IRON MAN VR | REVIEW
Reviews / Donderdag - 9 Jul 2020     A+ | a-

Dankzij de shitload aan Marvel films, de afgelopen jaren, is Iron Man een van de meest geliefde superhelden geworden van deze tijd. De man in het ijzeren pak is bijna net zo herkenbaar als elk ander personage in de popcultuur. Ondanks zijn succesen in films en stripboeken had Marvel’s icoon nog geen eigen game. Met de komst van Iron Man VR kunnen we eindelijk het krachtige pantser van Tony Stark bestijgen terwijl we ons al vliegend en schietend een weg banen door diverse missies verspreid over de hele wereld. Of dit werkelijk ook leuk is om te doen, lees je in deze review!

In Iron Man VR neem je de rol aan van de populaire Avenger, Iron Man (duh!). Zodra je de PSVR-helm opzet, de game opstart en het digitale Iron Man-pak aantrekt voel je jezelf als een flinke badass. Met de bekende wapper dildo’s (a.k.a. PlayStation Move-controllers) in combinatie met de PSVR-helm kun je zelf bepalen waar je heen vliegt en schiet. Kantel je de Move-controllers achter je, dan beweeg je jezelf naar voren en je verandert van richting door de hoek van je armen aan te passen en door te kijken naar waar je heen wilt gaan. Vliegen voelt hierdoor in het begin geweldig intuïtief aan en je voelt je dan ook als een echte capabele held die de wereld gaat redden.

I-AM-IRON-MAN

De gevechten die Iron Man VR kent zijn best tof te noemen. Met een druk op de knop van je Move-controllers heb je makkelijk toegang tot het volledige arsenaal aan wapens die Iron Man heeft. Dit gevoel versterkte de beleving dat je in de huid gekropen bent van een van de machtigste helden die onze aardkloot gezien heeft. Of je nu golven van drones met Iron Man’s kenmerkende repulsors afschiet of een overweldigende golf van doelzoekende raketten op een verbijsterde tegenstander loslaat, Iron Man VR geeft je echt het gevoel dat je de alter-ego van Tony Stark bent.

Niets is vetter dan dat je een ​​hovertank ver de lucht in wipt met een shockwave, om zo zijn pantser kapot te schieten met een chaingun om deze daarna de gruzelementen in te jagen door een clusterbom te gooien. Combo’s maken met het arsenaal dat tot je beschikking staat, om zo vijanden neer te halen, voelt ongelooflijk badass aan en zorgt voor een ongelooflijk bevredigend gevoel. Improviseren met je wapens en dingen uitproberen is dan ook erg aan te raden als je deze game gaat spelen. Met het verslaan van vijanden laad je ook je unibeam op. Mocht je dan alsnog in een lastig parket terecht komen, dan kun je deze ultieme aanval gebruiken om wat “crowd-control” toe te passen.

In de knoop

Iron Man VR kent een aardig aantal missies, en deze vinden voornamelijk plaats in grote open gebieden. Hier is het zaak om objectives te voltooien terwijl je golven van vijanden af zal moeten weren. Hierdoor zal je snel moeten bewegen en handelen, en door deze hectische actie kan de game vaak desoriënterend zijn. Daarnaast ben je aangewezen om gebruik te maken van de beperkingen die PSVR kent, en hierdoor is fysiek omdraaien dus geen mogelijkheid. Daardoor zal je dus gebruik van de knoppen moeten maken op de Move-controllers om de camera handmatig te draaien en aan te passen, wat de beleving van de game aardig kan verpesten omdat het je volledig uit de game trekt omdat je vingers hierdoor aardig in knoop kunnen raken. Zelfs als je de game na een flink aantal uren onder de knie krijgt, gebeurt het vaak dat je hierdoor botst tegen muren en zal je merken dat je moeite hebt om behendige bosses te verslaan. Helemaal in omgevingen die de moord stikken van balken en pilaren, waar je heel vaak tegenaan zult vliegen en dat is eigenlijk best wel jammer.

Be Tony!

Als je denkt dat je alleen maar aan de slag mag met het pak van Tony Stark, dan heb je het mis. Tussen de missies door mag je namelijk ook aan de slag met de man achter het ijzeren masker. In deze secties beweeg je je door de villa van de multi-miljardair door middel van waypoints, waarmee je jezelf kan teleporteren naar bepaalde delen in het huis. De villa van Stark kent een aantal leuke easter-eggs en bevat ook een aantal leuke, maar onbeduidende, minigames. Je zal de villa voornamelijk gebruiken om je uitrusting aan te passen, zoals nieuwe paintjobs. Ook kun je hier je verdiende skillpoints gebruiken om upgrades voor je pak te ontgrendelen. Deze upgrades variëren van snelheidsboosters en snellere health-regen tot verschillende nieuwe en interessante wapens.

Tijdens deze tussensegmenten krijg je een kijkje in het privéleven van Tony Stark. Zo staat het contrast tussen zijn verleden als internationale wapenhandelaar en het verlangen dat hij nu heeft om juist een ​​heroïsch baken voor de wereld te zijn centraal. Dat uitgangspunt dient als achtergrond voor het verhaal van Iron Man VR, waarbij superschurk Ghost de slachtoffers van Stark Industry wil wreken. Deze aanval op beide fronten van Tony’s leven leidt tot meeslepende situaties en leuke momenten.

Iron Man VR doet veel goed, maar ook veel fout. Het gevoel dat je krijgt als je het iconische pak aantrekt en golven van vijanden vernietigt is subliem gedaan. Op bepaalde momenten voel je jezelf dan ook als als een doorgewinterde superheld die de hele wereld aan kan. Toch gooien de controls roet in het eten van deze game, want op veel andere momenten voelde ik me juist meer als iemand die op de afdeling R&D het pak moest testen, met alle klungelige gevolgen van dien. Iron Man VR biedt een leuk avontuur voor fans van Marvel’s iconische held, maar de game wordt meer gehinderd door de VR-technologie dan dat het er door wordt verheven.