Assassin’s Creed III Remastered | REVIEW
Reviews / Donderdag - 4 Apr 2019     A+ | a-

Assassin’s Creed III was in 2012 zeker geen foutloze game, maar de game wist wel als een van de beste een prachtig open wereld neer te zetten. Ubisoft leek het dus dan ook een goed idee om Assassin’s Creed III te voorzien van een nieuw likje verf en een aantal aanpassingen om de game wat meer hedendaags aan te laten voelen. Bezitters van de Odyssey Season Pass mogen de remaster zelfs gratis spelen, terwijl de game ook los te krijgen is voor 40 euri. Maar is deze remaster een geslaagde actie van Ubisoft? Je leest het in de onderstaande review!

In het originele Assassin’s Creed III, uit 2012, hebben we zwevende paarden mogen zien, mannen die door tafels liepen, kogels die door huizen gingen en messen welke naast nekken staken terwijl het bloed alle kanten opspoot. Deze kleine slordige foutjes kenmerken de Assassin’s Creed-reeks als geen ander. En ondanks dat het niet echt een storend iets is (meer hilarisch), is het raar om te zien dat deze zaken weer hun opwachting maken in een remaster van een game.

Ik neem je mee

Assassin’s Creed III neemt ons mee naar het Amerika in de 19e eeuw. De game neemt rustig de tijd om je kennis te laten maken met een nieuw hoofdpersonage, namelijk Connor. Deze halfindiaan die in het Amerika van de revolutie opgroeit, heeft blijkbaar een link met de Assassin’s. Als speler beleef je de belangrijkste momenten uit zijn jeugd en stukje bij beetje wordt duidelijk wat voor gecompliceerd personage hij werkelijk is.

Het leuke aan de remaster van Assassin’s Creed III is dat je ook nog eens de Playstation Vita-exclusive Liberation HD erbij krijgt. Hierdoor bevat deze remaster een shitload aan content die je zeker een flink aantal uren zal bezig houden.

Poetserdepoetspoets

Ubisoft heeft aardig wat werk verricht als het gaat om het oppoetsen van deze game.  In vergelijking met de oude game ziet alles er een stuk scherper en beter belicht uit. In grote lijnen is de game voorzien van nieuwe textures, die ervoor moeten zorgen dat het aanvoelt als een hedendaags avontuur. Toch merk je tijdens de diverse cutscenes op, dat voornamelijk de karaktermodellen en de effecten in de game aardig verouderd zijn. Een andere toevoeging is dat de game gebruik maakt van HDR (zolang je TV het ondersteunt natuurlijk), waardoor het er nog net wat mooier en kleurrijker uit ziet dan dat je het jezelf kan herinneren.

Als je verder kijkt dan het gebruikelijke poetsbeurtje van de graphics, merk je al snel op dat er weinig andere veranderingen zijn doorgevoerd. Zo heeft de game last van de nodige pop-up, kent de het de nodige framedrops en bevat het ook de eerder genoemde glitches. Waar Assassin’s Creed III nog best aardig is opgefleurd, zal je in Liberation al snel zien dat het niet met elke game lukt om de boel mooier te maken. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de game oorspronkelijk is ontwikkeld voor een handheld console. Daarnaast voelt de game toch meer lineair aan dan andere games in de serie. Toch is het een leuk extraatje, welke zorgt voor genoeg uren spelplezier. Al helemaal als je nooit in het bezit bent geweest van een PlayStation Vita, waarop deze game ooit verschenen is.

*Fjiet Fjuuw*

De gameplay in Assassin’s Creed III heeft ook een kleine update gekregen. Zo zijn er enkele veranderingen doorgevoerd die deze remaster toch meer aan laat voelen dan een nieuwere game in de serie. Zo geeft deze remaster je veel meer opties als het gaat om stealth. Zo kun je nu door struiken sluipen (zoals Black Flag), heb je de mogelijkheid om te fluiten om vijanden te lokken en is er de mogelijkheid om twee vijanden in een keer neer te halen. Een andere verbetering is de nieuwe minimap, welke een stuk overzichtelijker is geworden. Zo kun je nu zien welke richting vijanden kijken en lopen. Verdomde handig als je wilt weten wat het patroon van een vijand is, om zodoende deze eens lekker van achter te pakken. Wordt je ontdekt, dan zal de minimap tevens de plekken laten zien waar je jezelf kunt verstoppen.

Compleet pakketje

Heb je Assassin’s Creed III nooit mogen spelen, dan is deze remaster zeker de moeite waard. Voor veteranen van de serie is het ansich ook een leuke aanschaf, want met de kleine nieuwe gameplaymogelijkheden plus de herbeleving van het verhaal, blijft het een interessante ervaring. Als je eenmaal klaar bent met het hoofdverhaal en de Liberation content, kun je ook nog aan de slag met de drie DLC pakketten die het origineel kende. Er is in ieder geval genoeg te beleven in de Assassin’s Creed III Remaster!

Ondanks dat Assassin’s Creed III Remaster een toffe game is, kun je wel echt merken dat het ondanks de vernieuwingen en de nodige poetsbeurt een verouderde game is. Dat wil daarentegen niet zeggen dat je geen plezier aan deze game kunt beleven, want het is en blijft een klassieker in de serie met een geweldig verhaal die het einde van een tijdperk vertellen. Het is een heerlijk game om even tussendoor de grote titels te spelen, of om juist wat nostalgie op te halen.

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers