WARCRAFT III: REFORGED | REVIEW
Reviews / Maandag - 17 Feb 2020     A+ | a-

Met de komst van Warcraft 3: Reforged dacht ik een prachtige liefdesbrief te mogen schrijven aan de mensen van ontwikkelaar Blizzard, maar niets is minder waar… Het bedrijf heeft in het verleden prachtige games uit mogen brengen, en de Warcraft RTS-reeks heeft een speciaal plekje in mijn hart ingenomen. Als klein jochie van 11 mocht ik namelijk de allereerste Warcraft spelen, en werd in 1995 compleet weggeblazen door de tweede game in de serie. Toen Warcraft III uitkwam was ik dan ook in extase, aangezien de game eindelijk een 3D engine kreeg. Daardoor zag het er voor die tijd waanzinnig goed uit en kende een geweldig verhaal. Blizzard vond het daarom nodig om het derde deel van de serie opnieuw uit te brengen. Ondanks hoe tof het origineel ook was, Blizzard slaat met deze Reforged-editie finaal de plank mis.

De getalenteerde mensen bij Blizzard hebben altijd de tijd genomen om hun games te maken, waardoor de kwaliteit van deze games telkens best hoog te noemen was. Het portfolio van de ontwikkelaar was daarentegen relatief klein, maar bijna elke titel die zij uitbrachten wist een klassieker te worden. Neem bijvoorbeeld het baanbrekende real-time strategische juweeltje, Warcraft III: Reign of Chaos. Deze game was het schoolvoorbeeld van een old-school Blizzard titel, en waar het bedrijf vroeger ook voor stond: kwaliteit, aandacht voor detail, passie voor het ambacht en respect voor de consument. Het is dan ook zo jammer om te zien dat het oude Blizzard dan ook niet meer is wat het geweest is. Dit kun je merken dankzij de recente geschiedenis van de “nieuwe en verbeterde” Activision Blizzard titels die eigenlijk allemaal best teleurstellend te noemen zijn. Helaas maakt Warcraft III: Reforged niet het verschil in het portfolio van Blizzard, want de langverwachte remaster van het origineel uit 2002 is opnieuw een behoorlijke teleurstelling.

Remake? Remaster?

Degenen die nog nooit van Warcraft III hebben gehoord en erover dachten om het uit te proberen, open je digitale portemonnee en smijt wat geld over de balk want als nieuwe ervaring is Warcraft III: Reforged een geweldige game. Het kent een eenvoudige gameplay-loop waarin bouwen, upgraden, verkennen en vechten centraal staat. Na dik 18 jaar nadat de game verschenen is, houdt deze geweldige gameplay nog steeds goed stand. Daarnaast bevat deze remaster / remaster ook nog de geweldige uitbreiding The Frozen Throne, welke het verhaal ook nog eens goed uit weet te diepen. Maar let wel op, want Reforged is juist zo geweldig omdat het originele Warcraft III zo ontzettend geweldig was. Als je de Reforged editie echter als veteraan zou beoordelen, valt de game ontzettend zwaar tegen. Wat een gemakkelijke overwinning zou moeten zijn voor Blizzard, heeft het bedrijf juist een reeks aan rare en verkeerde beslissingen genomen voor deze remaster / remake.

De belangrijkste vraag in deze review is dat Blizzard volgens mij zelf ook niet wist wat ze met Reforged moesten doen. Is de game nou een remaster, een remake of juist iets daar tussenin? Blizzard had nooit de bedoeling om de game als een complete revisie de wereld in te gooien, maar Reforged is ook geen 1 op 1 remaster van het origineel. Het is een soort remaster-achtig remake-dingetje geworden. Zo heeft het spel een visuele upgrade gekregen en kent het breedbeeldondersteuning, high-definition textures en nieuwe 3D-karakter modellen voor zowel gebouwen, units en andere kleine details in de spelwereld. In het grafische aspect van de game wordt het al duidelijk dat deze hele Reforging van Warcraft III aardig de plank misslaat.

It Was A Kind Of Magic

Begrijp me niet verkeerd, want Warcraft III: Reforged is een mooie game geworden, en nieuwkomers in de serie zullen zich hier niet druk om maken. Toch zijn er een flink aantal veranderingen die voor veteranen raar aan zullen voelen. Om te beginnen is de grafische overhaul niet echt zo sterk als wat iemand zou verwachten van een remake van zo’n oude titel. De texturen hebben ze dan misschien wel in hoge definitie weten te toveren, maar de cutscenes in de game zijn van schrikbarende SD-kwaliteit en als je in-game inzoomt (wat je niet snel zult doen tijdens het spelen) zul je zeker niet onder de indruk zijn van de grafische pracht. Het zijn kleine details die verbeterd zijn, maar niet echt opvallen, denk hierbij aan verbeterde watereffecten en en diverse particle effects die niet echt in het oog springen. Het zijn maar een paar kleine toeters en bellen die Blizzard heeft weten toe te voegen aan de game, en dat vind ik een spijtig iets aangezien de ontwikkelaar zoveel meer in zijn mars heeft dan dit. Zo zou een dynamische camera ook een fijne toevoeging geweest in deze Reforged-editie.

Blizzard heeft met deze remaster / remake World of Warcraft als uitgangspunt genomen, en dat zie je ook terug in de karaktermodellen die de game kent. Sommige modellen zijn lichtjaren beter dan voorheen, terwijl anderen juist twijfelachtig slecht zijn uitgevoerd. Daarnaast heeft de game ook een beetje zijn cartoonachtige magie verloren, omdat de WoW modellen toch wat “realistischer” zijn uitgevoerd. Ook zijn veel kleine details minder opvallend en versmelten deze met de achtergrond. De magische cut-scenes uit het origineel hebben weinig tot geen veranderingen gezien, hoewel Blizzard eerder had aangekondigd dat deze compleet opnieuw zouden worden ontworpen. Hierdoor zien deze filmpjes er op moderne monitoren en systemen ontzettend lelijk uit, en hebben ze hun magie verloren.

Bug, Bugst, Gebugged

Natuurlijk zullen de tot nu toe genoemde problemen aardig wat Warcraft III- fans teleurstellen, maar dit is zeker nog niet alles. Helaas zijn er ook enkele problemen die zowel veteranen als nieuwkomers zullen treffen. Zo breekt Blizzard nog een grote belofte om de User Interface aan te passen, en dit is uiteraard niet gebeurd. In plaats daarvan krijgen we het originele UI op ons schermpje te zien, die gewoonweg te groot is, en kent deze geen schaaloptie om kleiner te maken. Ook moet je het doen met de ouderwetse keybindings in de game, en is er geen mogelijkheid om deze aan te passen naar je eigen wens. Maar de grootste fout die Blizzard gemaakt heeft, is het feit dat ze een onaf product op de markt hebben gebracht. Warcraft III: Reforged zit namelijk vol met bugs en kent aardig wat verbindingsproblemen. Dit is natuurlijk wel te patchen, maar hou in gedachten dat we te maken hebben met Blizzard en dat deze game geen low-budget studentenproject is, maar juist een kwaliteitsproduct had moeten zijn van een van de grootste ontwikkelaars die de wereld kent…

Raar maar waar

Deze rare beslissingen die Blizzard gemaakt heeft, zijn ook doorgetrokken in het online gedeelte van Reforged. Zo heeft deze een gebrek aan diverse functies die we eerst wel hadden, denk hierbij aan clans, toernooien, Ranked Ladder matches en meer. Voeg daar nog een langzaam matchmakingproces aan toe en het feit dat de game zo nu en dan kan crashen en het plaatje is compleet. Ook moet ik zeggen dat de Custom Games, die je kunt maken met de Map Editor in de game, eigendom zijn van Blizzard. In zekere zin is dit heel begrijpelijk vanuit een zakelijk perspectief, maar daarnaast is het wel een trap na voor een van de grootste online mod-communities in de wereld. Waar Blizzard eerst stond als een hoogstaand bedrijf met een groot hart voor zijn fans, begint het er nu op te lijken dat het bedrijf een makkelijke cash grab wilt doen met deze game. Een hele jammerlijke zaak…

Ondanks de flinke minpunten die Warcraft III: Reforged kent, heb je in de kern alsnog een ontzettend toffe game, waarvan het zogenaamde verbeterde jasje niet zo verbeterd is als je had verwacht en gehoopt. De game voldoet zeker niet aan zijn verwachtingen, maar er is hoop dat er bepaalde mindere zaken na een tijdje zullen veranderen dankzij diverse patches. Al met al had Warcraft III: Reforged af moeten zijn toen de game gereleased werd en dit is zeker niet het geval, “Shame On You Blizzard !”.

Als je het hele stuk hierboven hebt gelezen merk je dat de zware kritiek die ik op Warcraft III: Reforged heb, niets te maken heeft met de kwaliteit van de kernervaring van de game. Het blijft een heerlijke RTS-game waar duizenden mensen van hebben gehouden. Het echte probleem ligt echter in de wijzigingen die Blizzard heeft doorgevoerd in deze Reforged editie (of juist niet…). Zo mist het online gedeelte de nodige functies, kent de game teveel bugs en is Blizzard zijn beloftes gewoon niet nagekomen. Dat laatste is voor mij dan ook de doodssteek van Warcraft III: Reforged, want een bedrijf dat vroeger zoveel liefde in zijn games stak en nu dus een halfbakken product aflevert is in mijn beleving gewoon onacceptabel.