STAR OCEAN FIRST DEPARTURE R | REVIEW
Reviews / Woensdag - 11 Dec 2019     A+ | a-

Het begint op te vallen dat Square Enix al hun oude games opnieuw uitbrengt. Zo hebben we het afgelopen jaar mogen spelen met de hele Mana collectieRomancing SaGa 3 en de remasters van Final Fantasy VIIVIII, IX, XX-2XII. Voor de Japanse uitgever gaat dit blijkbaar niet vervelen, want opnieuw worden we getrakteerd op een remaster. Dit keer is het zelfs een remaster van de remake van Star Ocean First Departure. Of dit net zo goed in de smaak valt als eerder genoemde games, lees je in deze review!

De originele Star Ocean is in 1996 uitgebracht in Japan voor de Super Famicom, maar wij Westerlingen hebben nooit de kans gehad om het origineel te spelen totdat er een PSP-remake van de game in 2008 uitkwam. Star Ocean First Departure was in 2008 een goed uitgevoerde remake omdat het eigenlijk een recreatie was van de origineel, maar dan met vergelijkbare graphics uit Star Ocean: The Second Story, dat evenzeer de introductie van vele gamers in het Westen was in de franchise. Star Ocean First Departure R, welke nu is uitgekomen, is in wezen een port van de PSP-versie maar dan met meer verfijnde graphics.

Retro-RPG-Charme

Het belangrijkste aspect wat Star Ocean First Departure R zo verdomd leuk maakt, is dat de game barst van de welbekende retro RPG-charme en dat het verhaal best tof en vrij eenvoudig gehouden is. Dit terwijl de cast van personages van begin tot eind behoorlijk aantrekkelijk blijft. De planeet van onze helden wordt besmet door een buitenaardse ziekte welke mensen in steen verandert. Hierdoor wordt je team door tijd en ruimte gestuurd om op zoek te gaan naar een remedie voor deze ziekte. De kleurrijke cast zorgt ervoor dat dit eenvoudige plot een meeslepende ervaring wordt, terwijl de anime-portretten die tijdens gesprekken opduiken met de Engelse voice-acting dit alles weet te versterken. Mocht je een echte purist zijn dan kun je trouwens ook kiezen voor de Japanse voice-acting. De graphics en setting die Star Ocean Departure R kent, doen lichtelijk denken aan de game Xenogears, en dat mag zeker als een compliment gelden voor deze game. Daarnaast klinkt de soundtrack van de game geweldig, en deze is van de hand van de legendarische spelcomponist Motoi Sakuraba.

Simplistisch

Star Ocean was in zijn tijd een van de eenvoudigste Action-RPG’s die je kon spelen, en qua gameplay is deze remaster dan ook niet echt veranderd. De game kent nog steeds random-encounters in de spelwereld. En om de zoveel tijd, als je in deze wereld aan het huppelen bent, kom je ineens in een gevecht terecht. Het combat-systeem is aardig simplistisch te noemen. Zo heb je knoppen om aan te vallen en een paar speciale vaardigheden te gebruiken. Ook kun je opdrachten geven aan je teamgenoten en kun je ze onder andere laten aanvallen, verdedigen of healen. Het simplistische karakter van de game misstaat niet, maar zorgt wel voor een gebrek aan uitdaging in het spel. Terwijl andere Action-RPG’s je vroeger dwongen om een ​​soort strategie te gebruiken of wat tijd door te brengen met het opzetten en specialiseren van je party, hak je hier iedere vijand en de enorme en kolossale bazen met weinig moeite in stukken. In het begin voelt dit heerlijk aan, en waan je jezelf oppermachtig. Uiteindelijk wordt de game naar verloop wel wat moeilijker, maar ik had nooit echt het gevoel dat ik werkelijk moeite moest doen om gevechten te winnen.

Het laten groeien van je party in Star Ocean First Departure R kan een zeer lonende onderneming zijn. Mijn favoriete systeem is dat je skillbooks kunt kopen in bepaalde winkels. Met deze boeken kunnen je personages diverse nieuwe vaardigheden en eigenschappen leren. Zo moet je weer skillpoints gebruiken om deze vaardigheden te krijgen, en zodoende leren je personages hoe ze items op verschillende manieren kunnen maken. Zo kun je bijvoorbeeld items maken via verschillende artistieke of wetenschappelijke middelen welke je bij kunnen staan tijdens je avontuur in Star Ocean.

Verdwalen

Tot slot wil ik wat nog wat gemiste kansen bespreken die deze remaster van Star Ocean kent. Ten eerste kan de voortgang in Star Ocean First Departure R vaak verwarrend zijn, omdat het nogal leunt op gedateerde elementen. Zo moet je een flinke reis over de spelwereld maken en weet je vaak alleen de naam van je volgende bestemming. Helaas heb je al snel geen flauw idee hoe je hier moet komen en het gebeurt dan ook vaak dat je over de wereldkaart dwaalt, terwijl de random encounters je om de oren vliegen en langzaam de Health Points van je party opslurpen. Op andere momenten moet je met een specifieke persoon praten of een bepaald event activeren, maar waar je nu werkelijk moet zijn is altijd onduidelijk. Dit wordt pijnlijk duidelijk gemaakt op het moment wanneer je de game uitzet en de volgende dag opnieuw start. Want waar was ik nou gebleven in de game? Ik heb dit euvel voor mezelf opgelost door kleine notities te maken waar ik gebleven was, maar dit kan wel het spelplezier ietwat bederven. Dit aspect in de game is gewoon te ouderwets voor zijn eigen bestwil en breekt lichtelijk de charme die de game kent.

Star Ocean First Departure R is een bevredigende old-school Action RPG die je zeker een gevoel van nostalgie weet te geven. Sommige aspecten en elementen in de game zijn misschien niet meer van deze tijd, zoals de simplistische combat en het feit dat het niet altijd duidelijk is waar je heen moet. Het valt in ieder geval niet te ontkennen hoe charmant en fantasierijk Star Ocean First Departure R is, waardoor de game zeker de moeite waard is voor liefhebbers van het retro RPG-genre.