Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


Fire Emblem: Three Houses | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 3 Sep 2019     A+ | a-
Hier is hij dan eindelijk, het lang verwachte deel van Fire Emblem waar veel fans met smart op hebben zitten wachten. Ik in ieder geval zeker! Deze game is zo groot en zo geweldig dat de review wat langer op zich liet wachten dan normaal is. Dat heeft natuurlijk een reden…… Deze game is frickin’ huge!!! 120 uur verder en nog niet het idee dat ik alles heb gezien wat deze game je te bieden heeft. Ik neem je mee op mijn reis door Fodlan en alle ins en outs die deze game te bieden heeft.

Geschiedenis

Het eerste spel, Fire Emblem: Ankoku Ryu to Hikari no Tsurugi kwam in 1990 uit op de NES en was daarmee het eerste spel in zijn genre, namelijk strategische RPG. Het lijkt op een soort van schaken maar dan met poppetjes die ook steeds sterker worden. Ondertussen zijn er 16 titels uitgebracht die ontwikkeld zijn door Intelligent System en uitgegeven door Nintendo. Tot 2002 werden de titels alleen uitgegeven in Japan, daarna mocht ook het westen meegenieten van deze games met als koploper op de Game Boy Advance, ’Fire Emblem’.

Het verhaal

Je bent de zoon/dochter (je kan kiezen) van een bekende huurling, genaamd Byleth, die lekker gaat werken als leraar op een beroemde legerschool/klooster die geleid wordt door het hoofd van de kerk, namelijk de aartsbisschop. Aan het begin van het spel kan je kiezen welk van de drie afdelingen je les gaat geven: de Black Eagles, de Blue Lions of de Golden Deer, elk met een andere leider die ook leider gaat worden van het land dat ze vertegenwoordigen. Elke afdeling heeft een ander verhaal, hoewel deze in grote lijnen niet heel erg verschilt van elkaar. Dat vond ik wel een enorme tegenvaller. Elk van deze afdelingen heeft een aantal leuke karakters en zijn weer totaal verschillend vergeleken met de anderen. Je hebt notabelen maar ook gewoon mensen van het normale volk. Tussen de afdelingen is een vriendelijke strijd gaande. Het viel me gelijk op dat dit best lijkt op de boeken van Harry Potter, zelfs de aankleding van je hoofdkarakter lijkt op dat van de leraren van Zweinstein.

Wat voor het eerst te zien is in Fire Emblem is de 3d omgeving waar je je tussen de gevechten door bevindt. Zo kan je met alle karakters een praatje maken, koken, vissen, tuinieren en zingen. Dit zorgt er allemaal voor dat je supportlevel met deze karakters omhoog gaat, waardoor je ze kan overhalen om jouw huis te joinen of speciale gevechten ‘unlocked’. Ook heb je een lerarenlevel die omhooggaat en ervoor zorgt dat je steeds meer dingen kan doen op de dag dat je door het klooster loopt.

Je leeft van maand tot maand. Je geeft les, volgt zelf les, je kan lekker rusten of de periode overslaan en gelijk naar het einde van de maand gaan waar je verhaal verder gaat en een nieuw gevecht begint. Het is belangrijk om te weten wat je met welk karakter probeert te bereiken, zomaar in de wilde weg wat les gaan geven is niet handig. Je karakters kunnen namelijk al een bepaalde affiniteit hebben met bijvoorbeeld skills en wapens. Een karakter dat magisch is aangelegd leren hoe ze met een lans om moet gaan, is niet altijd even handig en ook zonde van je tijd.

Gevechten

Zoals ik al eerder zei is Fire Emblem eigenlijk te vergelijken met schaken. Je hebt een aantal units die je door de opdracht heen moet loodsen. Deze variëren van het verslaan van alle tegenstanders, tot het overleven van een x aantal beurten. Ondertussen worden je units sterker naarmate je meer tegenstanders verslaat. Dit klinkt natuurlijk lekker makkelijk maar dat is het dus zeker niet. Je hebt te maken met ‘weapon skills’, die ervoor zorgen dat je niet zomaar elk wapen kan equipen. Ook kan je een wapen maar een x aantal keer gebruiken voordat deze ‘breekt’. Met een gebroken wapen vechten kan, maar je hit percentage gaat enorm naar beneden. Ook kunnen vijanden je makkelijker vaker raken dan normaal. Je krijg ook te maken met weapon classes en unit classes. Dit houdt in dat niet elk wapen zomaar tegen elke vijand werkt, hoe sterk je ook mag zijn. Ik kan schieten met mijn pijl en boog naar een armored unit wat ik wil, maar veel damage zal hij daar niet van krijgen. Je kan daardoor dus ook wel enorm zwak worden voor sommige wapens. Je moet als vlieger niet geraakt worden door een pijl want je stort als snel ter aarde.

Elke map uit het hoofdverhaal in dit spel is uniek en op elke map heb je weer een andere ‘objective’ waar je aan moet voldoen. Versla al je tegenstanders, versla de baas, ontsnap, verover, en overleef een aantal beurten zijn de meest gebruikelijke objectives die je zal zien. Deze worden nog lekker moeilijker gemaakt door het terrein waarop je loopt. Op het strand of in de woestijn kom je amper vooruit. Sta je in het bos dan gaat je ‘evasion’ omhoog en is het mistig dan zie je geen hand voor ogen.

Game Modus

Je start het spel op en kan kiezen in welke modus je wilt gaan spelen. De klassieke Fire Emblem games hadden dit vroeger niet, wat betekende dat als je karakter doodging deze ook echt verloren was in het spel en je er dus nooit meer mee zou kunnen spelen. Balen natuurlijk als je al veel tijd en training in een karakter hebt zitten, maar ook flauw omdat je het verhaal van dit poppetje aan het eind van het spel niet te zien krijgt en dus niet weet hoe het met dit karakter afloopt. Nu was Fire Emblem hier met een vorige titel al vanaf geweken en kun je nu kiezen tussen casual en classic.

Casual houdt in dat de karakters die doodgaan in een gevecht niet voorgoed verloren zijn. Bij Classic is dit wel het geval. Fijn voor als je wat van meer spanning houdt of als je al zeer bekend bent met de Fire Emblem games. Ook kan je kiezen of je ‘online’ wilt spelen. Denk nu niet dat je tegen mensen in het buitenland even een potje kan gamen, helaas. Maar wel dat je op je gevechtenmap roze en gele vlakjes ziet. De roze vlakjes geven je een item van iemand die daar eerder is doodgegaan. De gele vlakjes geven je extra experience. Handig voor die slappe karakters die je wilt laten levelen, maar die niet sterk genoeg zijn om actief deel te nemen aan de strijd.

Conclusie

Moet je dit spel nu kopen? Moet je nu echt al die uren in dit spel steken? Daar kan ik maar één antwoord opgeven en dat is een dikke JA!!! Ook al ben je totaal niet bekend met de Fire Emblem spellen, dan is dit nu het moment om daarmee te beginnen. Je krijgt echt waar voor je geld. Grafisch ziet deze game er strak uit, met mooie animaties tussen de gevechten door. Als je alle verhaallijnen wilt doorlopen (en dat zijn er dus 4!!!!) ben je zeker zo rond de 150 – 200 uur zoet. Hoewel het gevechtssysteem niet veel is veranderd vergeleken met de vorige titels, is alles eromheen flink op de schop gegaan en dat heeft zeker goed uitgepakt. Dit spel is meeslepend en strategisch en elk gevecht is weer een nieuwe uitdaging.


Bron: Janneke / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top