Gears 5 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 12 Sep 2019     A+ | a-

Het heeft drie jaar geduurd, maar ontwikkelaar The Coalition is terug met een nieuw deel in de Gears of War-franchise. Het is de zesde game in de serie en het is de tweede Gears of War- game die niet door Epic Games is ontwikkeld. Weet Gears 5 te imponeren, of is het meer van hetzelfde? Je leest het in deze review!

Om eerlijk te zijn heb ik een soort haat-liefde verhouding met Gears of War. Ik kan enorm genieten van de serie, maar toch kent het op zijn beurt ook weer zijn zwaktes. Zo vond ik Judgement en Gears 4 niet echt heel boeiend qua verhaal, en kende de gameplay te weinig variatie waardoor ik deze games nooit heb uitgespeeld. Dat gezegd hebbende, na het spelen van de campaign modus van Gears 5 en een beetje te experimenteren met de multiplayer modi, kan ik zeggen dat ik ontzettend heb genoten van deze game. De game wist me eindelijk weer op het puntje van mijn stoel te houden en kent enorm veel vette momenten waarbij mijn bek volle bak open ging staan van verbazing.

De campaign is namelijk zo ontzettend strak in elkaar gezet, en kent een grote hoeveelheid aan variëteit aan gameplay elementen, het kent een fantastische cast van personages en het leger van meedogenloze vijandelijke troepen maken van bijna elke minuut in de game een vermakelijke achtbaanrit. Natuurlijk is Gears 5 geen perfect spel, maar het komt verdomd dichtbij. Gears 5 is absoluut het beste wat de Gears of War-serie je tot nu toe kan bieden in zijn meer dan 12-jarige bestaan. Dat gezegd hebbende, laat ik jullie eens alles vertellen over deze vette ervaring!

COG Sucker

Gears 5 richt zich op Kait, een Outsider van Locust-afkomst. Als Kait ga je de oorsprong van de Locust en de familie van Kait blootleggen. Gears of War 4 protagonist en COG-squad leider JD Fenix, zijn vriend Delmont “Del” Walker, en JD’s vader Marcus Fenix zullen ook hun opwachting maken in Gears 5.

De campaign van Gears 5 is onderverdeeld in vier verschillende acts. Zonder veel van het plot te spoilen, is Act 1 in feite een soort van introductie om je kennis te laten maken met de (nieuwe) bedreigingen waarmee de wereld wordt geconfronteerd. Hier neem je JD onder de knoppen en leer je hoe de game speelt.  In Act 2 speel je met Kait, een pittige dame die samen met Del een aantal mysteries moet ontrafelen door een enorm bevroren land te verkennen, in de hoop een geheim onderzoekslaboratorium te ontdekken. In Act 3 gaat Kait samen op pad met de Delta Squad, hier moeten zij in een enorme woestenij proberen een raket bouwen om zodoende een ​​satelliet te lanceren voor de Hammer of Dawn, een wapen wat het tij van de strijd tegen de Swarm kan keren. De laatste Act brengt ons een overweldigende strijd die je op het puntje van je stoel zal krijgen.

Gears of Variatie

Ik merkte al snel op dat ik moeite had om te stoppen met spelen, nadat ik met de campaign mode was begonnen. Dit komt voornamelijk omdat de game een ontzettend goed tempo heeft en zoveel variatie bevat, dat je constant wilt weten wat er allemaal gaat gebeuren. Dit wordt versterkt door de geweldige cast van personages die Gears 5 kent, want de voice-acting en het script van de game is van een ontzettend hoog niveau. Over het algemeen ziet Gears 5 er geweldig uit en de personages kennen genoeg diepte, humor en zijn boeiend genoeg om je urenlang bezig te houden.

Als het gaat om variatie, werd ik overweldigd door hoeveel je doet in Gears 5. Een van de coolste nieuwe vijanden zijn de Leeches die mensen uit elkaar scheuren en de robotsoldaten, genaamd DeeBees, weten te infecteren om deze zo te besturen. Ook zijn er bepaalde segmenten in de game waar je stealthy zal moeten handelen. Zo kun je jezelf in een ondergronds complex bevinden welke bezaaid is met geïnfecteerde DeeBees, door achterom te sluipen kun je deze robots onmiddellijk doden door hun batterijen van achteren te verwijderen. Het is op zijn zachtst gezegd intimiderend om een ​​kamer vol met geïnfecteerde robots te zien, maar zodra je ze systematisch een voor een uitschakelt, zorgt dit voor een ontzettend bevredigend gevoel.

Hit the Road Jack

Tijdens je missies krijg je hulp van een heuse support-drone, genaamd Jack. Deze robot rakker helpt je door tijdens gevechten vijanden te elektrocuteren. Maar dat is zeker niet alles, Jack heeft een scala aan vaardigheden die hij kan gebruiken. Zo kan hij jou en je teammaat reviven, kan hij op afstand wapens voor je oppakken en bij je brengen en nog veel meer. Tijdens het spelen van de game zul je een shitload aan verborgen componenten vinden. Deze componenten kun weer gebruiken om Jack te upgraden met passieve, aanvals- en ondersteuningsmogelijkheden. Het is lonend om die kleine rotzak te zien groeien met nieuwe vaardigheden, zoals de mogelijkheid om je een healthboost te geven, een schild over je te zetten of je tijdelijk onzichtbaar te maken. Naast de componenten kun je ook nog eens 90 extra verzamelobjecten vinden in de game. Deze bestaan ​​uit verschillende snuisterijen en documenten die wat meer backstory geven aan de game. Er is dus aan alles gedacht!

Skiff the Night Away

Een ander nieuw element is de semi open wereld die Gears 5 kent. In Act 2 en 3 kom je in deze gebieden terecht. Door middel van een windsurf-achtig voertuig, genaamd Skiff, kun je grote afstanden overbruggen in een korte tijd. De woeste landschappen in Gears 5 hiermee overbruggen is een lust voor het oog en werkt ook zeer ontspannend. In de open wereld segmenten zijn ook een aantal zijmissies te vinden, waar je diverse upgrades kunt vinden voor Jack.  Natuurlijk zijn de open wereldgebieden binnen Act 2 en 3 fantastisch om te verkennen, vooral tijdens het windsurfen op je skiff en optionele zijmissies ondernemen. En het is trouwens gewoon verdomd geweldig om Hammer of Dawn te besturen om gigantische vijanden uit te schakelen.

Cover and Shoot

Ondanks de nieuwe gameplay elementen, blijft de kerngameplay die we uit eerdere delen kennen solide aanvoelen. De bevredigende squad-gebaseerde “Cover and Shoot”-actie is weer terug van weggeweest en werkt weer ontzettend soepel en voelt intuïtief aan. De wapens in Gears of War schieten lekker weg, en zijn ook weer heerlijk overdreven. Ze deden me denken aan de wapens van Ratchet & Clank, maar dan toch iets minder belachelijk over-the-top. Er zijn in ieder geval genoeg wapens te vinden om jezelf mee uit te leven, waaronder een gun waarmee je met een laser op een vijand kunt richten om daarna een ​​half dozijn raketten te zien lanceren op de schurk. Het voelt gewoon ontzettend bevredigend aan.

Spat van je scherm

Gears 5 is grafisch een van de mooiste games van deze generatie, en de actie en kleuren spatten dan ook van je scherm af. Maar dit geldt voornamelijk wanneer je de game speelt op een Xbox One X. Het is opvallend om te zien dat er zoveel verschil zit als je de game op een originele Xbox One (S) speelt of een One X. De originele One draait de game op een resolutie van 1080P met 30fps, waarbij gezegd moet worden dat er hier en daar een flink aantal effecten verdwijnen. Op de One X draait de game als een tierelier in en dynamische 4K-resolutie met een constante 60 frames per seconde. Gears 5 is dan ook gemaakt om te spelen op een One X, en het verschil tussen de console versies mag ik zelfs groter noemen dan het grafische verschil tussen games op de Xbox 360 en de Xbox One.

Over multiplayer enzo

Wanneer je klaar bent met de campaign kun je aan de slag met de online multiplayer. Zo zijn er de welbekende Versus-modi die weer een keur aan variatie kennen zoals Arms Race, King of the Hill, Warzone en Dodgeball. Deze zijn weer te customizen naar eigen wens en er zijn dan ook genoeg opties om te configureren. Ook keert de geweldige co-op Horde-modus terug en hier kun je met maximaal 5 spelers genieten van de geweldige gameplay die deze mode heeft te bieden. Hakken en zagen en gebruik maken van karakterspecifieke vaardigheden terwijl je communiceert met je teamgenoten om zo lang mogelijk te overleven, zorgt voor een shitload aan plezier. Tot slot is er de Escape-mode. Dit is een soort roguelike co-op ervaring voor 3 spelers met RPG-elementen waarmee je kunt ontsnappen aan Swarm Hives en je kunt zelfs je eigen Hive maps kunt maken. Hoe vet is dat!

Gears 5 is de beste Gears of War-ervaring tot nu toe. Het bevat een ontzettend vette en spannende campaign-mode (die je volledig in co-op kunt spelen) en kent tal van spannende online multiplayer-modi. Nieuwkomers in de franchise hoeven zich geen zorgen te maken, want iedereen pikt deze game snel op. Grafisch is Gears 5 een van de mooiste games van dit moment, maar zorg er wel voor dat je de game op een Xbox One X speelt voor de beste ervaring die de game te bieden heeft. Een must-have voor elke Xbox One gamer!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers