DIT WAREN DE BESTE GAMES VAN 2019 | FEATURE
Features / Woensdag - 25 Dec 2019     A+ | a-

Met nog een week te gaan komt het jaar 2019 snel aan zijn einde, en daarmee dus ook dit gamejaar. En dus leek het ons een goed idee om eens te kijken wat 2019 ons eigenlijk heeft gebracht qua games.

2019 was een prima jaar voor gamers, maar het ontbrak wel aan een echt meesterwerkje. Maar ondanks dat hebben wij als gamers wel een aantal hele goede games mogen spelen dit jaar. En daarom leek het ons een leuk idee om een lijstje te maken met de games die wij, als redactie, hoog beoordeeld hebben in onze reviews.

In totaal hebben wij 13 games een 90% of hoger gegeven waaronder zelfs één 100%. Hieronder vind je alle 13 games terug die naar onze mening bij de absoluut top hoorde dit jaar.

NI NO KUNI: WRATH OF THE WHITE WITCH REMASTERED. 100%

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kreeg dit jaar een remaster voor de Playstation 4 en de PC. De Nintendo Switch kreeg de game ook maar dat was niet de geremasterde uitgave maar het origineel. Gamers met een Xbox One moesten dit pareltje aan hun neus voorbij laten gaan aangezien de game op de Xbox One schittert in afwezigheid.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is de enige game dit jaar dat een welverdiende 100% scoorde. In zijn review trok Rob de volgende conclusie:

Doe je zelf een plezier en trakteer je zelf op een andere wereld. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is vandaag de dag nog steeds een waanzinnig avontuur. Het maakt ook niet uit of je de game al gespeeld hebt, of juist voor het eerst gaat starten, je kunt niet anders dan genieten. En eerlijk is eerlijk, deze remaster spoelt dat nare nasmaakje van het tweede deel weer weg. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is een klassieker in elke vorm en één van de beste jrpg’s ooit gemaakt.

Resident Evil 2 Remake. 95%

Resident Evil is helemaal terug van geweest en dat is mede te danken aan de fantastische remake van het tweede deel dat begin dit jaar uitkwam. Resident Evil 2 kreeg de volle aandacht en liefde van Capcom en kreeg naast een nieuw likje verf ook een nieuwe manier van spelen voor deze klassieker. Geen vast camera standpunt meer maar juist de soepele besturing van Resident Evil 7. De remake van deel twee kon op veel lof rekenen van zowel de critici als van de fans.

Resident Evil 2 scoorde ook bij ons erg goed met een 95%. Rowdy had in zijn conclusie deze wijze woorden:

De nieuwe moderne toevoegingen aan de klassieke Resident Evil-formule hebben ervoor gezorgd dat deze remake van Resident Evil 2 een uitstekende game is geworden. De game kent genoeg actie, een heerlijk verhaal en is sfeervol tot in het bot. Tel daarbij de second runs die beide personages hebben, en je hebt ook een game die goed herspeelbaar is. Resident Evil 2 zorgt voor genoeg uurtjes aan ijzingwekkende gameplay die je zeker niet snel zult vergeten!

Sekiro: Shadows Die Twice. 95%

Zodra er FromSoftware op je scherm verschijnt weet je al genoeg: je bloeddruk gaat omhoog en het kan je zomaar een nieuwe controller en/of TV kosten. Maar dat neemt niet weg dat Sekiro: Shadows Die Twice een ontzettend toffe game is geworden. Sekiro en diens voorgangers Bloodborne en Dark Souls, zijn games die gemaakt zijn voor een bepaald soort gamer. Lang niet iedereen kan genieten van de hoge moeilijkheidsgraad, het 100 keer doodgaan en de sicke bosses die de game kent. Maar voor een ieder die daar wel van houdt was Sekiro dit jaar een echte aanrader.

Rowdy heeft Sekiro: Shadows Die Twice dit jaar dan ook met alle liefde, en een woordenboek scheldwoorden naast zich, doorgespeeld en beloonde de game met een welverdiende 95%. Zo schreef hij in zijn conclusie:

Ondanks dat FromSoftware geen ene reet geeft om jou en mij, bewijst het bedrijf opnieuw dat ze meesters zijn in hun vak. Elk aspect van Sekiro: Shadows Die Twice is zo liefdevol gemaakt dat elke tekortkoming aanvoelt als een druppel in een oceaan vol schittering. Sekiro is een geweldige ervaring met enorm bevredigende gevechten en een intrigerende en mysterieuze wereld om van alles te ontdekken. Ondanks dat deze game niet voor elke gamers is geschikt, is het zeker een meesterwerk in deze generatie van games.

A Plague Tale – Innocence. 95%

Niemand op de redactie van StarGamers mocht A Plague Tale – Innocence van een review voorzien behalve Rob. Dit was uiteraard ook bepaald door Rob zelf, maar dat geheel terzijde. A Plague Tale neemt je mee op een emotionele en gevaarlijke tocht door het met pest geplaagde Frankrijk. En tot overmaat van ramp word je samen met je jongere broertje ook nog eens achterna gezeten door de Inquisition.

Ook A Plague Tale – Innocence verdiende een terechte 95%. Dat de game ontwikkeld is door een relatief klein en onbekende studio maakte de prestatie des te indrukwekkender. Rob had dan ook het volgende te zeggen:

De tijd die je nu gespendeerd hebt aan het lezen van deze review, had je beter kunnen spenderen aan het spelen van deze game! A Plague Tale – Innocence is een fantastische game en prestatie van een kleine onafhankelijke studio uit Frankrijk. Niet alleen brengt Asobo Studio ons een intense game ervaring, het brengt ons in mei al gewoon de Game of the Year van 2019. Ik zou nog uren door kunnen praten over deze game maar dat gaat ik niet doen. Met geweldige graphics, een fenomenale soundtrack en ditto voice-acting en een spannend verhaal is dit een must have voor iedereen die van verhalende games houd. Dus waar wacht je nog op?

Gears 5. 95%

Wat doe je als Microsoft zijnde, als je vorige exclusive (Crackdown 3) niet al te best was? Inderdaad, dan drop je een game waar niemand om heen kan. En dat is precies wat Gears 5 is, een fantastische shooter die de gehele serie weer op scherp wist te zetten. Met een geweldige campaign, een ouderwets heerlijke multiplayer modus, fantastische graphics en ontzettend brute actie is de Gears of Wars franchise terug van weggeweest.

Gears 5 verdiende dan ook absoluut zijn score van 95% dubbel en dwars. En Rowdy trok dan ook de volgende conclusie:

Gears 5 is de beste Gears of War-ervaring tot nu toe. Het bevat een ontzettend vette en spannende campaign-mode (die je volledig in co-op kunt spelen) en kent tal van spannende online multiplayer-modi. Nieuwkomers in de franchise hoeven zich geen zorgen te maken, want iedereen pikt deze game snel op. Grafisch is Gears 5 een van de mooiste games van dit moment, maar zorg er wel voor dat je de game op een Xbox One X speelt voor de beste ervaring die de game te bieden heeft. Een must-have voor elke Xbox One gamer!

Monster Hunter World: Iceborne. 95%

En dan zijn we aanbeland bij de laatste game die een 95% scoorde. Monster Hunter World: Iceborne mag dan wel een uitbreiding zijn op het al fantastische Monster Hunter World, maar het is wel een uitbreiding ter grootte van een volwaardige game. Geen enkele fan van Monster Hunter World kan dan ook om deze uitbreiding heen aangezien het gewoon verplichte kost is. Tevens bracht Iceborne een oude bekende terug in een wat nieuwer jasje, wat goed nieuws betekende voor de fans van deze reeks.

Dylan beloonde Monster Hunter World: Iceborne dan ook met een 95% en trok de volgende conclusie:

Kortom, als echte Monster Hunter fan heb ik mij hiermee flink vermaakt en ben ik benieuwd wat ze verder aan de game toe gaan voegen. Nieuwe missies, een compleet nieuw gebied om te ontdekken, nieuwe en oude monsters. Monster Hunter World: Iceborne is zeer zeker aan te raden of je Monster Hunter World nu wel of niet gespeeld hebt. Zo niet, dan wordt het tijd om er aan te beginnen en is het met deze uitbreiding een mooi compleet pakket, en een dikke aanrader, voor de aankomende donkere maandjes.

Kingdom Hearts 3. 90%

Dit jaar zag dan eindelijk Kingdom Hearts 3. het levenslicht. De fans hebben er een behoorlijke tijd op moeten wachten maar hun geduld werd niet alleen op de proef gesteld, maar uiteindelijk ook beloond met een zeer toffe game. Dat de verhaallijn nogal vaag kan overkomen nemen we dan maar even voor lief.

Anniek was eigenlijk de enige persoon die Kingdom Hearts 3 van een mooie review kon verzien. Zo schreef ze in haar conlusie:

Kingdom Hearts 3 is de perfecte afsluiting van een verhaal waar fans verliefd op zijn geworden. Is dit de beste game die je ooit zal spelen? Nee, maar dat hoeft het niet te zijn. De gameplay is de beste in de serie en het verhaal kan soms aardig vaag worden maar is wel erg gestroomlijnd op een manier die zowel fans als nieuwkomers aan zal spreken. Square Enix heeft voldoende aandacht besteed aan de kleine details in Kingdom Hearts 3 om het zo tot een bevredigende slot te brengen die de fans verdienen.

Blood & Truth. 90%

Dit jaar zijn bezitters van een PSVR getrakteerd op misschien wel één van de vetste games voor de VR. Blood & Truth is een ontzettend gave mix geworden van keiharde actie en Engelse humor. Het doet zelfs terugdenken aan de begin jaren van Guy Ritchie.

Rowdy gaf Blood & Truth zijn welverdiende 90% en eindigde zijn review met het volgende:

Blood and Truth is een heerlijk game welke de traditionele actiefilm weet te mixen met een vette game ervaring. De game kent vette personages, de nodige Engelse humor en kent goed uitgewerkte gameplay. Het verhaal is daarentegen misschien net iets te oppervlakkig en cliché, maar kent door de actie genoeg memorabele momenten. Blood & Truth mag zich daarom ook scharen tussen VR-belevingen als Astro Bot en Moss en is dan ook zeker een must-have voor Playstation VR bezitters!

Fire Emblem: Three Houses. 90%

Dit jaar zag het ook de terugkeer van een geliefde Nintendo serie: Fire Emblem. En Fire Emblem: Three Houses werd door critici en fans enorm goed onthaald. En dat is uiteraard niet zomaar. Met de keuze uit drie facties om mee te spelen, de uitdagende gevechten die soms op schaken lijken en een spannend verhaal heeft Nintendo een nagenoeg perfecte Fire Emblem afgeleverd.

Janneke, als groot fan van de serie, gaf Fire Emblem: Three Houses dan ook een welverdiende 90% en kwam tot de volgende conclusie:

Moet je dit spel nu kopen? Moet je nu echt al die uren in dit spel steken? Daar kan ik maar één antwoord opgeven en dat is een dikke JA!!! Ook al ben je totaal niet bekend met de Fire Emblem spellen, dan is dit nu het moment om daarmee te beginnen. Je krijgt echt waar voor je geld. Grafisch ziet deze game er strak uit, met mooie animaties tussen de gevechten door. Als je alle verhaallijnen wilt doorlopen (en dat zijn er dus 4!!!!) ben je zeker zo rond de 150 – 200 uur zoet. Hoewel het gevechtssysteem niet veel is veranderd vergeleken met de vorige titels is alles er omheen flink op de schop gegaan en dat heeft zeker goed uitgepakt. Dit spel is meeslepend en strategisch en elk gevecht is weer een nieuwe uitdaging.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening. 90%

Dit jaar kwam ook een favoriet uit 1993 naar de Nintendo Switch. The Legend of Zelda: Link’s Awakening kreeg een volledige remake met ontzettend schattige graphics. En dankzij de Switch is het avontuur nu ook nog eens op groot scherm te spelen. En dankzij deze remake is er een hele nieuwe generatie die kan genieten van deze tijdloze klassieker.

Janneke is voor ons aan de slag gegaan en kwam tot een mooie 90% als eindscore. Uiteraard had ze nog een slotwoordje:

Zelda Links Awakening is een zeer mooie remake van een tijdloze klassieker geworden. De vernieuwde grafische stijl is in één woord schitterend te noemen. Het verhaal is dan misschien niet zo diep maar wel zeer vermakelijk en het eiland barst van de koddige personages. De toevoeging van de zogenaamde Dungeon Maker is een leuke extra maar verwacht geen Mario Maker levels. Link’s Awakening is een geweldige game voor nieuwe spelers maar ook zeker voor diegene die de game vroeger al gespeeld heeft.

Borderlands 3. 90%

In 2012 kwam Borderlands 2 uit, een game die vandaag de dag nog steeds erg geliefd is. Het heeft dan ook zeven jaar geduurd eer er een vervolg verscheen. Borderlands 3 werd in maart van dit jaar aangekondigd en verscheen zes maanden later al. Shitloads aan guns, kleurrijken omgevingen en genoeg baddies om tot snot te schieten. Alles wat een Borderlands fan zich kan wensen.

Borderlands 3 werd met een nette 90% beoordeeld door Rob en kwam tot de volgende eindconclusie:

Borderlands 3 doet weinig nieuws ten opzichte van zijn voorganger, het neemt zelfs dezelfde problemen met zich mee, maar ik kan niet ontkennen dat ik nog dagelijks geniet van Borderlands 3. Het speelt simpelweg gewoon fantastisch, en dat is uiteindelijk waar het omdraait. Voor terugkerende spelers is Borderlands 3 verplichte kost, en voor nieuwe spelers uiteraard net zo. En de band The Heavy is terug als openingstrack (en dat waren ze ook in deel 2 met Short Change Hero) maar nu met een song speciaal geschreven voor Borderlands 3, en dat bezorgt de game per direct al een dikke voldoende!

Luigi’s Mansion 3. 90%

Ein-de-lijk was het dan weer zover: Luigi kreeg zijn langverwachte vervolg. Luigi’s Mansion 3 is uiteraard het derde deel, maar dat wil niet zeggen dat Luigi nu ineens niet meer bang is voor spoken. Maar met een goeie stofzuiger en een groene jelly varriant van jezelf komt zelfs Luigi een heel eind.

Als het om spoken gaan bellen wij niet The Ghostbusters maar juist Rowdy. En zo kwam het dat onze eigen Ghostbuster, Luigi’s Mansion 3 een mooie 90% gaf. Zo concludeerde Rowdy:

Games worden niet veel leuker dan Luigi’s Mansion 3! De sfeervolle en mooie spelwereld, de fantastisch geanimeerde personages, de heerlijke humor, de koddige stemmetjes en de uitdagende gameplay die de game kent zijn top-notch. De game blijft van het begin tot het einde interessant en de multiplayer die de game kent was niet nodig, maar is wel een hele leuke toevoeging. Ondanks dat de besturing iets is wat je wel een beetje onder de knie moet krijgen, is dit een game die elke Switch bezitter gespeeld moet hebben!

Yooka-Laylee and the Impossible Lair. 90%

Van 3D naar 2D, dat is de transitie die Yooka-Laylee door heeft gemaakt. Na hun eerste avontuur in 3D beleefd te hebben is Yooka-Laylee and the Impossible Lair een onvervalste 2D platformer. Met de Donkey Kong Country serie als grootste voorbeeld maakte Playtonic van dit tweede avontuur een heerlijke platformer. Met genoeg variatie en de nodige humor is dit een mooi avontuur voor jong en oud.

Rob sprong, klom, zwom en klauterde zich een ongeluk om uiteindelijk op een 90% uit te komen. Hij eindigde zijn review met het volgende:

Yooka-Laylee and the Impossible Lair is een geweldige en sfeervolle platformer die hevig geïnspireerd is door de Donkey Kong Country-serie. Met een geweldig en kleurrijk level design, een uitdagend eindlevel, leuke alternatieve varianten van levels en genoeg collectibles om de meest hardnekkige hoarder uren bezig te houden. Je kunt jezelf op dit moment geen beter cadeau geven dan deze game.

Death Stranding. No Score

Eens in de zoveel tijd komt er een game uit die gamers in het algemeen compleet verdelen. Zo is er een groep die het helemaal geweldig vindt, maar daar recht tegenover staat dan de groep die het helemaal niks vindt. Een middenweg is er dan vaak niet. Zo ook met het dit jaar verschenen Death Stranding van Hideo Kojima. Deze game kreeg het op StarGamers zelfs voor elkaar om als eerste game ooit een puntloze review te krijgen.

Rowdy wist niet goed wat hij met de Death Stranding review aan moest, en dus werd er geen cijfer toegekend aan de game. De reden hiervoor kun je uiteraard terug lezen in zijn review, maar zijn conclusie luidde als volgt:

Persoonlijk speel ik videogames om plezier te beleven. Als ik iets artistieks wil ervaren, dan ga ik naar het museum of kijk ik een indie-film. Hoewel ik sommige artistieke inspanningen in games zeer kan waarderen, geniet ik er meestal niet van als deze gameplay technisch niet leuk is. In het geval van Death Stranding ben ik absoluut dol op de spelwereld en het verhaal, maar ik vond het niet echt bijzonder leuk om te spelen. Maakt dat het een slecht spel? Natuurlijk niet. En dat brengt me terug naar mijn mening om de game geen score toe te kennen. Simpel gezegd, het is een game waarbij ik me kan voorstellen dat veel gamers er tegelijkertijd van zullen houden en het tegelijkertijd zullen verafschuwen. Het is een kwestie van persoonlijke smaak, en in hoeverre je open staat voor een unieke artistieke game-ervaring.

Tot zover het overzicht van de beste games van 2019. Wij zijn natuurlijk ook benieuwd naar die van jou! Wat vind jij de beste game van het afgelopen jaar? Laat het ons weten in de comments op onze website of Facebook pagina.

Bron: Rob van Gorsel StarGamers