POKÉMON MYSTERY DUNGEON: RESCUE TEAM DX | REVIEW
Reviews / Maandag - 16 Mar 2020     A+ | a-

In een tijdperk van remakes hebben wij er weer een om van te smullen! Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX! De game verscheen oorspronkelijk in 2005 voor de Nintendo DS en had toentertijd niet al te beste reviews. Ik moet dan ook zeggen dat ik zeer verbaasd was dat Ninty heeft besloten deze oude titel toch een remake te geven. De vraag is dan natuurlijk ook of deze remake de volle 60 euro waard is? Of kan je jezelf misschien toch beter met het origineel uit 2005 vermaken? Let’s find out!

Het spel begint met een soort van persoonlijkheidstest. Na wat vragen krijg je te zien welke Pokémon jij bent. Ik kreeg Pikachu wat ik enorm teleurstellend vond en dus heb ik hem omgezet naar Bulbasaur (wat vroeger niet kon maar nu dus goddank wel). Daarna kun je een partner kiezen en koos ik voor mijn 2e favoriete Pokémon; Charmander. Tja en dan wordt je dus wakker, als mens in een Pokémon lichaam, en niet alleen weet jij dat, maar als snel weten de andere Pokémons dat ook. Gelukkig zijn ze super behulpzaam om je te helpen uit te zoeken wat er aan de hand is. De titel zou de naam Dungeon Rescue Team niet hebben als dat natuurlijk niet een belangrijk aspect van de game zou zijn. Nadat je de game opent kom je al snel in een dungeon terecht en help je je maatje Charmander om andere Pokémon te redden. En ja dat is het dan eigenlijk een beetje wel. Je zou denken dat dit enorm saai is maar dat is gelukkig absoluut niet waar!

Schilderachtig

Om te beginnen is de wereld prachtig en kleurrijk in elkaar gezet! De schilderachtige scenes zijn simpel maar smaakvol en ook de Pokémon zien er prachtig uit. Je zou ze zo van je scherm af willen halen en knuffelen. Vooral als er een moet huilen heb ik al de neiging om met een pruillip mijn scherm te gaan zitten aaien in de hoop dat ik mijn Bulba kan troosten. Ook de automatisch gegenereerde dungeons zien er ieder in hun stijl prachtig uit. Niet realistisch maar zeker passend in de Pokémon wereld.

Wat dan weer wel enorm jammer is, is de muziek. Als je alle typische Pokémon muziekjes voor het eerst hoort zijn ze nog best wel schattig en leuk, maar al gauw beginnen deze op je zenuwen te werken. Zelfs zo erg dat ik maar met het geluid zacht of helemaal uit ben gaan gamen, ook om manlief maar niet gek te laten worden. Wat ik ook enorm mis zijn voice-overs. Ja ik snap dat het lastig is, maar op zijn minste had je de geluiden die ze gebruiken in de anime (het zeggen van hun eigen naam met zeer schattige stemmetjes) ook kunnen toepassen. En dan bedoel ik niet constant, maar zo af en toe een “Bulba Bulbasaur”, of “Charrrrrr” erdoorheen had ik wel cute gevonden. Nu bestaat het spel uit eindeloze lappen tekst die, laten we eerlijk zijn, niet al teveel diepgang bevatten. Begrijpelijk, het is immers een spel voor een jonger publiek, maar toch is het zonde.

Is het verhaal dan enorm slap en zouteloos? Je zou denken van wel maar het valt gelukkig erg mee. Shakespeare zou er geen hit van kunnen maken, maar op sommige punten is het best zielig en leefde ik oprecht mee. Ik moet wel eerlijk vermelden dat ik een enorme softie ben en bij sommige reclames rond Kerst al een brok in mijn keel krijg.

The Power of Change

Één ding dat was veranderd met de vorige game heb ik al opgenoemd.  Dat is namelijk het feit dat je aan het begin van het spel, als je niet eens bent met de uitslag van je test, je zelf een Pokémon kunt kiezen. Verder kun je nu ook rennen in de dungeons en wat helemaal hemels is, automatisch lopen!! Wat een uitkomst! Je Pokémon loopt automatisch eerst alle items na en gaat dan op zoek naar de trap of de Pokémon die je moet redden. Dit maakt het spel uitermate interessant voor de gamer die tussendoor wat luchtigs wil spelen en misschien niet helemaal met zijn koppie erbij is. Ook de gevechten kun je met een druk op de knop automatisch laten verlopen en alles wordt ook nog eens automatisch opgeslagen. Wat wel weer een nadeel is, is dat je team groter kan worden dan voorheen en dat maakt lopen in zo een dungeon soms knap lastig.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is een ietwat saaie repetitieve game met prachtige looks!! Het feit dat ze het hele spel van een remake hebben voorzien en niet gewoon geport hebben heeft deze game veel goeds gedaan. Of dit spel, dat 60 euro kost, ook dat geld waard is betwijfel ik. Ik snap het, want een remake kost nu eenmaal geld en laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk Pokémon. Ik hoop dan ook dat Nintendo snel de prijs laat zakken naar maximaal 40 euro. Ondanks dat het spel zelf qua verhaal niet mega uitgebreid en lang is (in een kleine 20 uur kun je de game wel uitspelen) kan je je zeker weken lang vermaken met de constant veranderende dungeons en het verzamelen van meer vriendjes.

Bron: Janneke / StarGamers