PREDATOR: HUNTING GROUNDS | REVIEW
Reviews / Woensdag - 13 Mei 2020     A+ | a-

Als we kijken naar dikke vette actiefilms, dan mogen we stellen dat de jaren ’80 en ’90 een shitload aan klassiekers heeft opgeleverd in het genre. Misschien wel een van de grootste klassiekers uit die tijd was Predator, waarin spierbundel Arnold Schwarzenegger de hoofdrol mocht spelen en ervoor zorgde dat zijn ‘Get to the Choppa’ quote een van de bekendste is ooit. Helaas waren de vervolgen van de Predator film niet echt iets om over naar huis te schrijven, maar wellicht weet de nieuwe game (gebaseerd op het Predator-universum) dit goed te maken.

Predator: Hunting Grounds is een exclusieve PlayStation 4 game, en dit keer is het geen traditionele actiegame. Hunting Grounds heeft geen open-wereld en is ook geen lineair opgezette game. Om de Predator beleving tot leven te wekken heeft de ontwikkelaar gekozen voor een online 4-vs-1 multiplayer-game, waarin je in een team van 4 mensen strijd tegen de Predator. Eén iemand is de Predator die alle bekende speciale vaardigheden van de alien bezit. In het begin start je met een basis skillset en naarmate je vordert in de game speel je meer skills vrij. Het is de taak van de Predator om jacht te maken op de vier soldaten, en de soldaten moeten dus zien te overleven. Het klinkt wellicht allemaal alsof Hunting Grounds een beperkte game is, maar dit valt toch best wel mee.

In the Army

Als soldaat moet je met je team niet alleen de Predator zien te overleven, maar ook de AI gestuurde guerilla’s afmaken en bepaalde missiedoelen vervullen. Een originele opvatting voor een multiplayer-game, al is de ervaring niet erg uitgebalanceerd. Als Predator heb je gewoonweg veel meer plezier dan dat je als soldaat speelt. En aangezien er maar één Predator is, is de kans klein dat je ook werkelijk als Predator kan spelen. Dit wordt namelijk random gekozen door het spel en 90% van de tijd zal je belanden in het team van soldaten, wat beduidend minder plezierig is. Als soldaat is de beleving namelijk best lineair qua missiedoelen en via indicators weet je dan ook waar je naar toe moet. Als Predator heb je dan ook veel meer vrijheid om zo stealthy mogelijk de niets vermoedende soldaten uit te schakelen, wat een veel belonender gevoel geeft.

Predi is een acrobaat

De Predator is een heuse acrobaat en hij kan dan ook vrijelijk in de bomen freerunnen, zichzelf cloaken en zodoende ongenadig toeslaan. Op dat aspect scoort de game heel erg hoog. Maar het probleem is dus dat je veel te weinig kansen krijgt om als Predator te spelen. Wat de game wel goed doet, is diepgang stoppen in de game qua vaardigheden en vrijspelen van wapens. Je kan heel veel unlocken, maar zoals in veel multiplayergames ben je beperkt tot drie perks welke niet de nodige afwisseling weten te bieden.

Gung-ho enzo

Predator Hunting Grounds is niet echt een hele uitgebreide game en er zijn dan ook niet echt veel diverse modi om je bezig te houden. Daarnaast is de afwisseling in de omgevingen ook diep bedroevend slecht te noemen, want elk level lijkt gewoonweg teveel op elkaar. Op grafisch vlak is Hunting Grounds ook niet echt geweldig te noemen, en het oogt dan ook meer op een PlayStation 3 game. Daarnaast is deze game zeker niet de beste online game van het moment, ondanks dat het concept best interessant is, is het niet echt tof uitgevoerd. Daarnaast is de balans tussen de Predator en de soldaten ver te zoeken en is de kans dat je werkelijk als Predator speelt gewoon veel te klein. Teamwork is in de gameplay van Hunting Grounds erg belangrijk en als je dan toch deze game wilt gaan spelen doe dat dan ook met een maat, want random spelers gaan al vaak compleet gung-ho, en ook dat bederft al snel het spelplezier.

Predator is wellicht een van de vetste actiefilms allertijden, en het idee dat ja als deze dodelijke alien kan spelen klinkt voor de fans dan ook als een droom. Op papier klinkt dit concept tof, maar helaas is de uitvoering niet echt geweldig te noemen, zelfs niet voor de die-hard fans…