CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 2 CAMPAIGN REMASTERED | REVIEW
Reviews / Donderdag - 9 Apr 2020     A+ | a-

Call of Duty: Modern Warfare 2 is misschien wel een van de beste shooters aller tijden. Het eerste deel zorgde in ieder geval al voor een goede basis die de serie kent, en dit werd door het tweede deel goed uitgebreid qua singleplayer. Aangezien deze game een van de meest populairste shooters in de geschiedenis is, vond Actision het tijd om ook deze game een remaster te geven, al is het dit keer wel zonder een multiplayer optie.

Call of Duty 4: Modern Warfare kreeg in 2016 ook een remaster, en werd gebundeld in een verplicht pakketje met Infinite Warfare. Aangezien Infinity Ward en Activision zelf niet echt veel vertrouwen hadden in de futuristische game, besloten zij om er een remake in te gooien met de oude vertrouwde multiplayer om zo de verkoop toch een boost te geven. Dit zorgde voor een aardig verkoopsucces, ondanks dat Infinite Warfare zelf niet echt de moeite waard was. De singplayer was vermakelijk, maar de multiplayer was een groot drama waarvan de tranen in je ogen sprongen. Nu komen Infinity Ward en Activision met een remaster van Modern Warfare 2, dit keer zonder dat het samengebundeld is met een andere game. Weet de game zich goed staande te houden zonder multiplayer, of kun je het maar beter overslaan?

You’re in the Army now!

Met de reboot van Modern Warfare heeft Inifinty Ward opnieuw Call of Duty op de kaart gezet, maar toch deed het veel gamers terug verlangen naar de oude games van welleer. In Modern Warfare mogen we opnieuw soldaatje spelen in de hedendaagse tijd, met bestaande wapens en een nog steeds heel indrukwekkend verhaal, maar dit keer met hedendaagse graphics en andere technische snufjes.

No Russian

Mocht je de afgelopen elf jaar onder een steen geleefd hebben, en nog nooit van Modern Warfare 2 gehoord hebben (shame on you!), bij deze even een recap van de campaign:

Het verhaal begint vijf jaar na de gebeurtenissen in Call of Duty 4: Modern Warfare. De ultranationalisten nemen in Rusland de macht over en hun overleden leider, Imran Zakhaev, wordt gezien als de held van het nieuwe Rusland, hoewel hij een terrorist is. Makarov, een vroegere luitenant onder Zakhaev, neemt de macht over en kan zich uitleven nu hij niet meer in toom gehouden wordt door Zakhaev. Hij is verantwoordelijk voor meerdere terroristische aanslagen, waarvan de ergste de aanslag op het fictieve Russisch vliegveld Zakhaev International Airport is. Deze aanslag wordt getoond in de vorm van een missie, waar men als soldaat Allen, een undercoveragent van de CIA, meedoet met Makarov. Uiteindelijk blijkt dat Makarov de agent doorhad; hij doodde soldaat Allen en liet zijn lichaam achter, waardoor Rusland dacht dat de aanslag het werk van Amerikanen was.

Rusland reageert met een invasie op de Verenigde Staten, deze invasie maak je mee in de rol van soldaat James Ramirez. Op de achtergrond van de invasie probeert Task Force 141 (de “sterkste militaire eenheid ooit”) Makarov te vinden en verdere aanslagen te verijdelen,waaronder in Rusland en Rio de Janeiro. Met deze eenheid neem jij de rol aan van Task Force 141-sergeant Gary ‘Roach’ Sanderson welke onder leiding staat van Capt. ‘Soap’ MacTavish, waarmee je speelde in Call of Duty 4: Modern Warfare.

Voor velen zal het verhaal bekend zijn, maar ik merkte op dat het verhaal lichtelijk uit mijn brein was gesijpeld. Ondanks de grote gebeurtenissen (No Russian anyone?) die zijn blijven hangen in mijn geheugen, voelde deze nieuwe speelsessie alsnog verfrissend aan. Het is zodoende toch altijd fijn om te merken dat Modern Warfare 2 een speciaal plaatsje in mijn hart heeft weten te veroveren.

Gelikte remaster

Modern Warfare was voor zijn tijd een gelikte game, en ik mag stellen dat de ontwikkelaar zijn werk goed gedaan heeft voor deze remaster. Men heeft kosten nog moeite gespaard om de game een hedendaagse grafische feel te geven. Wat een likje Histor wel niet kan doen bij een game. Maar om op technisch vlak even snel te gooien met feiten, is de game opgeschaald naar een variabele 4K-resolutie met een constante framerate van 60 beeldjes per seconde. Dat is niet het enige, want de game heeft ook andere snufjes gekregen die het mooier moeten maken. Zo zijn er diverse nieuwe lichteffecten, animaties en objecten toegevoegd om de game nog meer sfeer te laten ademen. Daarnaast zijn veel textures opnieuw gedaan, waardoor deze remaster aardig mee kan komen met hedendaagse shooters.

Euthanasie squad

Ondanks dat de game aardig is opgefleurd, zijn er ook een aantal zaken ongeroerd gelaten. Het is maar net wat je verwacht van een game die elf jaar oud is, vooralsnog zijn de gameplay mechanics nog steeds dik in orde. Als je kijkt naar de nieuwere Call of Duty games, is er in de kern van het concept weinig veranderd. Het zijn en blijven lineaire en gescripte games tot op het bot. Bij Modern Warfare 2 valt dit nogal aardig op, want in bepaalde missies blijft er een oneindige stroom aan baddies je kant op komen, totdat je een soort van onzichtbare lijn over bent gestapt. Dan keert ineens de rust terug in de game, en heb je weer tijd van bezinning. Ook de AI is van elf jaar geleden, want de vijand is nog steeds kanonnenvoer voor jou en je squad. Trouwens, het lijkt bij je squad er ook nog steeds op dat ze vroegtijdige euthanasie willen plegen, want ze blijven voor de loop van de vijand springen tijdens diverse veldslagen. Ondanks deze nostalgische schoonheidsfoutjes, staat de game nog steeds als een flink huis overeind.

Geen multiplayer dingen

Ondanks dat Modern Warfare 2 een ontzettend vette campaign bevat, zijn de multiplayer en andere online zaken nergens te bekennen. Dit is natuurlijk ook wel te begrijpen, aangezien Activision volledig in zet op de multiplayer van de Modern Warfare-reboot en de gratis Battle Royale variant Warzone. Hierdoor zou de playerbase te verspreid raken over diverse titels. Toch is het wel jammer dat de klassieke multiplayer van MW2 is verdwenen, maar daarnaast kost deze klassieke singleplayer campaign ook maar 25 euro.

Modern Warfare 2 is en blijft een dijk van een fokkin’ game, ook in zijn geremasterde jasje! Ondanks de kleine nostalgische foutjes die de game heeft, is en blijft het verhaal van de campaign eentje om niet te vergeten. Het is wel jammer om te zeggen dat alle online functionaliteiten uit de game gesloopt zijn, maar desondanks is deze singleplayer remaster zeker zijn 25 euro waard als je van een goed verhaal houdt.

Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered is reeds verkrijgbaar op de PlayStation 4 en zal op 30 april 2020 verschijnen voor PC en Xbox One.

Bron: Rowdy Oomen StarGamers