UNTITLED GOOSE GAME | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 29 Okt 2019     A+ | a-

In mijn 37 jaren dat ik op deze aardkloot rondhobbel, heb ik een shitload aan vreemde games mogen spelen. Zo heb ik mezelf een chirurg in VR mogen wanen, heb ik als geit een complete spelwereld op zijn kop mogen zetten, heb ik barkrukken moeten koppen in een Bar Fight-simulator en nog veel meer. Untitled Goose Game schaart zich ook in dit straatje van vreemde games, waarin jij als gans het leven van onschuldige mensen mag ontregelen. Lees je even mee?

Ganzen zijn vreselijke kleine beesten. Als je ze voor het eerst ziet, zien ze er best wel schattig uit … Tot het moment dat ze een klein kind achterna zitten en proberen naar zijn veters te happen, of wat dacht je van dat vreselijke gakken dat ze doen. Nu  is er een game uitgekomen voor de PC en Nintendo Switch waarin je alle dingen kan doen, wat ganzen ook doen. Untitled Goose Game stelt je in staat om als een vervelende kleine gans de dag van iedereen te verpesten.

Met je bek

Untitled Goose Game is in zekere zin in zijn opzet een vrij eenvoudig spelletje: Jij speelt een gans die met dingen in de omgeving rotzooit en je kunt naar alles en iedereen gakken.  Een perfect getimede gak kan zelfs iemands aandacht afleiden waardoor je bijvoorbeeld zijn bril af kan pakken en verstoppen. Met je bek kun je objecten oppakken om ze zodoende weg te dragen of rond te slepen, ook kun je bijvoorbeeld een kraan aan en uitzetten om de nodige mensen te irriteren. In de spelwereld van Untitled Goose Game zijn er een shitload aan items waar je mee kan rond klooien. Ook aan physics zijn gedacht, want een pompoen is voor een gans nogal zwaar als je deze uit een tuin wilt slepen, terwijl je een appel zo hebt opgepakt en er vrijelijk mee rond kunt rennen.

Doe maar waggelen

Een van mijn favoriete details is dat wanneer je gakt terwijl je iets vasthoudt, het geluid meer ingetogen is dan wanneer je niets in je bek vast houdt. Als je een glazen fles over je snavel schuift, produceert dit ook het exacte geluid dat je zou verwachten van dit hilarisch tafereel. De aandacht en het oog voor detail die ontwikkelaar House House in de game heeft gestopt is dan ook waanzinnig goed uitgewerkt. Als gans waggel je door de diverse delen in de spelwereld rond en dat ziet er enigszins koddig maar ook wel een beetje dreigend uit, net als ganzen in het echte leven. Ook de diverse mensen in de game reageren en handelen aardig realistisch op je. Pak je iets op wat een mens ziet, zal deze achter je aan gaan. Met opgetrokken vleugels en door defensief te handelen willen mensen ook wel bang van je worden. Helemaal als je een keer of twee gakt levert dit hilarische momenten op.

Een lijst met taken

Het is niet allemaal waggelen en gakken wat de klok slaat, er is een soort van missiestructuur en een gevoel van progressie in de vorm van een takenlijst die je per gebied moet voltooien. Elk gebied die je vrij speelt in de game biedt nieuwe uitdagingen met deze takenlijst. Deze kan variëren van taken zoals het verzamelen van items voor een picknick tot iemand de roos van zijn buurman laten afsnijden. Sommige puzzels kunnen een beetje vaag zijn en vereisen hier en daar wat creatief denken, maar over het algemeen zijn deze puzzels niet heel erg moeilijk. De game begint in een tuin, en al snel baan je jezelf door de stad waar je een heleboel ongein kunt uithalen. Nieuwe gebieden zijn in het begin nog geblokkeerd en moet je vrijspelen door de takenlijst van dat gebied te voltooien. Als gans moet je dan ook een manier vinden om deze nieuwe gebieden open te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld iemand in zijn garage opsluiten, om ze zo een ander pad te laten openen.

Vreemde gans in de bijt

Als gans ben je soms wel een gemene badass, want op je takenlijstje staan nog weleens wat kwaadaardige zaken. Zo achtervolg je al vroeg in de game een doodsbang kind welke je in een telefooncel moet jagen, om zo zijn speelgoed vliegtuigje te jatten. Ondanks hoe gemeen dit klinkt, het is wel verdomde leuk om als zo’n vervelende gans door het leven te gaan. In het echte leven als mens zou je nooit zoiets onbeleefds doen, maar als gans geef je hier geen ene reet om en doe je juist de dingen die je in het echte leven niet zou doen. Ontwikkelaar House House heeft goed werk geleverd om ervoor te zorgen dat jij daadwerkelijk de gans bent. Ook qua physics en beleving hebben zij dat goed uitgewerkt, want de manier waarop je beweegt en met de wereld omgaat is briljant uitgevoerd. Untitled Goose Game voelt in het begin aan als een vreemde gans in de bijt, maar naarmate je vordert in de game snap je de essentie van de gameplay en weet deze steeds meer te waarderen.

Untitled Goose Game ziet er ontzettend leuk uit dankzij een eenvoudige maar mooie grafische stijl. De game kent een isometrisch perspectief en de cartoony-stijl en felle kleurtjes zorgen ervoor dat dit alles past bij het dwaze uitgangspunt van de game. De sfeer wordt daarnaast versterkt door de muziek welke dynamisch verandert naarmate je als gans interactie hebt met de diverse slachtoffers die je pad kruisen. Zo zal de muziek rigoureus veranderen wanneer je betrapt wordt op het stelen van iemands pantoffel die nog aan hun voet zit.

Metal Goose Solid

Untitled Goose Game zet je aan om een beetje stealthy te werk te gaan, maar gelukkig is de game niet afgelopen als iemand je heeft gezien met een item in je bek. Mocht je toevallig betrapt worden op het stelen van een object, achtervolgen de mensen je tot je wordt gedwongen het te laten vallen. Dit is waar een goed getimede gak kan helpen de aandacht van iemand af te leiden. Je kunt ook gewoon proberen met hun spullen te rotzooien terwijl ze met hun rug naar je toe staan. Wat ook vet is, is een gebied waar je walkietalkies kunt vinden. Hiermee kun je in de ene gakken, waarna het geluid naar de andere walkietalkie wordt verzonden. Hierdoor kunnen mensen van veraf zich de pleuris schrikken wat gewoonweg hilarisch is. Dit zijn allemaal van die kleine, leuke en slimme details die de game zoveel leuker maken!

Untitled Goose Game is een game die je meerdere malen kunt spelen. De manier waarop de bewoners van het stadje reageren is steeds anders. De opdrachten veranderen niet, maar je hebt genoeg vrijheid om te gaan en te staan en zelfs te doen wat je zelf wilt. Het is een echte indiegame pursang, dus niet iedereen zal enthousiast zijn over deze game. Dit komt ook omdat je in het begin werkelijk geen idee hebt wat je moet doen en dat je hier zelf ook een invulling aan moet geven. Daarnaast zal de setting en de stijl van de game ook menig gamer afschrikken, maar ben jij een gamer met een “open-mind” dan weet ik zeker dat je urenlang plezier hebt met deze game!

Met Untitled Goose Game mag je jezelf voorbereiden om de dag van diverse onschuldige mensen te verpesten. Terwijl je als een kip zonder kop rond rent, aan de haal gaat met diverse spullen van mensen en als een malle tegen ze aan gakt voel je jezelf ook echt een ontspoorde gekke gans. De game is een eenvoudig opgezette leuke puzzel / stealth / gans-simulator met een shitload aan slimme ideeën in een levendige wereld die je uren zoet kan houden.

Bron: Rowdy Oomen StarGamers