ANCESTORS: THE HUMANKIND ODYSSEY | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 24 Dec 2019     A+ | a-

Eens in de zoveel tijd komt er een game uit waarvan je simpelweg niet weet wat je er mee moet. Ancestors: The Humankind Odyssey is zo’n game. Ancestors is gemaakt door Panache Digital Games, de nieuwe studio van Patrice Désilets. Patrice kennen we uiteraard als de bedenker van de Assassin’s Creed-serie maar denk maar niet dat Ancestors een soortgelijke game is geworden. Het enige wat de games gemeen hebben met elkaar is dat ze beide in het verleden afspelen. Ancestors is een onvervalste survival game met een flinke dosis ambitie. Maar of Ancestors ook daadwerkelijk een leuke game is geworden, dat lees je uiteraard hier op StarGamers.

Ancestors: The Humankind Odyssey speelt zich af in een grote open spelwereld waar jij kan gaan en staan waar je maar wilt. Maar je zult moeten uitkijken waar je gaat en staat aangezien er overal gevaar kan opduiken. In Ancestors neem je de controle over een clan apen om deze zo veilig mogelijk te houden. Uiteraard moet je ook op hun gemoedstoestand letten zoals honger, dorst en slaap. Daarnaast is het ook wel handig om je clan te laten uitbreiden met kleine baby aapjes voordat de vergrijzing te erg wordt.

Al draagt een aap een gouden ring

Het eerste wat je goed moet weten van Ancestors is dat het een game is die zeker niet jouw handje gaat vasthouden. Een paar maanden geleden kwam de game al uit op de PC en begin deze maand ook op de console. De grootste verandering tussen de twee versies is dat de console versie nog enigszins een tutorial heeft gekregen. Maar vergis je niet, die paar tutorial hints die je krijgt helpen verdomd weinig en zijn er alleen maar om je een duwtje in de juiste richting te geven. In Ancestors leer je eigenlijk alles door vallen en opstaan (en uiteraard is Google je beste vriend), wat kun je wel eten en waar word je ziek van? Wat kun je wel veilig drinken en wat niet? Hoe maak ik in vredesnaam een plek om te slapen? Vaak zijn de antwoorden simpeler dan je denkt, maar voordat je er soms achter bent hoe het precies zit, dan ben je toch al een uurtje of wat verder.

Zo begin je de game als klein aapje, je hebt zojuist een aanval van een roofvogel overleefd en moet nu een veilig onderkomen zien te vinden of je clan zien terug te vinden. Mijn clan terugvinden bleek niet zo’n groot probleem te zijn en binnen no time was weer veilig. Toen kreeg ik de opdracht om een slaapplekkie te maken, zo gezegd zo gedaan zou je zeggen, en ging ik dus met volle moed aan de slag.

Maar wat ik ook probeerde, ik wist ondertussen hoe het moest dankzij Google, het lukte me maar niet om een slaapplaats te maken. Een uurtje of anderhalf later kwam ik tot de conclusie dat je niet vastzit aan het spelen van één aap, maar dat je kunt switchen tussen de verschillende apen in je clan. En wat blijkt? Die kleine snotaap kan zijn eigen bed nog niet eens opmaken. Eenmaal de controle overgenomen van een volwassen aap was dat karweitje zo geklaard. Dus zoals gezegd, de oplossing is vaker makkelijker dan je denkt.

Het is en blijft een lelijk ding

Ancestors is een game die je lekker je ding laat doen. Wil jij helemaal niet de evolutie volgen maar gewoon lekker een beetje verkennen en je als een aap gedragen, dan kan dat. Maar voor wie wel graag de evolutie van de mensheid wilt naspelen moet stevig in zijn schoenen staan. Ten eerste is de game niet echt heel mooi. Overall gezien ziet het er niet heel verkeerd uit, maar ga je echt letten op details dan is het soms echt huilen met de pet op. Daardoor kun je soms ook niet goed zien wat nu precies wat is. Kun je die sprong van boom naar boom wel of niet maken zonder een doodsklap te maken meters naar beneden, of zijn die bessen nu wel of niet rijp om te eten aangezien ze er net iets anders uit horen te zien? Daarnaast zijn de apen zelf ook niet echt moeders mooiste en missen ze hier en daar behoorlijk wat details.

De besturing is ook niet altijd even soepel. En het beklimmen van rotsen en bomen gaat op zich best goed, maar hoe de f#ck klim je naar beneden? Vaker dan eens wordt het een sprong naar beneden in de hoop dat het niet te hoog is. Andere details in de game zijn onbedoeld grappig en storend te gelijk. Als je de controle hebt over één aap, dan doet de rest daadwerkelijk geen f#ck, en zitten ze maar een beetje voor zich uit te staren. En besluit jij een slokje water te nemen uit de rivier, dan staat ineens elke aap uit je clan naast je om te drinken. En dat geldt ook voor eten, blijkbaar heeft de volledige clan alleen honger en dorst als jij dat hebt.

Aapjes kijken

Maar begrijp me niet verkeerd, Ancestors: The Humankind Odyssey is een aparte game die tegelijkertijd ook zeker wel de moeite waard is. Maar alleen voor gamers die houden van een echte survival game. Je kunt de game heerlijk op je eigen tempo spelen en er valt genoeg te ontdekken in de speelwereld. En hoe meer je ontdekt hoe slimmer je wordt en hoe slimmer de clan wordt. Maar wees te allen tijde op je hoede want de spelwereld is niet zonder gevaar. Er zijn genoeg roofdieren te vinden die jou het leven willen ontnemen. Gelukkig kun je ook primitieve wapens maken om je te verdedigen. Maar verwacht geen crafting menuutje of iets dergelijks want die bestaan niet in Ancestors.

Ancestors: The Humankind Odyssey is een survival game voor de echte liefhebber. De game laat jou totaal vrij om de wereld te gaan ontdekken en dingen te leren. Je moet echter wel beschikken over een portie geduld en doorzettingsvermogen wil je de game op waarde kunnen schatten. Dat Ancestors nogal ruw kan zijn, vooral als het gaat om grafische details, moet je dan ook maar voor lief nemen, aangezien Ancestors een zeer unieke ervaring is in een toch al dichtbevolkte genre als het survival genre.

Bron: Rob van Gorsel StarGamers