ROMANCING SAGA 3 | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 3 Dec 2019     A+ | a-

Romancing SaGa 3 is een klassieke JRPG die oorspronkelijk in 1995 op de Super Famicom is verschenen. Net als zijn voorganger, Romancing SaGa 2, heeft ook deze game tegen alle verwachtingen in een remaster gekregen en komt de game daarmee ook eindelijk uit in het Westen. Laten we eens kijken of deze old-school JRPG weet te imponeren!

Het verhaal van Romancing SaGa 3 begint met de aanwezigheid van het Morastrum, een eclips die elke 300 jaar alle levensvormen zal wegvagen van de aarde. In elk Morastrum zal er een eenzame overlevende zijn die zal eindigen als “The Child of Destiny", welke de wereld zal redden of juist vernietigen.

Zoek het lekker uit!

Na de opening van het verhaal krijg je de keuze uit acht selecteerbare hoofdpersonen, elk met hun eigen unieke introductie. Na het prolooghoofdstuk word je zonder duidelijk doel in de spelwereld geflikkerd en mag je lekker zelf uitzoeken wat je moet gaan doen. Het is bijna alsof je een oud en beschadigd portret van Rembrandt cadeau krijgt en dat er aan je wordt gevraagd om het in zijn oude glorie te herstellen zonder enige vorm van referenties. Dit kan uiteindelijk resulteren in een creatief meesterwerk of juist iets wat je regelrecht in de prullenbak kan mikken. De verhaallijn in de game is wel erg minimalistisch en open, waardoor het zeker niet iedereen aan zal spreken.

Pittig interessant

Ondanks dat de verhaallijn tegenvalt, is het juist de gameplay die Romancing SaGa 3 interessant weet te maken. De game biedt je als speler echter geen tutorial, waardoor je niet echt wijzer wordt hoe dit alles werkt. Je moet dus alles zelf uitzoeken, maar gelukkig doet het combat-systeem denken aan de oude turn-based Final Fantasy-spellen, waardoor je niet helemaal aan je lot overgelaten wordt in deze game. Turn-based wil zeggen dat jij eerst commando’s geeft aan je eigen teamleden, waarna ze die uitvoeren. Daarna zijn de vijanden aan de beurt. In deze moderne tijd kunnen dit soort gevechten nogal eentonig worden, maar dit is bij Romancing SaGa niet echt het geval. Dit komt doordat bepaalde zaken net even anders lopen dan in andere games in het genre. Zo stijgen bijvoorbeeld je teamleden niet in level, maar worden juist je statistieken na elk gevecht beter. Hierdoor zal je flink moeten grinden om werkelijk sterker te worden. Door deze grind voelt de game belonender aan dan andere turn-based games.

Ook kunnen je teamleden diverse soorten wapens hanteren, en hierdoor kunnen zij diverse nieuwe skills leren. Hoe meer je bepaalde skills gebruikt tijdens gevechten, hoe beter ze er in worden. Zo kunnen personages zelfs “Master” worden in bepaalde skills. In totaal kan elk teamlid acht skills tegelijkertijd gebruiken. Zijn alle acht skill-slots bezet, dan zal je bepaalde vaardigheden automatisch vergeten. Skills waarin een personage nog niet vaardig genoeg in is, zullen dan ook volledig verdwijnen en zal je dan ook niet meer kunnen gebruiken.

Iets wat je niet vaak tegenkomt in dit soort games is permadeath. In Romancing SaGa 3 heeft ieder personage een bepaald aantal Life Points. Als de health van een teamlid op nul komt te staan, verliest deze een Life Point. Heb je al deze points verloren, dan sterft het personage definitief, en kun je deze ook niet meer terugkrijgen. Gelukkig wordt de health van een personage na elk gevecht weer volledig aangevuld, maar Life Points kunnen alleen aangevuld worden door te overnachten in een herberg. Dit zorgt ervoor dat je secuur te werk moet gaan in de game, en dat je goed op moet letten tegen wie en wat je het opneemt. De gevechten in het spel kunnen dan ook extreem moeilijk zijn, dus je bent gewaarschuwd.

Aantrekkelijk old-school

Qua presentatie is de game visueel best mooi te noemen, met prachtige achtergronden die in hoge resolutie op je scherm worden getoverd. De sprites van personages en vijanden lijken eenvoudig opgeschaald te zijn, maar zorgen wel voor een visueel aantrekkelijke uitstraling zonder de oorspronkelijke vibe te verpesten. Daarnaast zijn de animaties ook van een goed niveau, en over het algemeen zal je zeker niet klagen over de vernieuwde klassieke graphics van deze game.

Naast het grafische aspect, is de soundtrack in Romancing SaGa 3 ook van een heerlijke kwaliteit, met lekker gecomponeerde deuntjes van Kenji Ito, die variëren van intense strijdthema’s tot rustgevende thema’s, die moeiteloos over weten te schakelen naar de sfeer van de omgeving waarin je jezelf bevindt. Een knappe prestatie van een soundtrack die dik 24 jaar oud is!

Romancing SaGa 3 is een oldschool JRPG die fans zeker weet te bekoren, maar ik moet wel stellen dat deze game alleen weggelegd is voor de die-hard liefhebbers van het genre. Dit komt niet alleen door de minimalistische verhaallijn die de game kent, maar ook door de pittige gevechten en het permadeath-element wat de game bevat. Beginners in het JRPG-genre raad ik dan ook aan om eerst maar eens games te spelen als Final Fantasy en Ni-No-Kuni, voordat je werkelijk hier aan begint.