Destiny 2: Shadowkeep | REVIEW
Reviews / Maandag - 21 Okt 2019     A+ | a-

Mocht je onder een steen hebben geleefd: Destiny 2 is een first-person shooter van Bungie. Ondanks middelmatige beoordelingen werd de originele Destiny een van de best verkopende titels op de Xbox One en PlayStation 4. Een tijdje later kwam Destiny 2, en ondanks alle verbeteringen die het tweede deel had gekregen, heeft deze game het succes van het origineel niet weten te evenaren. Toch blijft Bungie doorgaan met de ontwikkeling van Destiny 2 met nieuwe uitbreidingen, en is de base-game zelfs free to play geworden.  Een van deze uitbreidingen is Shadowkeep, en of deze de moeite waard is lees je hieronder!

Door de tegenvallende verkoop cijfers van Destiny vond Activision het nodig om afscheid te nemen van Bungie. Hierdoor kwam de ontwikkelaar op eigen benen te staan en besloten zij om zonder de steun van een invloedrijke uitgever door te gaan met Destiny 2. De nieuwste uitbreiding van Destiny 2 is echter misschien niet zo sterk op het gebied van het vertellen van een boeiend verhaal, maar de nieuwe gameplay aanpassingen waarmee je een hoger niveau kunt bereiken hebben misschien wel de grootste impact.

I’ll take you to the Moon

Shadowkeep neemt je mee naar de Maan, waar je te maken krijgt met een nieuwe dreiging. Eris Morn is terug en is weer zo cryptisch als altijd. Het plot is nogal ingewikkeld omdat het moeilijk is om te volgen wat er op een bepaald moment aan de hand is. Dit is een beetje een verrassing, want je kunt met gemak alle Shadowkeep-missies in een paar uur spelen, zonder dat het verhaal er aan toe doet. Op zich is dit wel jammer, want er zijn toch betere manieren om een ​​verhaal te vertellen, wat veel minder complex is.

Tegen het einde van Shadowkeep vormt het plot zich wel tot iets begrijpelijks, maar de uitbreiding eindigt abrupt zonder een bevredigende conclusie te geven. Om het hele verhaal goed te ervaren, zal je waarschijnlijk elk seizoen moeten gaan spelen. Hoewel ik het kan waarderen dat Bungie een evoluerend verhaal wil neerzetten, had de ontwikkelaar veel beter een langere (en begrijpelijke) campaign in elkaar kunnen knutselen welke wel een fatsoenlijk eind had gehad.

I Got The Power

Als je  voor het eerst Destiny 2 zal spelen, zul je het wellicht moeilijk vinden om level 960 te halen. Als je Shadowkeep koopt, krijg je een seizoensgebonden Vex-artefact met de naam Gate Lord’s Eye. Alleen al door het spel te spelen, verdien je XP in het upgraden van het Gate Lord’s Eye, dat je Power Level verhoogt zonder dat je betere uitrusting nodig hebt.

Vanwege het feit dat je een hoger Power Level hebt, zullen zelfs de meest basale drops boven de 900 soft cap liggen. Dit betekent dat je sterker kunt worden door gewoon de dingen te doen die je leuk vindt in de game. Dit is veruit de beste toevoeging die Shadowkeep aan Destiny 2 weet te brengen. Er is geen reden meer om vervelende activiteiten,zoals de Crucible, te grinden om betere standaarduitrusting te krijgen.

Ziet er goed uit!

Shadowkeep hanteert dezelfde map voor de Maan als in het eerste deel. De toevoeging van de Scarlet Keep biedt echter een prachtig contrast met de grijze landschappen. Naar mijn mening is dit misschien een van de beste werken van Bungie, omdat het op je Xbox One X in native 4K-resolutie op je scherm wordt getoverd . Hopelijk volgt het team deze ontwerpfilosofie voor de volgende uitbreiding of het onvermijdelijke vervolg, want het ziet er waanzinnig goed uit!

Lonende horde mode

Als je van uitdagende ervaringen houdt, vind je in Shadowkeep twee nieuwe missies om je tanden in te zetten. Terwijl de nieuwe Raid een ontmoedigende missie is die enkele uren met een hecht team vereist, is het Vex Offensive een unieke kijk op de traditionele Horde-modus die we kennen uit de Gears of War-serie. Ik ben absoluut dol op Gears of War 5, en ik heb deze game ook kapot gespeeld, – maar het Vex-offensief is veel leuker. Het feit dat je met zes spelers speelt, geeft nog meer betekenis aan deze activiteit. Hopelijk zal Bungie in de toekomst meer grootschalige modi als deze toevoegen.

Afgezien van het jagen op Nightmares op de Maan, vind ik het Vex Offensive veruit de meest lonende activiteit die Shadowkeep weet te brengen naar Destiny 2. Tot nu toe heb ik de nodige Exotic Engrams gevonden door het steeds opnieuw te spelen. Hoewel velen het als een repetitieve bezigheid zien, zorgen de royale lootdrops ervoor dat je terugkomt voor meer. Je krijgt in ieder geval genoeg content voor de € 35,- die je kwijt bent aan deze uitbreiding.

Over het algemeen is Shadowkeep een goede uitbreiding, en als je niet echt om het verhaal geeft, zul je veel plezier hebben bij het levellen van de Gate Lord’s Eye of toekomstige seizoensgebonden artefacten.  Destiny 2 is nog steeds een toffe game om te spelen, en de toevoeging van seizoensgebonden artefacten zorgen ervoor dat er continuïteit in de game blijft. Maar als je hoopte op een verhaal dat zo sterk is het verhaal die de base-game kent, zul je toch aardig teleurgesteld zijn. Shadowkeep en personages als Eris Morn en Ikora Rey nemen zichzelf te serieus. De joviale toon die Destiny 2 verhoogde, met hilarische individuen zoals Asher en Failsafe, ontbreken in de nieuwste uitbreiding.