Tropico 6 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 24 Okt 2019     A+ | a-

De meeste gamers kennen de naam El Presidente wel, de dictator die heerst over een tropisch eiland en alles wat zich daarop bevindt. Tropico, zoals de game heet, is ondertussen alweer toe aan zijn zesde deel. Eerder dit jaar kwam de game al uit op de PC, maar sinds kort is Tropico 6 ook verkrijgbaar voor de Playstation 4 en de Xbox One. Tropico is een vrij standaard city builder en management game maar is wel doorspekt met fijne humor. Tijd om zelf voor dictator te spelen.

Iedereen die van city builders houdt zoals Sim City heeft ongetwijfeld wel eens een Tropico game opgestart. Wat begon als een PC game is met de komst van het derde deel op de Xbox 360 ook een console game geworden. Maar eigenlijk weet iedereen dat een city builder game nooit echt lekker werkt met een controller. Tropico 6 daarentegen, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, speelt verrassend goed met een controller.

Stiekem best leuk

Maar uiteraard smacht je zo nu en dan toch naar een muis en toetsenbord. Ondanks dat het fijn speelt met een controller, kom je toch af en toe momenten tegen waarop het allemaal net niet lekker gaat. Probeer bijvoorbeeld maar eens een rechte weg aan te leggen, het is absoluut te doen maar het gaat gewoon makkelijker en sneller met een muis en toetsenbord. En datzelfde kan gezegd worden over de (vele) menuutjes die je zult raadplegen. Het voelt allemaal gewoon even net wat meer omslachtig met een controller.

Maar goed, Tropico 6 is naast een paar van dat soort puntjes fijn speelbaar op je console. Lekker onderuit gezakt op de bank zitten, terwijl je verder bouwt aan je eiland en, uiteraard zoals een goede El Presidente betaamt, heerst over je eiland. Er zijn slechtere manieren om je vrije uurtjes te spenderen. En of je nu de sandbox modus speelt of je waagt aan een heuse campagne, je zult je niet snel vervelen.

Alles is van mij

Er zijn in totaal zo’n 15 missies die je kunt spelen en waarin je steeds verder word uitgedaagd met verschillende opdrachten en problemen die jij moet oplossen. De sandbox modus daarentegen laat jou als speler helemaal vrij om te doen wat je maar wilt. Je kunt zelf bepalen hoe je game verloopt in dat geval en gewoon lekker rustig je gang gaan. Maar sla de campagne niet over aangezien hier het kloppende hart van de game verstopt zit. De vele opdrachten en problemen die je voorgeschoteld krijgt worden steeds lastiger en uitdagender. Maar buiten dat, de missies zijn serieus echt leuk om te spelen.

Tropico, de naam verklapt het al een beetje, speelt zich af in de tropen. Tropico 6 is het eerste deel dat zich niet beperkt tot één eiland, maar je meerdere eilanden voorschotelt. Op deze manier is er ook iets meer variatie als het gaat om de omgevingen, al blijft de blauwe zee behoorlijk blauw. Het ziet er allemaal zeer vrolijk en kleurrijk uit en na een paar uurtjes spelen zul je jezelf moeten inhouden om niet een ticket te bestellen naar de tropen. Tropico 6 is een game waar je vrolijk van wordt als je het aan het spelen bent.

Niet alles is zonnig

Niet alles is even zonnig in Tropico 6. Zo is het soms onduidelijk wat je nu precies moet doen en is het niet altijd even makkelijk om de juiste informatie terug te vinden in alle menuutjes. Wat ik persoonlijk ook storend vond was de muziek. Ja het zijn tropische klanken en muziekjes, maar na een uurtje (of 2) was ik ze behoorlijk zat. En om die tropische deuntjes weer uit m’n kop te krijgen knalde ik maar flink wat rock en metal door de speakers via Spotify. Speelde toch een stuk fijner al zeg ik het zelf.

Ander minpuntje is dat Tropico 6 ook weinig tot niks nieuws doet ten opzichte van het vorige deel. Het feit dat je nu een archipel hebt in plaats van een enkel eiland is leuk, maar niet echt baanbrekend zeg maar. En vanwege het feit dat de game dus erg veel lijkt op zijn voorganger, miste ik ook de verrassingen binnen de game. Al maken de missies een hoop goed, vooral ook omdat ze zeer uitdagend zijn. Zoals gezegd ziet de game er sfeervol en kleurrijk uit, maar ik hoop dat het volgende deel een grotere grafische update gaat krijgen. Het mag allemaal wel wat gedetailleerder, vooral als je inzoomt ziet het er toch minder goed uit dan gehoopt.

Maar ondanks de wat mindere puntjes is Tropico 6 een fijne game geworden. De missies zijn leuk en zeer uitdagend en in de sandbox modus kun je helemaal los gaan op een heerlijk rustig tempo. Daarnaast speelt Tropico 6 behoorlijk fijn met een controller in de hand en dat is toch wel het voornaamste met een city-builder/sim game op je console. Als je nieuw bent, of al een paar deeltjes hebt overgeslagen, dan kun je rustig dit deel kopen. Heb je deel 5 echter al, of speel je die zelfs af en toe nog, dan bevat deel 6 te weinig vernieuwingen om aanschaf te rechtvaardigen.