GEARS TACTICS | REVIEW
Reviews / Woensdag - 27 Mei 2020     A+ | a-

Wie een Xbox heeft, zal hoogstwaarschijnlijk al wel een Gears of War game gespeeld hebben. De franchise is een van de vlaggenschippen van Microsoft Studios. Ondertussen bestaat de serie alweer 14 jaar en hebben we maar liefst 6 games mogen spelen in de serie. Al met al moet er gezegd worden dat de serie naar gelang van tijd niet meer wist te vernieuwen en een beetje vastgeroest zat. Dit is sinds de komst van Gears 5 gelukkig opgelost. Ontwikkelaar The Coalition wilde alsnog iets anders met de serie doen, en daarom komen zij met een totaal andere game in de serie, namelijk een turn-based strategy game voor de PC.

Met de komst van Tactics gaat de Gears of War-franchise dus een totaal andere richting op, maar ik moet zeggen dat de serie in de afgelopen jaren voldoende ‘lore’ heeft weten op te bouwen om een uitstapje als dit te maken. Deze TBS game zorgt ervoor dat het hartje van Gears-fans gaat kloppen en zit dan ook vol bekende vijanden, helden en wapens. Daarnaast verwacht je toch een bepaald niveau qua spelontwerp. Qua gameplay wordt er goed aan bepaalde verwachtingen voldaan, maar op andere vlakken juist compleet niet. Daarnaast moet je ook niet verwachten dat Gears Tactics het wiel opnieuw uit heeft gevonden, want de game brengt vanuit zichzelf geen nieuwe frisse ideeën met zich mee in dit genre. Op zich geen probleem, want de meeste games uit het TBS genre houden zich aan bepaalde standaarden, al zijn deze standaarden in Gears Tactics misschien nog ietsje meer uitgehold.

What’s the Story? There is none…

Het grootste probleem in Gears Tactics is het gebrek aan een verhaal, waardoor je ook niet echt een doel hebt in de game. Oke, er zit wel iets van een dun draadje in de game, wat zich voor moet doen als verhaal, maar echt boeiend is het niet. Al helemaal niet als je dit vergelijkt met de eerdere Gears games van de afgelopen jaren. In Gears Tactics ga je vooral van map naar map de strijd aan met vijanden, maar een echt overkoepelend geheel, die de boel bij elkaar houdt, is er niet. Het zijn dus voornamelijk losse missies en zijmissies die je bezig zullen houden. De actie daarentegen is behoorlijk goed te noemen, en er zit verdomd meer tempo in deze game dan in de gemiddelde turn-based strategiegame. Dit ligt voornamelijk aan het feit dat je hier geen basis hoeft onderhouden en er puur gericht wordt op actie. Voornamelijk de welbekende Glory Kills maken de game ook erg bruut, en deze moves zijn visueel ook nog eens verdomd spectaculair. Daarnaast zal je ook weer van cover naar cover moeten gaan. Alle kleine details die de game kent zorgen ervoor dat het alsnog als een Gears-game voelt, maar dan zonder het shooter gedeelte wat je gewend bent.

Poepie-strak

Over het algemeen zijn alle gevechten in Gears Tactics wel tof. Het ziet er allemaal spectaculair en poepie-strak uit en aan actie is geen gebrek (je wordt er gewoon mee doodgegooid). Hoewel de game het TBS-genre dus wat uitholt en je zonder enig doel tussen de missies door naar gevechten wordt gestuurd, is het wel erg leuk om te doen. Wat mij wel opviel is dat de missies naar gelang van tijd wel behoorlijk eentonig aan beginnen te voelen, en dat is best jammer. Gears Tactics is een soort TBS-game voor gamers die niet zoveel geduld hebben dan de normale gamer die dit genre de bomb vindt. Gelukkig kent Gears Tactics ook wel wat management aspecten tussen de missies door. Denk hierbij aan het ontdekken van nieuwe wapens, het upgraden van personages en classes en nog wat dingetjes.

Anabolen

Desondanks is Gears Tactics toch een beetje teleurstellend. Ik had gehoopt op een doorgedraaide turn-based tactische game met een ontzettend dik verhaal, maar dit is helaas dus niet zo. Gears Tactics kan ik dan ook het best omschrijven als een turn-based ‘light-game’ op anabolen, waar het tempo en actie toch flink wat hoger ligt dan de gemiddelde tactische game. Ook op grafisch vlak komt Gears Tactics goed uit de verf en het ziet er prachtig uit. De game is niet alleen grafisch sterk, maar kent ook goed ontworpen levels waar menig andere game iets van kan leren. Tactics is een game die Gears-fans en gamers, die een iets minder diepgaand tactische game zoeken, het beste zal bevallen.

Gears of War is een keiharde actie serie, en met dit uitstapje naar een turn-based strategiegame wilde ontwikkelaar The Coalition een frisse wind door de franchise laten gaan. Dit is aardig gelukt maar Gears Tactics is niet de topper geworden waarop ik had gehoopt. Voornamelijk verhaaltechnisch is de game een drama en de game is zeker niet heel erg diepgaand. Gelukkig wordt dit wel gecompenseerd door de vette, brute en lompe actie die Tactics kent.