct naar je basis gebouw gebracht.

Om de ingewikkelde controls van een RTS naar console te vertalen worden je troepen in drie groepen opgedeeld. Bij het maken van je troepen kun je met je knoppen kiezen of je ze toevoegt aan groep X, Y of B. Op zich werkt het wel makkelijk, maar het zorgt er wel voor dat je maar controle kan hebben over drie groepen. Je kan troepen wel individueel selecteren, maar dit werkt gewoon voor geen meter en je hebt er verder vrij weinig aan. Het controller schema is voor een RTS best wel prima vertaald naar de console, maar het eist wel de nodige uurtjes om er efficiënt mee om te kunnen gaan. Het navigeren en bouwen van gebouwen met LB en RB gaat dan weer wel erg soepel, dat mag gezegd worden.

FOR THE… Deathsworn?!

De campaign van 8-Bit Hordes bestaat uit twee factions, de zware jongens van de Deathsworn en de dappere strijders van de Lightbringers. Beide factions hebben een story van elf missies. De missies beginnen simpel met bijvoorbeeld het destroyen van een x aantal farms. Naarmate je meer troepen en gebouwen unlocked hebt zal het richting het einde van de campaign all-out warfare zijn waarbij je niets van je tegenstander over laat. Er zijn drie moeilijkheidsgraden, beginner is soms zo makkelijk dat het lijkt alsof de tegenstander je basis niet kan vinden en bij hard lijkt het bijna alsof ze hun eigen kamp kwijt zijn en maar in die van jou komen wonen. Normal ligt wat dat betreft mooi in het midden, maar legt met vlagen het tempo hoog. Een beetje tactisch inzicht is wel nodig, met name het tegelijk managen van je defense en offense kan nog wel eens tricky zijn, maar het is niet alsof je een generaal moet zijn om dit spelletje te kunnen spelen. Voor elke missie kun je toch al snel 20-30 minuten uittrekken, en als je alle bonus objectives wil doen nog wel meer. Niet alle bonus objectives zijn te halen in de eerste playthrough, wat ervoor zorgt dat je sommige missies overnieuw zult moeten spelen wanneer je nieuwe buildings en troepen hebt unlocked.

Met 8-Bit Hordes heeft Polyglyph Games een fantasy thema geïnspireerd op Warcraft naar het 8-bit universum gebracht. Als game is er niets mis met deze uitbreiding, maar het voelt helaas meer als een nieuwe skin aan dan dat er echt iets nieuws gepresenteerd wordt. Mocht je hopen dat 8-Bit Hordes in de buurt zou komen van het o zo machtige Warcraft, dan kom je helaas van een koude kermis thuis.

Bron: Jeroen de Greeff / StarGamers