Rotterdams Games Week x Dreamhack | FEATURE
Features / Dinsdag - 22 Okt 2019     A+ | a-

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover: Dreamhack in de Ahoy te Rotterdam. Rowdy en Rob waren uitgenodigd door Omen om een kijkje te nemen op het grootste game evenement van Nederland.

Rotterdam wil de esports hoofdstad van Nederland worden en de eerste stap is gezet door het Dreamhack festival te organiseren midden in de Rotterdam Ahoy. Omen, dat wereldwijd al bij verschillende Dreamhack festivals betrokken was, stelde zich voor om hoofdsponsor te worden van het geheel hier in Nederland.

Wat is Dreamhack?

Dreamhack bestaat ondertussen al bijna dertig jaar en is ondertussen het grootste lan-party en esports festival ter wereld. Maar zo groot als het nu is, zo klein begon het begin jaren 90, in de kelder van een Zweedse basisschool. Een klein groepje van leraren en leerlingen zat daar regelmatig lan-party’s te houden, totdat er steeds meer interesse kwam van anderen en ze haast noodgedwongen moesten verhuizen naar een grotere locatie. Het bleef maar groeien en sinds 2001 behoort Dreamhack dan ook in het rijtje thuis van grootste gamefestivals ter wereld.

Maar de originele gedachtegoed van Dreamhack bleef bestaan: een Lan-party. En ondanks dat het vandaag de dag één van de grootste gamefestivals ter wereld is, kun je hier nog steeds met je eigen PC e.d. een weekend lang gamen. Je koopt als het ware jouw plekje, je neemt je eigen setup mee, je sluit alles aan en gamen maar. Er was zelfs een stukje afgezet waar je je luchtbed kwijt kon zodat je rustig kan slapen.

Plattegrond van Dreamhack Rotterdam 2019

Meer dan alleen een lan-party

Zoals op de plattegrond hierboven te zien is was er veel meer te doen dan alleen een lan-party. Dreamhack is een festival voor elk soort gamer geworden. Want Dreamhack host namelijk ook officiële esport wedstrijden die uiteraard gestreamd worden over de gehele wereld. En met twee zeer verzorgde en overzichtelijke podia’s kon je daar live genieten van CS:GO en DOTA 2. Daarnaast waren er op andere plekken ook nog kleinere kampioenschappen zoals Super Smash Bros. Melee en Brawlhalla.

Maar zoals ik al zei: Dreamhack is voor elke gamer. Dus heb je niks met esport en geef je niks om een lan-party maar wil je gewoon nieuwe hardware en games checken, ook dan ben je bij Dreamhack aan het juiste adres. Zo was Sony Playstation aanwezig met een zeer fraaie en grote stand waar je aankomende games kon checken. Marvel Iron Man VR, Medieval, Dreams en Concrete Genie, ze waren allemaal speelbaar. Nacon was aanwezig met een groot assortiment aan nieuwe pc en playstation hardware. En uiteraard had Omen by HP ook een fraaie stand staan met een echt vliegtuig waarin je dan weer een flightsim kon spelen.

Omen

Zoals gezegd waren wij op uitnodiging van Omen aanwezig op het festival. Maar voor dat wij losgelaten werden was er eerst een kleine presentatie. De presentatie ging voornamelijk over hoe Omen zich steeds meer profileert als de “go to guy” voor al je gaming gerelateerde producten. En heus niet alleen die sicke laptop of desktop, maar ook de hardware eromheen zoals muizen, een muismat die jouw draadloze muis direct oplaadt, toetsenborden, gaming stoelen en meer.

Daarnaast had Omen uiteraard ook een eigen stand staan waar wat kleine competities gehouden werden, er vielen prijzen te winnen en je kon in een klein vliegtuigje gaan zitten om op die manier een flightsim te spelen. En uiteraard stonden er vele producten om te zien en te voelen, en kon je vanzelfsprekend ook nog een spelletje spelen.

Dreamhack Rotterdam 2020

Voor iedereen die Dreamhack Rotterdam dit jaar gemist heeft, of juist twijfelde om te gaan, hebben wij een sfeerverslag gemaakt die je hieronder kunt checken. En niet getreurd want Dreamhack komt in 2020 terug naar Rotterdam. 16 tot 18 oktober komt het festival terug naar de Ahoy voor de 2e editie op Nederlandse bodem. “We zijn trots dat we zoveel positieve reacties hebben gekregen. Zowel de response vanuit de gaming industrie, als van de community is heel erg goed” zegt Erika Bronkhorst, eindverantwoordelijke voor het evenement vanuit organisator Rotterdam Ahoy. “Met de kennis die we dit jaar hebben opgedaan kijken we nu al enorm uit naar de tweede editie, die we in 2020 nog grootser willen neerzetten!”

Het was een zeer fijn festival om te zijn en het geheel was heerlijk ruim opgezet. De sfeer was daarnaast ook nog eens erg prettig en er was voor iedere gamer wel wat te doen. Dit alles maakt het dat wij van StarGamers ook erg uitkijken naar de volgende editie in 2020. Hopelijk zijn er dan nog meer grote partijen aanwezig om hun nieuwe games te showen zoals Sony Playstation dit jaar deed. Mocht dat het geval zijn, dan denk ik dat Dreamhack wel eens kan uitgroeien tot de “place to be” voor elke gamer, van casual tot hardcore en van liefhebber tot esport fanaat. Maar hoe dan ook: Dreamhack Rotterdam 2019 was een geweldig event!