Outward | Review
Reviews / Zondag - 31 Mar 2019     A+ | a-

Outward is de nieuwe game van Nine Dots Studio en uitgebracht door Deep Silver. En voor ik jullie ga vertellen wat ik van deze game vind, neem ik jullie eerst mee naar hoe de game tot stand is gekomen. Althans, ik ga er van uit dat het op de volgende manier is gegaan. Er is waarschijnlijk aan een aantal gamedesigners gevraagd binnen Nine Dots Studio wat zij voor game wilde maken. Persoon a. wilde graag een open world rpg maken. Persoon b. wilde al jaren eens een survival game maken. Persoon c. had niks met deze genres en wilde heel graag een walking simulator maken. En persoon d. was naar alle waarschijnlijkheid depressief, aangezien hij het echte leven al zwaar genoeg vond. Deze ideetjes werden ter harte genomen door de grote heren en die kwamen maar niet tot een besluit. Totdat één van hun de verlossende woorden zei: “we stoppen gewoon alle ideeën in één game.” En voilà! Nine Dots Studio presenteert: Outward, een survival, open world rpg en walking simulator ineen met een vleugje levenservaring.

Zoals je waarschijnlijk al merkt is Outward een game met vele gezichten. Wat vaak het probleem is met een game dat meerdere genres combineert is dat het vaak of te veel is, of niet goed uitgewerkt is. En omdat Outward een game is die meerdere genres samenvoegt, ga ik Outward dan ook bespreken aan de hand van de verschillende genres die het probeert te combineren. Maar het eerste wat ik kwijt moet is iets wat ook het eerste opvalt wanneer je de game opstart, de graphics. Neen, Outward speel je niet omdat het zo’n vreselijk mooie game is. Outward ziet er direct al gedateerd uit, aangezien de grafische pracht die op het scherm getoond wordt doet vermoeden dat je hier met een game van de vorige generatie te maken hebt. Hierdoor staat de game stiekem al met 1-0 achter. Het is niet zo dat het vreselijk lelijk is, maar het ziet er ook niet heel goed uit. Beetje zoals dat meisje (of jongen natuurlijk) vroeger in je klas; je zag ze altijd wel in de klas zitten, maar je zag ze niet zitten.

Persoon a. De Open World RPG lover

Laat ik met persoon a. beginnen, diegene die graag een open world rpg wilde maken. Outward is voor het grootste gedeelte een open world rpg. Zoals het hoort in zo’n game kom je terecht in een grote open wereld die je naar hartenlust kan en mag ontdekken. En uiteraard horen daar de nodige kerkers e.d. ook bij. Van uitgestrekte vlaktes tot hoge bergen, je komt het allemaal tegen. Dat is ook tegelijkertijd zo’n beetje het enige wat je tegenkomt in de wereld, aangezien het allemaal nogal leeg aanvoelt. Her en der kom je weleens een bandit of twee tegen en als het geen bandit is dan wel een wild beest. Maar je moet ze af en toe wel zoeken als je ze wilt tegenkomen.

De locaties waar je terecht komt zijn ook niet altijd even interessant. Ze voelen vaak ongeïnspireerd en leeg aan. Het is de bedoeling dat je gaat ontdekken in de speelwereld van Outward, maar het probleem is een beetje dat het allemaal niet echt je interesse kan wekken. En dit komt puur door het feit dat de wereld in Outward leeg aanvoelt. Wel zijn er verschillende gebieden te ontdekken en is de speelwereld op die manier behoorlijk groot. Ik had persoonlijk alleen liever gezien dat ze zich hadden gehouden aan één misschien twee gebieden en deze gebieden wat meer smoel hadden gegeven.

Persoon b. De survival expert

Persoon b. wilde dus graag een survival game maken. En Outward is net goed een open world rpg als een survival game. Jouw personage heeft honger en dorst, heeft het warm of koud en heeft ook zijn slaap nodig. In Outward moet je dus rekening houden met al deze aspecten, je moet op tijd eten en drinken. Maar het eten dat je onderweg verzamelt kan niet eeuwig bewaard worden, eten rot nu eenmaal. Je krijgt ook dorst, maar pas op met wat je drinkt. Alleen schoon drinkwater wil je drinken, want je kan wel lekker aan het zout water gaan zitten lurken wat je uit de zee haalt maar daar krijg je alleen maar meer dorst van. Je kan het water wel in een fles stoppen en dit dan later boven een kampvuur koken, op die manier houd je dan weer schoon drinkwater over. En zo moet je dus overal rekening mee houden.

Ook als je wilt gaan slapen buiten de stadsmuren moet je er rekening mee houden dat je gestoord kan worden. Zodra je je matje hebt uitgerold, of later in de game je tentje hebt opgezet, kun je er voor kiezen om te gaan slapen. Als je gaat slapen heb je de keuze om wacht te houden. Elk uur dat je wacht houdt is een uur dat je veiliger kan slapen. Maar ook kun je ervoor kiezen om je wapens en uitrusting te repareren, maar alleen datgene waar je daadwerkelijk iets aan hebt. Tevens verzamel je op je reis een heleboel spullen die je weer kan gebruiken om te craften. Zo is het altijd een goed idee om bijvoorbeeld verbandjes bij te hebben, aangezien je tijdens een gevecht nog wel eens gewond kan raken, en dit dan weer kan verhelpen door een verbandje aan te leggen. In Outward is overleven echt een uitdaging, en ondanks dat niet alles altijd even lekker werkt, slaagt de game er wel in om je echt het gevoel te geven dat je aan het overleven bent.

Persoon c. loopt het liefst overal naar toe

In Outward trek je dus de grote wereld in op zoek naar avontuur. Dit doe je door te lopen en te lopen en te lopen. Het is niet te hopen dat jouw favoriete dier de antiloop is want dan zit je in Outward echt verkeerd. Je loopt werkelijk OVERAL naar toe. Er zijn geen voertuigen, er zijn geen dieren zoals een paard en er zijn ook geen fast travel punten. Say What!? Ja je hoorde me wel, Outward is een open wereld rpg zonder fast travel punten. En dat is niet altijd even fijn. Je bent soms minutenlang aan het rond lopen bijvoorbeeld richting een stadje. Je probeert daar heelhuids aan te komen. Hoe zuur is het als je de poorten van de stadsmuur ziet maar je wordt vlakbij aangevallen door een bandit of 2. Op zich niet zo erg totdat je het gevecht verliest.

En de combat is niet echt heel lekker. Het voelt stroef en langzaam. Het vechten zou je haast kunnen zien als de combat in een Soulborne game. Het juiste moment afwachten om toe te slaan maar ook om te blokken of te ontwijken. Probleem is alleen dat wanneer jij een vijand raakt deze niet echt heel veel leven verliest, maar als deze zelfde vijand jou raakt, AUW! Outward heeft daarnaast wel een leuke toevoeging: Je kan niet dood. Kom je zonder leven te zitten krijg je een soort black-out, in een laadscherm krijg je wat tekst te lezen wat er met je gebeurd is. Dit kan van alles zijn, je kan gevangen genomen zijn door bandits of je ligt ineens in een grot van een stel hongerige hyena’s. Zonder al te veel leven, en zonder je rugzak met al je items. En je was bijna door de poort van de stad. Jammer joh!

Persoon d. de persoon die het leven al moeilijk genoeg vindt

En dan zijn we aanbeland bij de laatste persoon. Het leven is al moeilijk genoeg volgens persoon d. Nine Dots Studios heeft ook naar deze persoon geluisterd. Maar om het leven wat makkelijker te maken heeft de studio ervoor gekozen om Outward een co-op functie mee te geven. Jazekers, je kan Outward zowel offline als online samen spelen. Dit maakt de game op een aantal vlakken wel een stuk makkelijker, zoals in gevechten. Maar om de game niet te makkelijk te maken heb je er weliswaar een map bij, maar op deze map kun je dan weer niet zien waar jijzelf bent. Neen, je moet zelf zien te bepalen waar je uithangt door middel van landmarks te spotten.

In Outward speel je ook geen held die de wereld moet redden of iets in die richting. In Outward ben je een doodnormaal iemand. Je hebt alleen een schuld te betalen en de enige manier om aan de centen te komen is door missies voor anderen te doen en er op uit te trekken in de hoop een schat of iets dergelijks te vinden. Wat ik persoonlijk wel een heel leuk tintje vind is je rugzak. De rugzak die je bijhebt kun je te allen tijden afdoen en ergens laten liggen. Dit is vooral handig tijdens een gevecht, aangezien je zonder rugzak veel sneller kan ontwijken. En mocht je toch ontwijken met de rugzak op je rug dan beschadig je de items in je rugzak. Het is een simpel gegeven, maar wel eentje waarvan ik me afvraag waarom niemand eerder daar aan gedacht heeft bij dit soort spellen.

Outward is een mengelmoes van verschillende genres. Voor elke genre hebben we betere alternatieven dan Outward, maar als een geheel is het een aangenaam leuk spelletje. Her en der zitten er nog wat scherpe kantjes aan, zoals bugs. En ook een aantal design keuzes voelen soms wat raar aan. Maar over het algeheel is Outward een leuke game geworden die helaas nergens echt in uitblinkt, behalve dan in de rugzak. Maar heb je altijd al samen op pad willen gaan in een open world rpg met een survival thema, dan is Outward de juiste keuze voor jullie.