Final Fantasy X/X-2 HD Remaster| Review
Reviews / Maandag - 22 Apr 2019     A+ | a-

Na de opgepoetste versie van Final Fantasy VII is het nu de beurt aan Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Deze HD versie was al een tijd lang beschikbaar voor de PlayStation 4, maar nu is het dan eindelijk mogelijk om met deze versie aan de slag te gaan op de Xbox One en Nintendo Switch. Final Fantasy X stamt alweer uit 2001 en was toentertijd een PlayStation 2 exclusive. Daarnaast is Final Fantasy X één van de beste games uit de reeks. In 2003 kreeg de game een vervolg met de toepasselijke naam Final Fantasy X-2. Het was daarmee ook de eerste Final Fantasy game ooit die een direct vervolg kreeg. Beide games zijn vertegenwoordigd in deze HD remaster die nu dus verkrijgbaar zijn voor de Xbox One en Nintendo Switch. De vraag is alleen of deze games vandaag de dag nog steeds de moeite waard zijn.

Het eerste wat opvalt bij het opstarten van de HD remaster zijn uiteraard de graphics. Alles ziet er weer fris en kleurig uit voor een game van bijna 20 jaar oud. De speelbare personages zijn tevens volledig opnieuw opgebouwd waardoor ze er geloofwaardiger uitzien. De overige personages die je tegenkomt in de game hebben deze behandeling niet gehad, en dat zie je helaas wel. Het ziet er in de vele tussenfilmpjes nog wel eens een beetje raar uit, maar het is gelukkig niet zo erg dat het stoort.

Gesprekjes luisteren

Final Fantasy X was ook de eerste Final Fantasy game met voice acting. Niet aan het eind van een game het idee hebben dat je een totaal van drie boeken gelezen hebt was wel zo fijn. Maar vergeet niet dat de game al bijna 20 jaar oud is. Wat ik daarmee wil zeggen is dat we qua voice acting de afgelopen jaren flinke stappen hebben gezet. De voice acting in Final Fantasy X/X-2 is prima om naar te luisteren, al is overacting wel een dingetje. Vooral tijdens de wat meer emotionelere gebeurtenissen liggen die emoties er soms wel heel dik bovenop.

Wat wel een opfrisbeurt gehad heeft, is de soundtrack. De soundtrack klinkt frisser en helderder dan het origineel, aangezien het volledig opnieuw is opgenomen. Maar aan iedereen die liever het origineel beluistert tijdens het spelen is ook gedacht, je kan tijdens het spelen wisselen tussen de twee soundtracks. De soundtrack heeft gelukkig niks van zijn kracht verloren, is nog altijd even prettig om naar te luisteren, en geven de nodige scenes net dat beetje extra.

Final extraatjes

Uiteraard haal je met Final Fantasy X/X-2 HD Remaster meer dan 100 uur aan gameplay binnen, maar voor wie dat nog niet genoeg is komt deze kleine bundel ook met nog een paar extraatjes. The Eternal Calm is een (korte) film die X en X-2 aan elkaar verbindt en hierin zie je wat er gebeurt na het eerste deel, waarbij de focus op Yuna ligt. Daarnaast is er ook nog Final Fantasy X-2 Last Mission, een kleine uitbreiding dat zich afspeelt na het einde van deel 2. Het is een leuke toevoeging maar niet noodzakelijk om te spelen.

Dan zit er nog een extraatje bij deze bundel ingesloten. Maar dan wel een extraatje die je nooit en te nimmer aan zult mogen raken. Ik heb het hier over Final Fantasy -Wish- een 30 minuten durend audio drama. En drama is in dit geval dubbel. Zover ik weet zijn er ook geen echte Final Fantasy (X/X-2) fans die Wish wel een goed extraatje vonden. Wish vertelt een raar, omslachtig verhaal aan het eind van deel 2 (tijdens de credits) dat eigenlijk alles weer teniet doet wat er in beide games gebeurd is. Zowel X als X-2 hebben beiden al een geweldig en gesloten einde.

Lekker onderweg

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster draait daarnaast heerlijk soepel op de Nintendo Switch. Of je nu docked speelt of in handheld modus, het maakt voor de game niet uit. Het feit dat je de game menuutjes in handheld modus ook via je touchscreen kan bedienen, is een kleine maar handige bijkomstigheid. Maar het feit dat je nu overal kan genieten van deze klassiekers is absoluut geen straf. Heerlijk in het zonnetje de wereld redden voelde nog nooit zo goed.

Final Fantasy X vs X-2

Het moet gezegd worden, beide zijn fantastische games. Maar Final Fantasy X-2 is wel een beetje een rare snuiter. Waar Final Fantasy X een emotionele rollercoaster is, is X-2 dat toch net wat minder. X-2 is in het geheel gewoon wat minder. En ook de nadruk op de vele popliedjes is in sommige gevallen gewoon een beetje raar. Final Fantasy X-2 is nog steeds een fantastische game, begrijp me niet verkeerd, maar het haalt helaas niet het niveau van X. Final Fantasy X-2 is gewoon een prima vervolg op een klassieker. En daarnaast heeft Final Fantasy X Blitzball! Een heerlijke, misschien ietwat ingewikkelde minigame.

Tand des tijds

Uiteraard hebben we het hier over een game uit 2001. En op sommige vlakken merk je dat nu eenmaal, daar gaat een remaster geen verandering in brengen. Maar het moet gezegd worden, Final Fantasy X en X-2 hebben de tand des tijds prima doorstaan. En ook al zie je op grafisch vlak dat het een oudere game is, het stoort niet. Hetzelfde geldt voor de voice acting en de algehele gameplay. Tenzij we het over de combat hebben, deze is nog steeds van een hoog niveau. Beide games hebben ook een totaal ander vechtsysteem. Final Fantasy X-2 is daarnaast ook een stuk vrijer in zijn verhaal vertelling en biedt daardoor meer een free-roam ervaring. Mede hierdoor voelen beide games fris en uitdagend aan.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster is eigenlijk verplichte kost voor iedere Final Fantasy fan, of rpg liefhebber. Met deze bundel krijg je een zeer nette opgepoetste versie van beide games, inclusief een paar extraatjes. Het feit dat je hiermee kan terugkeren naar deze Final Fantasy klassieker maakt het kopen al meer dan waard. Dat je er ook nog eens het puike tweede deel bij krijgt, maakt dit pakket helemaal compleet. Daarnaast speelt deze versie gewoon heerlijk weg op de Nintendo Switch, wat ideaal is met het lekkere weer. Met Final Fantasy XII: The Zodiac Age in aantocht, is het een mooie tijd voor Final Fantasy liefhebbers die in het bezit zijn van een Nintendo Switch of een Xbox One.