BLACKSAD: UNDER THE SKIN | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 27 Dec 2019     A+ | a-

Blacksad: Under the Skin is een game gebaseerd op de Spaanse stripboekenreeks met de gelijknamige titel Blacksad. Blacksad, zowel de game als de comic reeks, speelt zich af in het New York van de jaren ’50 van de vorige eeuw en draait om private detective John Blacksad. De wereld wordt echter niet bevolkt door mensen, maar door dieren. Zo is John Blacksad een zwarte kater en de politiecommissaris een Duitse Herder, en elk personage heeft daarmee ook de karakter eigenschappen van het desbetreffende dier. Daarnaast haalt Blacksad zijn inspiratie vooral uit de klassieke film-noirs, maar of deze game hetzelfde briljante niveau haalt als de comic reeks lees je uiteraard hier op StarGamers.

De eigenaar van een boksschool is dood aangetroffen en de dochter van het slachtoffer, Sonia Dunn, huurt private detective John Blacksad in om de dood van haar vader te onderzoeken. Maar of dat nog niet erg genoeg is, is ook nog eens een van de leden van de boksschool verdwenen, een paar dagen voor een grote wedstrijd. In eerste instantie lijkt alles redelijk kat in het bakkie te zijn, de eigenaar heeft zich opgehangen en de bokser is in paniek gevlucht. Of zit er toch meer achter? Dat is precies wat John Blacksad moet zien te ontrafelen.

Neem de tijd

Blacksad: Under the Skin is qua gameplay te vergelijken met de games van Telltale. Ik noem het altijd maar de moderne Point & Click games. Qua gameplay bestaat het vaak uit niets meer dan rondlopen, op zoek naar interessante punten in je omgeving en een zooitje Quick-Time events die op je pad komen. Daarnaast wordt er uiteraard veel gepraat in de game en hierin heb jij steeds de keuze in hoe je wilt antwoorden. En omdat je zelf kunt kiezen hoe je wilt antwoorden, kun je redelijk je eigenlijk versie van Blacksad creëren. Uiteraard kun je er niet een totaal ander personage van maken, maar je hebt toch het gevoel dat je hem kan spelen zoals jij dat zou willen. Daarnaast hebben de keuzes die je maakt ook daadwerkelijk invloed op het verhaal of op gebeurtenissen in de game.

Maar voor je opspringt en naar de winkel rent om deze game aan te schaffen wil ik jou als lezer toch even waarschuwen. Blacksad: Under the Skin haalt helaas niet het niveau van de games van Telltale. Ten eerste is Blacksad een ontzettend trage game om te spelen. Het lopen gaat traag, de besturing is traag en stroef, de laadtijden zijn ontzettend lang en de gesprekken zijn soms te langdradig en te traag. Ik had soms moeite om mijn aandacht bij de game te houden, hoe graag ik ook wilde. En dat is tegelijk het probleem, het verhaal in de game is namelijk best tof en gaat dieper dan je in eerste instantie zou denken, maar door de enorme traagheid in de game had ik echt moeite om er bij te blijven.

Probleem gevonden

Tegelijkertijd wilde ik maar al te graag dat de traagheid het enige obstakel zou zijn in de game. Als dat zo was, dan was het nog niet zo erg geweest. Zoals gezegd is de gameplay behoorlijk stroef, en is het soms al erg lastig om in een rechte lijn te lopen. Het rondlopen voelt gewoon niet fijn in de game en helaas moet je dat nogal veel doen. Daarnaast moet je de omgevingen vaak afspeuren naar sporen of voorwerpen, en als je die eenmaal gevonden hebt dan verschijnt er een icoontje in beeld (de knop waar je op moet drukken). Helaas komt het vaker dan eens voor dat er geen icoontje verschijnt, maar als je er later terug komt dan verschijnt het icoontje wel ineens. Hierdoor kwam het eens te meer voor dat ik niet verder kwam, om vervolgens rond te dwalen zonder te weten waar ik moest zijn.

Daarnaast zitten er ook de nodige bugs in de game. Van voice acting dat soms ineens wegvalt tot complete crashes aan toe. En als de game eenmaal crasht, en je daardoor een aardig lang stuk opnieuw moet spelen, dan voelt dat per direct als een straf aan. Dit komt mede doordat je geen gesprekken kan skippen. En als het de bugs niet zijn die je uit het spel halen, dan zijn het wel de animaties, en dan met name de gezichtsanimaties. Zo is er nagenoeg geen lipsync en zijn emoties ook ver te zoeken in het gezicht van de verschillende personages. Wat behoorlijk zonde is, want die emoties worden namelijk wel perfect weergegeven in de comics, en dat zijn tekeningen. Maar vanwege het gebrek aan emoties is het ook lastig mee te leven met de personages en gebeurtenissen.

Aanwijzingen linken

Wat wel beter werkt is de manier waarop je de verschillende aanwijzingen die je verzamelt zelf moet zien te verbinden. Als je eenmaal een paar aanwijzingen hebt gevonden die gelinkt kunnen worden, dan is het aan jou om die link ook daadwerkelijk te leggen. Sommige zijn misschien wat ver gezocht maar de meeste zijn prima aan elkaar te verbinden. Daarnaast kun je jouw verhaal even terug kijken, om op die manier te zien wat er allemaal gebeurd is, en dit wordt gedaan op een zeer leuke manier. Als je namelijk jouw verhaal terug wilt zien, wordt dit gedaan door middel van een comic, wat dan weer een mooi teruggrijpt naar waar de game op gebaseerd is.

Maar deze kleine leuke toevoegingen samen, met een aardig verhaal, kunnen Blacksad: Under the Skin niet helpen. De game voelt in alles onaf aan met te veel bugs en eigenaardigheden. Ik keek eerlijk gezegd best wel uit naar Blacksad, maar je doet er beter aan om de comics te kopen en die op je gemak te gaan lezen. Ik kan deze game gewoonweg niet aanbevelen, zelfs niet aan de hardcore Blacksad fans. Helaas!

Bron: Rob van Gorsel StarGamers