Blood & Truth | REVIEW
Reviews / Woensdag - 12 Jun 2019     A+ | a-

Toen in 2016 de PlayStation VR werd gelanceerd, kwam de headset uit met de game PSVR Worlds. Dit was een verzameling van techdemo’s welke je liet zien waar het helmpje allemaal toe in staat zou zijn. Een van de demo’s die je kon vinden was The London Heist, een korte maar ontzettend vette demo waarin je als Londonse gangster helemaal los mocht gaan. Deze demo was de grondslag voor een complete game, en ontwikkelaar SIE London Studio mocht aan de slag met een volledige VR ervaring genaamd Blood & Truth.

Guy Ritchie all over the place

Blood & Truth is een waar spektakel geworden als het aankomt op actie. De game zelf is een eerbetoon aan Engelse Guy Ritchie-films zoals Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch. In  Blood & Truth neem je de rol aan van Ryan Marks, een voormalig Special Forces soldaat, die zijn familie moet redden van een Londense gangsterbaas. Het verhaal wordt verteld door middel van flashbacks die Ryan heeft nadat hij gevangen is genomen. Deze flashbacks zorgen ervoor dat je in diverse actievolle situaties terecht komt. Het verhaal is in zekere zin behoorlijk tof neergezet en kent genoeg vette plotwendingen. Toch is het verhaal wel net iets te voorspelbaar en zie je veel dingen al ver van te voren aankomen.

Speel maar met je wapperdildo’s

Gameplay technisch moet gezegd worden dat Blood & Truth ontzettend goed in elkaar is gezet. De game voelt met tijden ongelooflijk bad-ass aan, en voor diegenen die The London Heist hebben gespeeld zal het allemaal aardig vertrouwd aanvoelen. Deze VR-game kun je met een controller spelen, maar ik raad aan om ervoor te zorgen dat je twee van die oplichtende wapperdildo’s hebt liggen. De PS Move controllers zorgen voor een authentiek gevoel van gunslingen, en met deze genotsknotsen richt je op de verschillende baddies die ten tonele verschijnen. Met een druk op de trigger knal je deze dan ook keihard neer. Aangezien pistolen en geweren in deze game niet zijn voorzien van oneindige magazijnen, moet je ze dus ook herladen. Gelukkig kun je volle magazijntjes op je borstkas vinden, en kun je deze dus vastpakken om ze soepel in je geweer te schuiven. Dit soort kleine details zorgen voor een ongekende beleving en je hebt daarom ook werkelijk het gevoel om in een shootout te zitten.

Ook een vette toevoeging is dat je handgebaren kunt maken. Zo kun je je duim opsteken of juist iemand een “finger flip” geven. Dit zorgt voor hilarische momenten waardoor je je wapperdildo uit je broek zal lachen.

Een andere vette toevoeging aan de gameplay is het zogenaamde Bullet-Time. We kennen dit gegeven natuurlijk uit games als Max Payne, maar deze mechanic zorgt voor een ontzettend episch gevoel waardoor de tijd vertraagd wordt en alles in slowmotion gaat bewegen, uitgezonderd jij als speler. Zodoende kun je op een hele vette manier de diverse badguys voorzien van een extra luchtgaatje in hun voorhoofd, terwijl jij jezelf helemaal de koning voelt!

Engelse humor

Blood & Truth is in zekere zin een soort van on-rails shooter. Dit houdt in dat je zelf niet hoeft te bewegen en dat dit dus voor je gedaan wordt. Door met je Move controller te richten kun je naar bepaalde punten teleporteren, en met het gebruik van de diverse knoppen kun je een beetje naar links en rechts bewegen en zelfs dekking zoeken.

Het is niet alleen maar volle bak actie in Blood & Truth, want zo wordt de gameplay naast het schieten afgewisseld met de nodige mini-games. Zo zul je sloten moeten kraken door gebruik te maken van je lockpicks, zal je zo nu en dan op ladders moeten klimmen en soms mag je ook op zoek naar bepaalde items in diverse locaties. Daarnaast worden bepaalde scenes onderbroken door verschillende dialogen. Gelukkig is de voice-acting van een goed niveau, en de game kent de nodige Engelse humor.

Memorabel

Ik kan stellen dat Blood & Truth op grafisch vlak wel een van de mooiste PSVR games is die ik heb mogen spelen. The London Heist was natuurlijk al een indrukwekkende ervaring, maar London Studio heeft zichzelf met deze game aardig overtroffen. De diverse omgevingen zijn met veel detail in elkaar gezet, maar er is vooral veel aandacht aan de personages en hun gezichtsuitdrukkingen besteed. Hierdoor heb je echt het gevoel dat je in een Guy Ritchie film zit (maar dan wel met een iets minder verhaal…) en dit is naar mijn mening best een knappe ervaring. Je mag er trouwens vanuit gaan dat je Blood & Truth in een kleine zes uurtjes uitspeelt, waarna je jezelf nog kan vermaken met een aantal leuke challenges.

Blood & Truth kent toch zeker een aantal memorabele momenten, zoals de achtervolging waarbij je een opstijgend vliegtuig beklimt. Of een scene waar je door een gebouw rent waar een hijskraan naar binnen pleurt en de hele verdieping aan gort werkt, of wat dacht je van het moment waar je door een gebouw aan het free-runnen bent terwijl je door een helikopter achterna gezeten wordt. Het constante gevoel van spanning is aanwezig en de adrenaline giert daardoor ook continu door je lijf!

Blood and Truth is een heerlijk game welke de traditionele actiefilm weet te mixen met een vette game ervaring. De game kent vette personages, de nodige Engelse humor en kent goed uitgewerkte gameplay. Het verhaal is daarentegen misschien net iets te oppervlakkig en cliché, maar kent door de actie genoeg memorabele momenten. Blood & Truth mag zich daarom ook scharen tussen VR-belevingen als Astro Bot en Moss en is dan ook zeker een must-have voor Playstation VR bezitters!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers