ASTERIX & OBELIX XXL 3: THE CRYSTAL MENHIR | REVIEW
Reviews / Woensdag - 18 Dec 2019     A+ | a-

Asterix en zijn (in een ketel vol toverdrank gevallen) vriend Obelix zijn terug voor een gloednieuw XXL avontuur. Na twee delen, die alweer meer dan 15 jaar oud zijn, is het hoog tijd voor een nieuw deel op de huidige consoles. En deze keer gaan ze op zoek naar een speciale Menhir, en dit doen ze door uiteraard weer bakken met Romeinen in elkaar te butsen. Maar of Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir een waardige opvolger is lees je uiteraard hier op StarGamers.

Druïde Getafix (Panoramix voor ons Hollanders) ontvangt een vreemde brief van ene Avina Gandir. Zij waarschuwt daarin voor een groot kwaad dat op het rustige dorpje afkomt, en het zijn niet alleen die vervelende Romeinen. Uiteraard worden Astrix en Obelix er op uit gestuurd, en ze moeten deze keer een kristallen Menhir zien te vinden. En zo hebben de fans een nieuw avontuur te pakken dat ze niet kunnen lezen in een comic, maar daadwerkelijk moeten spelen.

Stukje nostalgie

Asterix en Obelix XXL3 is een nostalgische trip te midden van een geheel nieuw avontuur. Het avontuur heeft de charme van de oudere games, maar ook zeker van de vele stripboeken die door de jaren heen zijn uitgekomen. En dat het verhaal in deze game dan niet zo bijzonder is, is dan ook niet zo’n groot probleem. Laten we wel wezen dat de verhalen over het algemeen nooit echt hoogdravend waren, maar wel uiterst vermakelijk. En dat geldt voor het verhaal in XXL3 net zo, het dient eigenlijk gewoon weer als kapstok voor de nodige (flauwe) grappen.

The Crystal Menhir neemt je mee naar verschillende locaties waardoor er genoeg afwisseling is qua omgevingen. Wat niet gezegd kan worden van de gameplay. Je komt uiteraard de nodige Romeinen tegen die je weer een enkeltje de ruimte in mag geven. Maar juist de gevechten worden al snel erg saai. Het is te veel van het zelfde zonder dat er echt variatie in komt, ondanks dat je wat simpele upgrades kan krijgen. De puzzels daarentegen beginnen erg simpel, maar worden naarmate je vordert in de game wel wat interessanter.

Twee is beter één

Ondanks het simpele karakter van de gameplay, wordt deze wel een stuk leuker wanneer je de game samen speelt. Jazeker, The Crystal Menhir is volledig co-op speelbaar. En de game leunt daar eigenlijk ook meer naartoe dan naar een single player game. De hele beat-em up gameplay komt gewoon beter tot zijn recht met z’n tweeën. En zelfs de puzzels, later in de game, worden hierdoor wat makkelijker omdat je niet steeds hoeft te switchen tussen Asterix en Obelix. Wel moet je samen een beetje opletten omdat je elkaar ook makkelijk in de weg kan lopen.

Grafische gezien is de game best wel ok, het is geen hoogvlieger maar voor een budget game ziet het er prima uit. Daarnaast is deze game ook niet gemaakt voor de grafische puristen onder ons, maar juist voor diegene die fan zijn van Asterix en Obelix. Daarnaast mikt de game ook een beetje op de wat jongere gamers onder ons. Het is dan ook een prima game om samen met je kleine broertje of zusje te spelen, of juist samen met je jongere kinderen.

Gewoon leuk

Asterix en Obelix XXL3 is zeker niet die laatste hoogvlieger van het jaar geworden, maar dat neemt niet weg dat je er geen plezier aan zou kunnen beleven. Vooral als je de game samen speelt is het een prima game om straks tussen de toastjes en het kerstdiner te spelen. En soms is dat alles wat we willen van een game, vermaakt worden. Niet elke game hoeft een hoogvlieger van jewelste te zijn, met uren aan gameplay, al had de game wel iets langer gemogen want met een uurtje of 6 a 7 ben je er wel mee klaar. Maar het belangrijkste is dat de game trouw blijft aan het bronmateriaal.

Asterix en Obelix XXL3 The Crystal Menhir is een leuk vervolg op de oude games van weleer. Het is zoals gezegd geen hoogvlieger, maar een prima tussendoortje voor de fans. In je eentje kan de game snel saai of eentonig worden, maar het spel is bedoeld om samen te spelen. Speel je de game samen dan is het een stuk leuker om al die Romeinen in elkaar te beuken. De game had wat langer mogen zijn en wat meer uitdaging had ook niet misstaan. Maar heb je een jonger broertje of zusje, of wil je juist eens samen met je zoontje of dochter een leuk spel spelen, dan is Asterix en Obelix XXL3 een prima game voor de aankomende Kerstvakantie.

Bron: Rob van Gorsel StarGamers