Ni No Kuni: Wrath of the White Witch remastered | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 4 Okt 2019     A+ | a-

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch verscheen begin 2013 in Europa voor de Playstation 3, en dat terwijl iedereen op dat moment aan het wachten was op de PlayStation 4 dat aan het eind van dat zelfde jaar zou verschijnen. Maar Level-5 bracht ons, aan het einde van een tijdperk, de beste jrpg sinds tijden. Wat zeg ik? Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is een van de beste jrpg’s aller tijden! En nu is daar sinds kort de remaster van deze geweldige game voor de PlayStation 4 en de pc (en de originele versie voor de Nintendo Switch). De vraag is dan ook niet of deze remaster goed is, de vraag is meer voor wie deze remaster bedoeld is.

Deze remaster is namelijk van voor tot achter exact dezelfde game als de PlayStation 3 versie. Er zijn namelijk geen extra’s toegevoegd. Het gaat hier puur om een grafische upgrade. Maar een ieder die de PlayStation 3 versie gespeeld heeft zal het met mij eens zijn als ik zeg dat de game helemaal geen grafische upgrade nodig had. Het origineel ziet er vandaag de dag namelijk nog steeds beeldschoon uit dankzij de tijdloze grafische stijl. En juist datgeen wat ik op grafisch gebied graag had gezien in deze remaster, ontbreekt compleet. Ja, de game is nu op een PlayStation 4 te spelen in 4K (maar wel in 30fps), maar het ontbreken van HDR in deze remaster is zonde. Maar ondanks dat het origineel de tand des tijds heeft doorstaan, ziet deze remaster er (wederom) beeldschoon uit.

Nog net zo tijdloos

Deze remaster laat eigenlijk vooral zien hoe tijdloos de game al was in 2013. Maar nu zes jaar later wordt dat alleen maar duidelijker dankzij deze remaster. Van het verhaal tot de gameplay en van de muziek tot de heerlijke grafische stijl, werkelijk alles klopt aan deze game. En alles komt tot zo’n fantastisch geheel dat er eigenlijk geen woorden voor zijn. Ni No Kuni is daarom ook een game die eigenlijk elke jrpg fan gespeeld moet hebben. Of misschien zelfs nog beter gezegd: Iedereen met een voorliefde voor games zou Ni No Kuni: Wrath of the White Witch gespeeld moeten hebben.

In Ni No Kuni ga je op avontuur met de jonge Oliver. Door een tragisch ongeluk aan het begin van de game is Oliver ontroostbaar, maar al snel komt er door een magisch moment zijn knuffel Drippy tot leven. Deze knuffel heeft hij ooit gekregen van zijn moeder, maar die knuffel blijkt uiteindelijk een elf te zijn uit een andere wereld. Drippy heeft de hulp van Oliver nodig in zijn wereld waar de boze tovenaar Shadar de wereld in zijn greep houdt.

Op avontuur ga je nooit alleen

En zo begint er een groots avontuur voor onze jonge held. Maar zoals iedereen weet ga je een avontuur nooit alleen aan en je zult al snel twee metgezellen treffen die met je mee gaan. Uiteraard heeft iedereen zo zijn eigen reden om zich aan te sluiten bij de jonge Oliver, maar niet van iedereen zal de achterliggende motivatie direct duidelijk zijn. De gehele cast bestaat uit heerlijke personages, zowel Oliver en zijn vrienden als de vele verschillende rare snuiters die je op je avontuur zult tegenkomen. Het is een ware prestatie om een game met zoveel diverse personages te maken, zonder dat daar een minder goed uitgewerkt personage tussen zit, maar het is Level-5 gelukt en daar kan ik niks anders dan mijn pet voor af nemen. Daarnaast snijdt het verhaal volwassen thema’s aan, zonder dat het zware onderwerpen worden of juist onderbelicht raken.

Studio Ghibli

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is in samenwerking gemaakt met Studio Ghibli, bekend van Anime klassiekers als My Neighbor Totoro, Spirited Away en Howl’s Moving Castle. Studio Ghibli is dan ook verantwoordelijk voor de tussenfilmpjes in de game. Level-5 heeft de grafische stijl van Studie Ghibli doorgetrokken door de game heen. Het eindresultaat is dan ook verbluffend en je hebt constant het idee dat je een interactieve film van Studio Ghibli aan het spelen bent. Tel daarbij een heerlijke en fantastische soundtrack op en je zult geen enkele moeite hebben om je volledig in een andere wereld te wanen. Het was wat dat betreft ook jammer dat Studio Ghibli niet beschikbaar was voor het vervolg uit 2018. Al moet gezegd worden dat het vervolg, Ni No Kuni: Revenant Kingdom, in elk opzicht in de schaduw staat van Wrath of the White Witch.

Een ander soort Pokémon

In Wrath of the White Witch zul je je ook bezighouden met het vangen van zogenaamde Familiars. Je kunt deze vergelijken met Pokémon, je vangt ze, ze vechten voor je en ze groeien. In de game zul je dan ook niet als Oliver vechten, maar je bestuurt en commandeert je Familiars. Er zijn verschillende soorten Familiars te vangen met elk hun eigen sterke en zwakke punten. De gevechten zijn, vooral later in de game, uitdagend genoeg en vereisen daadwerkelijk tactiek over welke Familiars je gaat gebruiken. Maar het zijn vooral de baas gevechten die pittig kunnen zijn, maar tegelijkertijd zijn die gevechten nooit te pittig. Zolang je level hoog genoeg is en je de juiste Familiars gebruikt, en deze uiteraard ook ver genoeg hebt laten groeien.

Maar voor wie is deze remaster nu?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk makkelijk: deze remaster is voor iedereen. Voor iedereen die de game gemist heeft op de PlayStation 3. Voor iedereen die de game nog eens wilt spelen maar geen PlayStation 3 meer heeft of omdat je de game nog eens wilt ervaren maar dan in 4K. En ondanks dat de Nintendo Switch versie geen remaster is, maar een port van de PlayStation 3 versie, is ook deze versie voor iedere Switch gamer aan te raden. Het is by far de beste jrpg die verkrijgbaar is op de Nintendo Switch, remaster of niet. En het is tevens één van de weinige jrpg’s die een fantastische Engelse voice cast heeft. Plus, alleen al de mogelijkheid om (opnieuw) met de geweldige, en soms heerlijk sarcastische, Drippy op avontuur te mogen is het waard om deze game (opnieuw) te spelen.

Doe jezelf een plezier en trakteer je zelf op een andere wereld. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is vandaag de dag nog steeds een waanzinnig avontuur. Het maakt ook niet uit of je de game al gespeeld hebt, of juist voor het eerst gaat starten, je kunt niet anders dan genieten. En eerlijk is eerlijk, deze remaster spoelt dat nare nasmaakje van het tweede deel weer weg. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is een klassieker in elke vorm en één van de beste jrpg’s ooit gemaakt.

Bron: Rob van Gorsel / StarGamers