Borderlands 3 | REVIEW
Reviews / Woensdag - 25 Sep 2019     A+ | a-

Tijdens PAX East afgelopen maart verraste Gearbox niemand en iedereen met de aankondiging van Borderlands 3. Niemand omdat het een behoorlijk slecht gehouden geheim was dat er aan een derde deel gewerkt werd. Maar tegelijk ook iedereen, want eigenlijk had niemand toen verwacht dat er direct een release datum bekend gemaakt zou worden, laat staan dat die releasedatum maar een paar maandjes van ons verwijderd was. Die releasedatum is ondertussen geweest en Borderlands 3 is in de eerste vijf dagen meer dan vijf miljoen keer verkocht. 5 MILJOEN! In VIJF fucking dagen tijd! Ook ik ben al een tijdje met de game bezig en het werd onderhand tijd voor een review!

Borderlands 3 is vanzelfsprekend het vervolg op Borderlands 2, dat uitkwam in 2012. Borderlands is eigenlijk de moeder der lootershooters, en met het verschijnen van deel 2 kwam er een game op de markt die zijn eigen genre nagenoeg perfectioneerde. Sindsdien zijn er vele verschillende games geweest binnen dit genre, dit jaar alleen al hadden we Anthem en The Division 2, maar tot op heden is er nog geen game geweest die alles zo goed combineerde dan Borderlands 2.

Borderlands 2.5

Zeven jaar! Zolang heeft het geduurd eer er dus een vervolg kwam op Borderlands 2, en je zou zeggen dat er veel veranderd in zeven jaar tijd. Blijkbaar niet bij Gearbox. Voor ik ga vertellen dat Borderlands 3 echt wel een goede game is, moet mij eerst wat anders van het hart. Borderlands 3 speelt, klinkt en oogt exact als Borderlands 2, en dit is zowel een plus- als daadwerkelijk een minpunt. Aan de plus kant is het een game die je direct herkent, en als terugkerende speler direct oppakt. Maar het wringt ergens ook, aangezien je eigenlijk nergens echt iets vernieuwends tegenkomt. In plaats van vernieuwing kom ik precies dezelfde bugs, glitches en andere minpuntjes tegen die ik zeven jaar geleden al in Borderlands 2 tegenkwam. Missies die niet afgerond worden omdat er een vijandelijke NPC ergens vast zit, textures die nog ingeladen moeten worden terwijl de game of het gebied al geladen is en ooh my god wat rijden die voertuigen nog steeds enorm kut!

Door al deze punten voelt Borderlands 3 niet aan als een compleet nieuw deel, maar eerder als een hele grote DLC voor Borderlands 2. En ergens vind ik dat een enorm gemiste kans. Vooral als je ziet dat de eerste paar uur nagenoeg identiek zijn qua missies als Borderlands 2. De uitvoering is misschien iets anders, maar dat is het dan ook. Zeven jaar lang hebben we moeten wachten op een vervolg van deel twee, en dan is het ergens gewoon zonde dat er niet meer is gedaan om de hele serie naar een nieuw niveau te tillen. Nu heeft Borderlands ook het geluk dat er geen echte competitie is binnen het genre.

Borederlands ipv Borderlands

Borderlands 2 had een fantastische bad guy, Handsome Jack! Handsome Jack hoort gewoon in het rijtje met iconische bad guy’s thuis, net als Vaas uit Farcry 3. In Borderlands 3 hebben we niet één maar twee schavuiten die het op de Vaults voorzien hebben namelijk de tweeling Troy and Tyreen Calypso. En mijn god wat zijn ze slecht, en dan bedoel ik niet als slechterik maar puur als personages. Het kon me werkelijk geen reet boeien waarom ze doen wat ze doen. Nu weet ik ook wel dat je Borderlands niet speelt vanwege een diepgravend verhaal, want laten we eerlijk zijn het verhaal is ook niet om over naar huis te schrijven, maar na Handsome Jack zijn deze twee toch echt wel een stap terug, of beter gezegd een volledige trap terug.

En dan heb ik nog een minpuntje, maar deze is wat meer persoonlijk en het kan zomaar zijn dat jij het wel geweldig vindt, maar de humor in Borderlands 3 is ook ver te zoeken. Het is niet dat er geen humor inzit, maar eerder te veel en te opzichtig. Heb je nog nooit een Borderlands gespeeld dan zul je waarschijnlijk eens te meer moeten lachen om bijvoorbeeld CL4P-TP (voor vrienden Claptrap), maar heb je net als ik elk deel gespeeld, dan kan de humor nogal voorspelbaar en vermoeiend aanvoelen. Wederom een gemiste kans.

Maar dat alles boeit niet

Maar goddamn, niks van dat alles boeit eigenlijk meer als je eenmaal aan het spelen bent. Borderlands 3 mag dan (te veel) lijken op Borderlands 2, dat betekent ook dat het net zo strak speelt als deel 2. Running, gunning en looting zijn nog steeds de hoofd ingrediënten van deze game en er is geen enkele andere game op de markt dat net zo strak speelt als Borderlands 3. En met vier classes om uit te kiezen zit er voor ieder wel een speelstijl tussen. Wat overigens wel nieuw is in Borderlands 3 ten opzichte van deel 2 is dat je nu daadwerkelijk andere planeten gaat bezoeken. Sommige zijn kleiner in schaal andere zijn enorm open. Waar Pandora eigenlijk gewoon een grote woestijn is, kom je nu onder andere in een stedelijk gebied terecht en een jungle/moeras achtige planeet.

En tijdens je reizen zul je enorm veel kistjes en dergelijke tegen komen om leeg te roven, vaker dan eens laat je de meuk erin liggen, of je neemt het mee om te verkopen, maar eens in de zoveel tijd kom je dan weer net dat wapen of shield tegen waar je blij van wordt. Om er vervolgens een shitload aan baddies mee neer te maaien. (of kogels tegen te houden als het een shield is, duh). En als je dit alles ook nog eens met vrienden speelt is het helemaal een dolle boel. En ondanks dat Borderlands eigenlijk gemaakt is om co-op met vrienden te spelen, is de game ook prima speelbaar voor als je geen (coole) vrienden hebt.

Borderlands is nog steeds king

Als je alles bij elkaar optelt maakt het allemaal niet uit dat het niet zo vernieuwd is, of dat de game dezelfde problemen kent als Borderlands 2. Want aan het eind van de rit is Borderlands 3 gewoon een ontzettend toffe en zeer strakke shooter. En er is ook genoeg te doen. Uiteraard begin je met de campaign, die je zo’n 30 a 40 uurtjes zoet houdt, maar daarna is er nog veel meer te doen. Er is de traditionele horde mode (Circle of Slaughter genaamd) Mayhem Mode, waarbij er verschillende effecten worden losgelaten zoals vijanden die bulletproof zijn. Maar de loot kwaliteit gaat wel met 200% omhoog in deze modus, en de health van de vijand met 15% en hun shield en armor met 25%, good luck!

Dan is er ook nog de True Vault Hunter Mode, wat eigenlijk een new game+ modus is. De loot is beter van vijanden, je verdient een stuk meer XP en alle vijanden hebben meer health en de badass vijanden zijn er in groten getale. Daarnaast speel je na de campaign ook nog eens de Guardian Ranks vrij waarin je nieuwe stats bonussen kunt verdienen. En als laatste zijn er ook nog eens de Proving Grounds, 3 rondes overleven tegen vijanden om vervolgens een eindbaas om zeep te helpen. Deze modus kun je uiteraard alleen spelen, maar is meer bedoeld als Co-op modus. U zijt gewaarschuwd.

Tevens komen er ook speciale timed events aan (Bloody Harvest is de eerste, en is een halloween event dat verschijnt ergens in oktober) en (betaalde) dlc. Oftewel: Een shitload aan content waar je uren, dagen, weken mee zoet bent! Enjoy the craziness that is called Borderlands 3!

Borderlands 3 doet weinig nieuws ten opzichte van zijn voorganger, het neemt zelfs dezelfde problemen met zich mee, maar ik kan niet ontkennen dat ik nog dagelijks geniet van Borderlands 3. Het speelt simpelweg gewoon fantastisch, en dat is uiteindelijk waar het om draait. Voor terugkerende spelers is Borderlands 3 verplichte kost, en voor nieuwe spelers uiteraard net zo. En de band The Heavy is terug als openingstrack (en dat waren ze ook in deel 2 met Short Change Hero) maar nu met een song speciaal geschreven voor Borderlands 3, en dat bezorgt de game per direct al een dikke voldoende!