NEVERWINTER NIGHTS ENHANCED EDITION | REVIEW
Reviews / Woensdag - 1 Jan 2020     A+ | a-

Met de release van Neverwinter Nights Enhanced Edition kunnen we zeggen dat de Beamdog-collectie voorlopig compleet is. Na Baldur’s Gate, Icewind Dale en Planescape Torment was het de volgende stap om deze game naar de huidige tijd te trekken.

17 jaar geleden verscheen Neverwinter Nights op de PC, en de game was de digitale droom voor fans van de Dungeon & Dragons tabletop games. Naast een uitstekende campagne, met de welbekende gameplay die we al kenden uit games als Baldur’s Gate, kregen we ook eindelijk volledige 3D graphics dankzij de Aurora-engine. Deze nieuwe engine was best revolutionair voor zijn tijd, en het zorgde dat onze fantasieën tot leven werden gewekt.

Maar naarmate de tijd verstreek werden de nachten van Neverwinter Nights steeds donkerder en leger. De game werd natuurlijk ook aan alle kanten ingehaald door de concurrentie en wij gamers zijn tegenwoordig ook veel te verwend. De huidige remaster slaagt er dan ook niet in om zijn vroegere glorie te herstellen. Terwijl 2D-graphics van games zoals Baldur’s Gate of Planescape Torment nog steeds een gevoel van nostalgie in mij weten wakker te maken, herinnert Neverwinter Nights ons eraan dat 3D graphics niet de retro charme oproepen van eerder genoemde games. In mijn herinnering was de game ook mooier en vetter dan het blijkbaar in deze tijd is.

Pijn aan je ogen

Ondanks dat de sfeer in de game nog steeds best vet is, wordt dit alles verpest door het grafische uiterlijk van de game, die gewoon pijn doet aan je ogen. Ondanks dat dit een soort remaster is, zijn de textures van hele lage kwaliteit, kent de game een extreem beperkte draw-distance, en zijn de lage polygoonmodellen en de houterige animaties iets, waardoor je de game snel wilt vergeten. Ondanks dat Beamdog eerder verklaarde dat de game een bijgewerkte grafische engine zou gaan gebruiken die de visuele kwaliteit van het spel zou verbeteren, is dit nergens te merken aan de game. Zelfs de echte hardcore fans van de game zullen schrikken hoe slecht Neverwinter Nights Enhanced Edition eruit ziet op de Xbox One en PlayStation 4.

En als je dacht de het in-game er slecht aan toe was, dan heb je de tussenfilmpjes nog niet gezien. Vroeger waren deze filmpjes top-notch, en wisten je onder te dompelen in de mysterieuze wereld van de game. Anno 2019 werken deze filmpjes aardig op je humeur, want in plaats van ze aan te passen aan een hoge resolutie of op zijn minst aan de huidige beeldverhouding van schermen, besloot de studio ze te laten zoals ze zijn. Het resultaat zijn grauwe, grainy filmpjes in een letterbox formaat die ook niet echt vloeiend lopen. Het is zo ontzettend jammer dat het technische gedeelte van de game zo achtergesteld is, omdat de game inhoudelijk nog best tof is. Daarnaast kent de game de twee grote uitbreidingen, namelijk Shadows of Undrentide en Hordes of the Underdark en wordt de Enhanced Edition aangevuld met tal van kleinere toevoegingen en is er zelfs ondersteuning voor coop multiplayer.

Inkakken

Waar ik had gehoopt dat Neverwinter Nights Enhanced Edition de beste game in de remaster reeks zou worden, is dit dus niet het geval. De grafische kwaliteit die deze ‘remaster’ heeft gekregen is veel slechter dan wat deze legendarische game verdient. Daarnaast kent het ook de nodige technische problemen, waarvan de framerate het meest storende is. De game weet namelijk geen stabiele framerate vast te houden, en kakt zonder reden zomaar ineens finaal in op de consoles. Een muis aansluiten op je console werkt niet met deze game, en dus moet je de game op dezelfde wijze spelen als met een controller. De emulatie van de muisbeweging is gewoon erg traag en onnauwkeurig. De button-layout is raar te noemen, en er is totaal niet over nagedacht. Ook het tactische pauzemenu, waar je on-the-fly dingetjes kunt regelen, werkt daardoor voor geen meter en dit doet echt ongelooflijk veel afbreuk aan de speelervaring van Neverwinter Nights. Tel hierbij ook nog even de ontzettend lange laadtijden op, en je hebt een legendarische game die dankzij zijn ‘remaster’ finaal de grond in geboord wordt. Beamdog had zoveel kunnen doen met deze game, maar gaat voor de makkelijke manier om geld te verdienen. Waar Baldur’s Gate, Icewind Dale en Planescape Torment nog aardig mee konden komen, weet Neverwinter Nights zeker niet te imponeren. Zonde…

Het duurt te lang

Ook zijn er een aantal zaken die wel vernieuwd hadden mogen worden, zoals de manier waarop je inventory werkt met je controller. Dit verouderde systeem is voor consoles niet te doen en zorgt er ook nog eens voor dat de game er behoorlijk primitief uitziet. Het is onaanvaardbaar dat je in 2019 enkele minuten moet besteden doordat je jouw personage moet uitrusten met een pantser. En wat dacht je van het verkopen van meerdere items? Het duurt gewoon allemaal te lang, werkt omslachtig en roept per direct frustratie bij je op. Ik snap dat een ontwikkelaar bij een remaster zou min mogelijk wil veranderen qua gameplay, maar het is zeker geen schande om bepaalde omslachtige dingen om te zetten naar een nieuw systeem.

Neverwinter Nights Enhanced Edition is het gewoon niet. Na uren in de game rond gedwaald te hebben, heb ik in deze ‘remaster’ zeker niet de RPG gevonden waar ik zoveel jaar geleden verliefd op ben geworden. Het enige wat ik tegenkwam was een technische rotzooi, afschuwelijke graphics en een button-layout waar je niets mee kan. Het is zo jammer dat Beamdog op deze manier mijn goede herinnering aan het origineel kapot weet te maken, want ze hadden zoveel meer kunnen doen.