TOM CLANSY'S THE DIVISION 2: WARLORDS OF NEW YORK | REVIEW
Reviews / Donderdag - 12 Mar 2020     A+ | a-

Een klein jaar geleden bracht Ubisoft The Division 2 uit. Na een sterke ontvangst door zowel critici als fans kakte de game het afgelopen jaar aardig in. Steeds meer spelers haakte af door het gebrek aan end-game content en de daarbij passende loot. Nu zijn we een jaar verder en brengt Ubisoft de eerste echte grote uitbreiding naar The Division 2. Met Warlords of New York gaan spelers (je raadt het vast al) terug naar de Big Apple. Maar brengt deze uitbreiding genoeg redenen om terug te keren naar The Division 2 als je de game eerder al aan de kant hebt gelegd? Je leest het hier op StarGamers.

The Division 2 heeft het afgelopen jaar al wat kleine uitbreidingen mogen ontvangen, maar Warlords of New York brengt ons niet alleen nieuwe missies, maar brengt ons ook een volledig nieuwe map om te ontdekken en een paar nieuwe skills. Voor iedereen die nu denkt: lekker makkelijk om terug te keren naar het New York van het eerste deel, die kan ik gerust stellen. Ja, je gaat terug naar New York maar deze keer ga je naar Lower Manhattan, nabij Wall Street.

Oude bekenden

Aaron Keener, de bad guy uit het eerste deel, is terug en zaait dood en verderf in New York. Het is aan jou als speler om hem tegen te houden en de rust terug te brengen in de straten van New York. Aaron Keener is niet alleen en heeft hulp gekregen van vier rogue Division agents, waarop jij uiteraard jacht moet gaan maken. Het is de bedoeling om eerst die vier agents uit te schakelen voor dat je überhaupt achter Keener aan kan gaan. Warlords biedt je wel de mogelijkheid om zelf uit te maken in welke volgorde je dat doet, aangezien de game met jou als speler meeschaalt in level. Ik hoor je denken: Stijgen in level? Jazeker, waar de level cap in de base game nog level 30 is, is deze verhoogd naar level 40 voor deze uitbreiding.

Niet alleen Keener is terug uit het eerste deel, ook een aantal good guys zijn terug waaronder Faye Lau en Roy Benitez. Lower Manhattan ziet er daarnaast weer fantastisch uit met zijn hoge gebouwen en wat smallere straten. Daarnaast is New York getroffen door een orkaan (niet dat het ergens echt vermeld wordt, maar toch) en daardoor is de stad een nog grotere puinzooi geworden. Straten staan blank, autowrakken liggen in de straten en complete stukken wegdek zijn verzakt. Net als in het eerste en tweede is ook in deze uitbreiding de stad één van de grootste pluspunten.

Nog meer oud nieuws

En omdat je terug keert naar New York kom je uiteraard ook wat oude bekende bad guys tegen. Zo zijn de Rikers en de Cleaners er nog steeds om jou het leven zuur te maken. De Rikers heb ik persoonlijk nooit zo interessant gevonden, maar de Cleaners konden een heuse nachtmerrie zijn, en dat is in deze uitbreiding niet anders met hun vlammenwerpers. Wat ook terugkeert, en in mindere positieve zin, is het flinterdunne verhaal, en de slecht uitgewerkte personages. De vier agents waar jij als speler als eerste jacht op moet maken zijn behoorlijk slecht uitgewerkt, zeker voor zulke belangrijke personages in het verhaal, en dat is bijzonder jammer. Wat overblijft zijn vier eindbazen zonder een echt verhaal. Na het verslaan van deze eindbazen krijg je voor ieder een unieke nieuwe skill, waaronder de fan favorite uit het eerste deel: de Sticky Bomb.

Het flinterdunne verhaal met inwisselbare personages daar gelaten, de gameplay is nog steeds superstrak. En nu je van level 30 naar level 40 gaat is er ook weer nieuwe loot te verzamelen, want je gearscore telt nu niet meer en je zult dus opnieuw moeten beginnen. Daarnaast is het nu wel makkelijker om een skill based build te maken dan voorheen. Waar je in The Division 2 nog moest doen met skill power, waardoor je nooit echt wist wat het deed, is dat nu veranderd naar skill tiers. Met de skill tiers is het nu veel makkelijker om te zien wat het doet met je skills qua damage, health en dergelijke. En dat is een zeer fijne toevoeging omdat het vele malen overzichtelijker is.

Geen weg terug

Wat wel een kleine naaistreek is, is dat als je eenmaal naar New York afreist je niet meer terug kan naar DC. Pas als je eenmaal Warlord of New York hebt uitgespeeld dan kun je pas weer terug reizen naar DC. Dus als je met vrienden speelt, is het handig als je met z’n allen tegelijkertijd naar New York gaat, maar als jij de enige bent die de uitbreiding aanschaft dan moet je er dus rekening mee houden dat je voorlopig niet terug kan keren naar DC. Nu vraag je je misschien af hoe lang Warlords of New York ongeveer duurt, en het antwoord is een uurtje of 8 a 10. Verwacht echter niet een enorme hoeveelheid aan missies en zijmissies, want dat valt vies tegen.

Wat niet tegenvalt zijn de eindbaas gevechten; die zijn eigenlijk voor het eerst in de serie echt pittig en uniek te noemen. Uniek voor The Division dan in ieders geval. En vooral tijdens het eindgevecht tegen Keener zul je behoorlijk op het puntje van je stoel zitten, want die is fucking insane. De vraag is alleen of er een tweede grote uitbreiding gaat komen of juist een derde deel. Het einde is in ieders geval open genoeg voor één van de twee. En als ze de lijn van Warlords door kunnen voeren naar een nieuwe uitbreiding of een nieuw deel, dan zal dat geen straf zijn. Alleen mogen ze dan wel wat meer investeren in het verhaal, zodat het verhaal wat spannender en interessanter wordt.

Seizoenen

Wat ook nieuw is zijn seizoenen, want tegenwoordig moet elke game bestaan uit seizoenen. Tijdens de seizoenen, die twaalf weken zullen duren, kun je nieuwe loot vergaren, en komen er zogenaamde manhunts aan. Manhunts kun je vergelijken met de bounty’s maar dan een stuk uitgebreider. Je zult eerst verschillende targets moeten uitschakelen zowel in DC als in New York voordat je bij de uiteindelijk target komt. Daarnaast komen er nog speciale activiteiten tijdens het seizoen om spelers bezig te houden. Op deze manier hoopt Ubisoft spelers een betere end-game te bieden met genoeg activiteiten en rewards.

Maar de vraag is eigenlijk: Is Warlords of New York de moeite waard of niet? Ik zeg van wel! Ook als je The Division 2 niet meer gespeeld hebt na het uitspelen vorig jaar, dan is dit de perfecte tijd om terug te keren. Dankzij de vele updates van het afgelopen jaar speelt de game een stuk beter en is er al meer content bijgekomen. En met Warlords word een uitgebreide game alleen nog maar uitgebreider.

Bron: Rob van Gorsel StarGamers