TERMINATOR: RESISTANCE | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 23 Nov 2019     A+ | a-

Rambo: The Video Game. Met alleen die titel bezorg je menig gamer al koude rillingen. Rambo: The Video Game is een video game gebaseerd op de films en uitgekomen ergens in 2014. Het wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als misschien wel één van de slechtste games aller tijden. Maar de Poolse ontwikkelaar Teyon liet zich hierdoor niet tegenhouden om een andere game te ontwikkelen gebaseerd op een grote film franchise. De vraag is echter of je als studio de woorden “I’ll Be Back” wel kan gebruiken na zo’n gigantische miskleun. Het antwoord op de vraag lees je uiteraard hier op StarGamers.

En puur om het plaatje van Rambo: The Video Game compleet te maken, speciaal voor jullie een 20 minuten durende gameplay video. Enjoy!

I’ll Be Back

Terminator: Resistance is het nieuwe wapenfeit van ontwikkelaar Teyon dat zich ongetwijfeld wil revancheren. De game heeft overigens niks te maken met de Terminator film die nu in de bioscoop draait. En waar de film Terminator: Dark Fate hopeloos flopt aan de boxoffice, is het misschien maar goed ook dat de game niet gebaseerd is op deze film. Terminator: Resistance speelt zich af na het tweede deel en negeert eigenlijk alles wat er na het tweede deel aan films is uitgekomen. En nee, deze Terminator game is geen on-rails shooter net als die Rambo game, maar een volbloed first person shooter.

De game speelt qua verhaal en setting eigenlijk heel handig in op de eerste twee films door hetgeen, wat maar heel kort aan bod komt in de films, nu te verwerken in een game. Je speelt als Jacob Rivers, een verzetsstrijder, die als enige van zijn unit een aanval van Skynet overleeft. Je ontmoet al snel een paar overlevenden en samen ontvlucht je de stad Pasadena. Ondertussen probeer je contact te maken met verzetsstrijders omdat datgeen wat jouw unit heeft uitgeroeid een nieuw soort Terminator is. En zo begint je strijd tegen Skynet in de hoop om de oorlog te stoppen en als winnaar uit de bus te komen.

Hasta La Vista, Baby

Toen de vraag kwam wie er van ons bij StarGamers deze Terminator game wilde reviewen bleef het angstvallig stil. Behalve dan de opmerking van onze David die na het zien van wat trailers het volgende had op te merken: “Oh man, ik heb wat gekeken maar dat ziet er afgrijselijk uit. Outdated als een beschimmelde diepvriesfrikandel”. En ik kon hem ook niet volledig ongelijk geven. Maar aangezien ik toch wel benieuwd was naar de game (ondanks dat het gemaakt was door dezelfde studio als die Rambo game) en ik de eerste twee Terminator films echt fantastisch vind, besloot ik mezelf op te offeren. En ik heb er geen moment spijt van gehad! Eenmaal begonnen aan de game was ik ook al bezig met het afkraken van alles wat ik zag en tegenkwam. Want niet alleen de graphics zijn outdated, ook de gameplay voelt wat verouderd aan.

Maar na een tijdje gespeeld te hebben klikte er iets in mijn hoofd en begon ik de game serieus tof te vinden. En tuurlijk vielen er bepaalde dingen op die niet goed waren, maar in plaats van dat het me stoorde kwam ik tot de conclusie dat het juiste bijdraagt aan het volledige eindproduct. Resistance is geen open wereld shooter. maar kent open gebieden waar je jouw missie uitvoert. Ook zijn er wat zijmissies die je kunt uitvoeren voor de mensen die je hebt leren kennen. Daarnaast heeft de game ook wat RPG-elementen, is er een werkbank waar je van alles kunt craften, is er een minigame voor het hacken van turrets, hekken en kistjes en kun je er voor kiezen om stealth of juist gunsblazing te werk te gaan.

He’ll Live

De keuze tussen stealth en gunblazing is naar mate je verder komt in de game geen keuze meer. De eerste keer dat je de beroemde T-800 Terminator tegenkomt is er maar 1 uitweg: rennen, verstoppen en zodra die weer weg is er voorbij sneaken. Later in de game vind je nieuwe plasma wapens waardoor rennen en verstoppen niet meer nodig is en je de ene T-800 na de andere kapot knalt. En helemaal aan het einde voel jij je meer een Terminator dan de “gevreesde” Terminators waar je tegen vecht. En terwijl Skynet zo ontzettend geavanceerd is, kun je dat niet zeggen van de Terminators in het algemeen. Zo hebben ze het zicht van een schele kikker, waardoor ze je soms niet eens zien terwijl je er haast al voor staat, zijn ze volgens mij geprogrammeerd om gewoon in een rechte lijn al schietend op je af te lopen, en hebben ze het geheugen van een doperwt.

Het idee van de stealth aanpak is goed, maar doordat je al snel sterker wordt en betere wapens vindt is stealth al snel niet meer nodig. Ergens is het ook wel jammer, aangezien de Terminators je angst moeten inboezemen als je ze ziet, en niet als een wandelende schietschijf moeten fungeren.. Wat wel beter werkt is het verhaal, dat zich dus afspeelt na de tweede film. Door de gebieden heen vind je her en der ook brieven die zijn achtergelaten, hierdoor krijg je een beter beeld van wat er nu precies gebeurd is maar ook wat het betekende voor de gewone mens. Het verhaal wordt nergens echt aangrijpend, maar geeft wel een coole nieuwe blik op de toekomst die vaak maar even wordt aangestipt in de films. Plus het einde van de game haakt perfect in op de eerste twee films.

Come With Me If You Want To Live

Terminator: Resistance is ondanks zijn tekortkomingen gewoon een heerlijke game om te spelen. Het is wat dat betreft de perfecte B-Game en zijn ongeveer 12 uur durende campagne is precies lang genoeg om je aandacht vast te houden. De game doet namelijk niks echt fout, ondanks dat het ook niks nieuws brengt. Het voelt soms wat ruw ondanks dat ik eigenlijk nergens last heb gehad van bugs en/of glitches. Alleen de soundmixing is niet altijd even goed. Dus eigenlijk doet Terminator: Resistance alles gewoon goed ondanks dat het wat outdated aanvoelt. Ontwikkelaar Teyon heeft zich wat mij betreft perfect gerevancheerd met de beperkte middelen die ze hebben.

Terminator: Resistance is ondanks zijn outdated gevoel een heerlijke game geworden. Daarnaast is het voor de fans de perfecte Terminator game, ook omdat er haast geen goede Terminator games zijn gemaakt (op Future Shock na uiteraard). Ik vergelijk deze game dan ook met de jaren ’90 actie films. Je weet dat ze niet bijzonder goed zijn, maar ondanks dat vermaak je je er prima mee. En dat geldt ook voor Terminator: Resistance. Het verdient dan wel geen schoonheidsprijs, maar het verdient wel 12 uur van je tijd!

Bron: Rob van Gorsel StarGamers