Overwatch (Nintendo Switch) | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 25 Okt 2019     A+ | a-

Overwatch zag het levenslicht in 2016, en verscheen voor de Xbox One, Playstation 4 en PC. De game werd zowel door critici als gamers over de gehele wereld geprezen vanwege zijn strakke en gebalanceerde gameplay. Het sprak een heleboel spelers aan, ook vanwege eenvoudige en meer competitieve ervaring die de game biedt. Blizzard blijft daarnaast volop bezig met de ontwikkeling van de game, want regelmatig krijgt de game gratis updates met onder andere nieuwe maps, personages en diverse leuke seizoensevenementen. Nu zijn we drie jaar verder, en ondertussen is de succesvolle game ook verschenen op de Nintendo Switch, die helaas de ervaring niet weet te evenaren in vergelijking met de andere consoles.

Overwatch is een competitieve online first person-shooter waar teamwerk de sleutel tot succes vormt. Je hebt de keuze uit een van de eenendertig verschillende personages die weer ingedeeld zijn in drie classes, namelijk tanks, attack en support. Ieder personage heeft zijn eigen skillset en voor iedere gamer is er wel een geschikt personage. De game zit vol content en kent diverse maps en modes, waardoor Overwatch een heerlijke online competitive game is waarmee je jezelf uren, weken, maanden en zelfs jaren kan vermaken.

Shitload aan content!

Overwatch kent een shitload aan content, van beloningen tot in-game events. Tijdens de matches verdien je XP, en level je ook steeds omhoog. Als je een een niveau hoger gaat, word je beloond met een lootbox waarin je getrakteerd wordt op drie items, waaronder graffiti, nieuwe skins, voice-lines en meer. De lootboxes zijn puur cosmetisch en bieden geen extra voordeel aan skills van personages. Daarnaast organiseert Blizzard het hele jaar door unieke in-game events waar je nieuwe modi kunt proberen en unieke thema items kunt verdienen (ook weer door middel van lootboxes). Overwatch is content technisch gewoon een heerlijk feestje die je ook gemotiveerd weet te houden om door te spelen!

Hetzelfde, maar toch anders…

In grote lijnen ziet Overwatch op de Nintendo Switch er hetzelfde uit als op de grote consoles en PC. De game ziet er voornamelijk in handheld-mode prachtig uit. Het kent prachtige details en is ontzettend kleurrijk. Grafische verschillen vallen dan ook niet echt op vanwege de cartoony stijl die de game kent, maar toch merk je wel dat de game op een veel lagere resolutie draait. Dit zie je voornamelijk aan de blurring die de game op de Nintendo Switch kent, en het stikt de moord van de karteltjes. Het grootste verschil die deze versie heeft is de framerate. Waar de Xbox One en PS4-versies draaien op een constante 60fps, moet de Nintendo Switch het met maximaal 30fps doen. Ik zeg dan ook maximaal, omdat de game in docked-mode nogal last heeft van inkakkers in de framerate. Speel je Overwatch al op andere platformen dan merk je ook op dat deze framerate issue nogal wat impact heeft op de gameplay. Door de 30fps ben je gewoonweg niet accuraat genoeg, en met de nodige frame-dips die deze versie kent kan het met tijden zelfs onspeelbaar aanvoelen.

LAN over WiFi

Een ander aspect wat van levensbelang is met deze game, is de internetverbinding. De Nintendo Switch beschikt niet over een standaard LAN-poort, en je kunt dus alleen met WiFi spelen. Doordat je de game met een draadloze verbinding speelt, die niet al te sterk is, komt het ook vaak voor dat je potjes geteisterd worden door lag. Gelukkig kun je wel een LAN-adapter kopen voor de Nintendo Switch, die ervoor zorgt dat je in docked-mode een stabiele verbinding krijgt, waardoor de game beter speelbaar wordt. Maar dan toch, ik denk dat veel gamers die deze game spelen lekker in handheld mode op de bank willen genieten van de game. Dat wordt toch een stukje lastiger als het gaat om verbinding, maar op de een of andere manier heeft de game er dan niet echt last van. Daarnaast draait de game in handheld-mode over het algemeen stabieler qua frames per second. Is het dan zo zwaar voor de hybride console om de game in docked-mode draaiend te krijgen? Toch wil ik de game het voordeel van de twijfel geven en ga ik er vanuit dat Blizzard al deze tekortkomingen eruit gaat patchen. De ontwikkelaar staat er bekend om, om goed naar hun communities te luisteren. Dit doen ze bij de andere versies van Overwatch ook, dus dat zal bij deze versie ook wel goed komen.

Doe de Gyro!

Nieuw in deze versie van Overwatch zijn de Motion Controls. Deze zijn uniek voor de Nintendo Switch-versie en moeten je helpen om beter te richten. Dit gebeurt door je Joy-Con te bewegen, net als in Splatoon 2, waardoor je dus accurater zou moeten kunnen. Op zich is dit een hele leuke toevoeging aan de game, en als je Overwatch nog nooit gespeeld hebt lijkt het mij ook fijn werken. Spelers die de game al eerder hebben gespeeld zullen deze functie snel uitschakelen, omdat het een heel ander soort gameplay met zich mee brengt. Ik heb geprobeerd om als McCree te spelen met gyro-controls aan en dat was zeker geen succes. Waar het personage een flashbang kan gooien om iemand te ‘stunnen’, waarna je een barrel-roll doet om je hele magazijn in het gezicht van de vijand te legen ging het bij mij compleet verkeerd. Ik gooide de flashbang in mijn eigen gezicht, rolde naar de tegenstander om zodoende zelf dood geschoten te worden. Nee, doe mij maar de conventionele controls, dat werkt toch een heel stuk beter…

Overwatch is een geweldige game, met een goed uitgewerkt concept welke ik zelf nog steeds vaak speel op de Xbox One. Dat Blizzard de game draaiend heeft gekregen op de Nintendo Switch is een hele mooie prestatie, maar om de game hierop draaiende te krijgen moesten er concessies gemaakt worden. Overwatch op de Switch is niet zozeer een slechte game, maar het is wel de slechtste versie van het spel die je kan spelen.

Heb je de game nog nooit gespeeld en bezit je alleen een Nintendo Switch, dan raad ik je deze versie zeker aan. Dit omdat je wel went aan de tekortkomingen die deze versie kent. Toch is de game zeker technisch niet optimaal, denk hierbij aan de framecap van 30fps, de nodige framedrips en lag die de game geen goed doen. Heb je naast een Nintendo Switch ook een PS4 of Xbox One? Speel deze game dan op een van deze consoles en laat de Nintendo Switch versie liggen. Hopelijk weet dat Blizzard de game beter speelbaar te maken in de toekomst, door middel van updates die de game zeker zal krijgen.