AO TENNIS 2 | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 21 Jan 2020     A+ | a-

Het is de afgelopen weken een beetje rustig op StarGamers qua reviews en we kunnen je ook vertellen dat er in de maand januari ook niet veel bijzonders verschijnt op gamegebied. Het is echt even wachten tot februari en maart totdat er een beetje fatsoenlijke games verschijnen. De echte topgames zijn zelfs uitgesteld naar later dit jaar. Een van de games die wel in januari verschijnt is Australian Open Tennis 2, ofwel gewoon AO Tennis 2. Het toernooi vindt namelijk deze maand plaats, en daar hoort uiteraard een game bij. Rowdy stofte zijn hoog bejaarde tennisracket af en ging eens kijken of dat dit de topgame van januari is!

Games gebaseerd op populaire sporten maken een groot deel uit van de gamesindustrie, en spellen zoals FIFA, F1, Madden en NBA 2K kennen wereldwijd dan ook een grote fanbase. Tennis is niet echt een populaire sport in de gamewereld, en het genre kent dan ook niet echt echte toppers of uitblinkers. Games als Mario Tennis zijn natuurlijk wel erg vermakelijk, maar dat komt door de absurde gameplay die het spel kent. AO Tennis 2 is dan ook best realistisch te noemen, en in het verleden waren er best wel wat vette tennisgames, zoals Top Spin. Het grote probleem met tennis-games is vaak de souplesse en de manier waarop de spelers zich bewegen. Ook de manier waarop je de ballen wegslaat is van groot belang en dit alles moet natuurlijk soepel werken. De eerste AO Tennis wist in 2018 dan ook niet echt te imponeren, maar blijkbaar heeft de ontwikkelaar van de game hard gewerkt om een realistische en goed speelbaar vervolg te maken.

Zoek een carrière man!

In AO Tennis 2 heb je de keuze om gewoon lekker je eigen gang te gaan door middel van Quick Play toernooien, maar voor een beetje variatie kun je ook aan de slag met de verhalende Career Mode die de game kent en deze is best wel interessant. De vernieuwde Career Mode van AO Tennis 2 biedt spelers die een uitdaging zoeken, gloednieuwe perspectieven. Hoewel de prestaties op het veld van essentieel belang blijven, word je ook beloond voor je gedrag tijdens diverse evenementen. Deze modus geeft ook meer diepte tussen de matches door. Zo kent de game diverse persconferenties of discussies met je manager, waarbij het belangrijk is om goede relaties met de mensen om je heen te onderhouden, omdat je daardoor geliefder wordt bij het publiek en sponsors. Elk evenement waarbij je voor een publiek moet spreken, kan gevolgen hebben voor de ontwikkeling van je carrière, waardoor je zelf je eigen identiteit op kunt bouwen.

Via de interface van de Career Mode van AO Tennis 2 kun je je eigen persoonlijke profiel bekijken om je progressiestatus te zien, inclusief de evolutie van eigenschappen en fysieke vaardigheden. Al deze elementen zijn van belang om gedurende het seizoen te werken aan een succesvolle carrière. Je moet dan ook je eigen weg zien te vinden door wedstrijden, reisschema en trainingssessies in de gaten te houden, maar ondertussen ook genoeg rust nemen om vermoeidheid en blessures te voorkomen. Een blessure beperkt je prestaties op het veld, terwijl het reizen over de wereld om de tour te volgen vermoeidheid zal veroorzaken. In de Career Mode is alles op alles gezet om je vertrouwd te maken met de dagelijkse realiteit van een tennisprof.

Je kan zelf een eigen personage aanmaken, en de game kent dan ook verrassend veel aanpassingsmogelijkheden. Ook kun je een bestaande tennisprof kiezen om de Career Mode te spelen. Niet alle pro’s zijn aanwezig, maar bekende tennisers als Nadal of Goffin zitten wel in de character roster.  De Career Mode is ontzettend tof uitgevoerd, kent genoeg leuke features en zal je zeker een goede tijd weten te vermaken.

SOEPEL!

Een tennisgame valt en staat bij hoe het speelt, en ik kan stellen dat AO Tennis 2 heerlijk weg speelt. Vanaf het allereerste moment dat ik een balletje opsloeg wist AO Tennis 2 me op gameplay gebied te gelijk te overtuigen. Dit is een game waarbij je jouw personage goed moet positioneren voor de bal, waarna je de slagknop getimed in moet drukken om vervolgens de bal de juiste kant op te sturen, en daarna op het juiste moment de slagknop weer los moet laten. Dit vergt aardig wat oefening en in het begin zul je dan ook wat ballen missen, de bal uit het veld meppen of matig terugslaan. Dit komt door het gevoel van timing die je moet hebben om de game te kunnen spelen. Maar hoe langer  je de game speelt, hoe meer je leert begrijpen hoe de gameplay werkt. Als je dit eenmaal onder de knie weet te krijgen merk je op dat je in een soort van ritme terecht komt, en dit voelt uitermate goed aan.

Qua gameplay is AO Tennis 2 een goed uitgewerkte en best sterke tennisgame te noemen. Grafisch ziet de game er aardig uit. De echte spelers herken je dan ook wel in de game, maar het had wel iets beter gekunt. De animaties van de spelers zijn daarentegen best indrukwekkend vloeiend te noemen. Ook de tenniscourts en het aanwezige publiek zien er goed gedetailleerd uit, en dat zorgt voor een realistische spelervaring. Het is alleen wel jammer dat de game niet alle licenties heeft, waardoor niet alle bekende tennissers en Grand Slams in de game zitten. Desondanks weet dit zeker niet de pret te drukken, want door de vloeiende gameplay staat AO Tennis 2 als een huis.

AO Tennis wist in 2018 de bal mis te slaan, maar de serie weet zich te revancheren met het tweede deel. AO Tennis 2 is een game die elke tennis-fan zeker een tijd bezig weet te houden, het ziet er goed uit en de game speelt gewoon heerlijk weg. Ben je een liefhebber van tennis, dan is deze game ook zeker een aanrader!