TRIALS OF MANA | REVIEW
Reviews / Woensdag - 29 Apr 2020     A+ | a-

Na fantastische remakes van de eerste twee Mana-games en een verzameling van de originele trilogie, hebben we eindelijk een heuse remake van Seiken Densetsu 3 a.k.a. Trials of Mana.

Trials of Mana is een remake van een game uit 1995 welke alleen is verschenen in Japan op de SNES. Seiken Densetsu 3 (zoals de game oorspronkelijk heet) was het vervolg van de klassieker Secret of Mana en stond bekend om zijn revolutionaire gameplay, vette graphics en het uitgebreide verhaal. De game is nooit in Europa verschenen, totdat Square-Enix kwam met de Collection of Mana, waarin de game ook zijn opwachting maakte in zijn originele SNES vorm, maar dit keer met Engelse schermteksten. Nu is dus Trials of Mana verschenen, en met deze heruitgave krijgen we een nieuw grafisch jasje en een aantal aanpassingen die meer van deze tijd zijn.

Let’s Have A Party

Je begint Trials Of Mana met het samenstellen van je gezelschap. In totaal zijn er zes beschikbare personages, en hieruit mag je één hoofdpersonage en twee metgezellen selecteren. Je zal dan het verhaal volgen van het gekozen hoofdpersonage en in de loop van de game zal je als snel je twee gekozen metgezellen ontmoeten die zich bij je party aan zullen sluiten.

Kiezen uit een van de zes personages is nogal een opgave, want elk van de karakters heeft zijn eigen eigenschappen en vaardigheden maar ook zijn eigen karakter en eigenaardigheden. Neem bijvoorbeeld beastman Kevin die ‘s nachts in een beest kan veranderen en in deze gedaante alleen maar korte zinnen spreekt. Of wat dacht je van Riesz, de kapitein in de orde van de Amazon-bewakers van Laurent. En dan is er nog Charlotte die alleen maar in de vreemde taal uwu kan praten.

Stats!

Ieder personage heeft aanvankelijk verschillende statistieken en speelstijlen, en je kunt deze mixen en matchen zoals je zelf wilt. De meeste personages kennen een tragisch melodrama in hun verhaal, wat een aanzet geeft om hun reis te beginnen en zodoende je gekozen metgezellen tegen te laten komen. Het heeft zeker iets interessants en het zal je dan ook aanzetten om de volledige game vaker opnieuw te spelen met een andere selectie aan personages.

Trials of Mana is een bijzondere ervaring en alles is aanwezig om je heel lang zoet te houden. Misschien het enige wat de game werkelijk mist is een multiplayer-component, wat makkelijk had gekund. Mocht je uitkijken naar een groots avontuur met vrienden, dan is dit de verkeerde game om te spelen.

Genoeg te beleven

Trials of Mana is grafisch niet echt een hoogstaande game. De game ziet er namelijk uit als een PlayStation 4-remaster van een oude PlayStation 2-game. De grafische stijl heeft een cartoonachtige look die best wel oké is, maar niet echt indruk weet te maken. Terwijl de eerste twee remakes zeker kleurrijk waren, gaat Trials of Mana wel wat verder en komt ook met een compleet nieuw ontworpen engine. De eerste twee games waren meer trouw aan het origineel en kenden dan ook een isometrisch perspectief.

Trials of Mana is een 3D action-adventure RPG en kent dan ook koddig geanimeerde en expressieve personages, evenals kleurrijke en gevarieerde omgevingen. De muziek is van topklasse, want het bevat prachtige orkestrale arrangementen die zich uitstekend lenen voor moeilijke situaties en luchtige scènes. Alle personages kennen Engelse voice-acting en de cast doet goed werk om de diverse persoonlijkheden van de personages tot leven te brengen, al is het soms wat overdreven. Dit alles komt samen in een uiterst fantasierijke spelwereld waarin je betoverde bossen, complexe spelonken doorkruist en zelfs krimpt om een ​​klein dorp te verkennen. Er is in ieder geval genoeg te beleven en te ontdekken in Trials of Mana.

Eenvoudige diepzinnigheid

De combat in Trials of Mana is eenvoudig maar leuk. Het enige wat je in wezen doet is lichte en zware aanvallen uitvoeren (waarvan je de laatste kunt opladen), springen en ontwijken, personages wisselen en krachtige speciale bewegingen ontketenen. Wanneer je aan het avontuur begint zul je merken dat gevechten uitzonderlijk eenvoudig zijn, maar naarmate je vordert zul je ontdekken dat het regelmatig wisselen van personages (terwijl je effectief ontwijkt en de unieke eigenschappen en vaardigheden van je personages gebruikt), de sleutel tot succes is. Helaas duurt het ongeveer 10 uur voordat je werkelijk in de game zit en het allemaal boeiend wordt.

Missertjes

Hoewel ik Trials of Mana een leuke game vind, kent de game wel de nodige missers. Om te beginnen, zal je vaak dezelfde uitgestrekte gebieden bezoeken, wat vrij snel eentonig wordt. Ook vanwege het feit dat je steeds dezelfde vijanden zult tegenkomen die op een gegeven moment niet langer een grote uitdaging voor je vormen en dat de omgevingen toch niet echt voldoende variatie kennen. Het is uiteraard een remaster en in het origineel was dit natuurlijk ook al zo, dus je kunt dan ook niet verwachten dat dit soort problemen worden opgelost. Maar, desondanks zullen doorzetters beloond worden met een heel toffe game die je tientallen uren bezig zal houden.

Trials of Mana is een fijne actie-RPG vol fantasie en kent in zijn eenvoudigheid genoeg diepgang. Toch zullen nieuwkomers niet snel onder de indruk zijn van deze game, en alleen doorbijters zullen naar verloop van tijd gaan houden van deze nostalgische ervaring.