F1 2020 | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 11 Jul 2020     A+ | a-

Een groot gapend gat heeft de Coronacrisis achter gelaten in de sportzomer. Na maanden stil te hebben gestaan, scheuren de bolides eindelijk weer over het asfalt in de eerste Grand Prix van het seizoen. Voor de sportliefhebber smaakt het naar meer en daar weet codemasters wel raad mee. De afgelopen jaren bracht het bedrijf hoge kwaliteit F1-games op de markt. En misschien nog wel meer reden om uit te kijken naar de 2020 editie, is omdat Zandvoort eindelijk digitaal te bewonderen is. Codemasters kan de gemakkelijke weg kiezen en voortzetten wat het de afgelopen jaren heeft gedaan, of gooit het bedrijf toch de formule op de schop voor een nieuwe ervaring? Je leest het hier.

Hollandsch Glorie

Het zal geen verrassing zijn als ik zeg dat ik F1 2020 begonnen ben met een Grand Prix op Zandvoort. Wat heb ik er naar uitgekeken om Max een overwinning te zien behalen op eigen bodem. De omgeving mag dan niet zo spannend zijn als een Monaco, maar het circuit kent genoeg bochtenwerk om je af te leiden van de omgeving. Dit staat in schril contrast met het stratencircuit van Hanoi (Vietnam) waar de spanning moet komen van interactie met de overige coureurs. Deze baan kent vele rechte stukken om je cruisecontrol te testen.

En je races worden nu ondersteund door commentaar van niemand minder dan Olav Mol. Voor de racefan zal dit natuurlijk een vertrouwde stem zijn en zijn enthousiaste manier van verslag doen past erbij, voor zover dat mogelijk is bij een race die alle kanten op kan gaan.

Smells like team spirit

Hoewel de Nederlander in mij gelijk een proefrit wilde maken op Zandvoort, moet gezegd worden dat de grootste toevoeging komt met teamcarrière. In deze mode ben jij niet alleen coureur, maar ben jij ook de eigenaar van een team. Afhankelijk van je perceptie brengt dit extra managementtaken/rompslomp (omcirkel wat van toepassing is) met zich mee. Je start met cosmetische zaken zoals ontwerp van de teamlogo, teamnaam en de kleuren van je wagen. Aan het roer (of stuur) van je team moet je interviews geven en inplannen wat je met de dagen doet tussen raceweekenden;doe je een persoffensief met je teamgenoot, ga je merchandise promoten of ga je extra trainen.

Echter, het opstarten van een nieuw team gaat niet zomaar. Als klein team is je onderhandelingspositie niet al te sterk en financieël is nogal een investering vereist. Gelukkig kun je een sponsor zoeken, die overigens wel verwacht dat er doelen behaald worden. Hoe groter het contract, des te groter ook de doelen zijn. Zo kun je jezelf een extra opdracht en bonus meegeven voor het seizoen. Daarnaast moet je ook een coureur uitzoeken die bij je team past, en natuurlijk wil deze ook wat geld voor het werk. Ook sta jij aan het roer om je ontwikkelteams gemotiveerd te houden. Je kunt je resource points gebruiken om ze aan het werk te zetten en de auto te ontwikkelen op aerodynamica, chassis, aandrijflijn en duurzaamheid.

Zondagsrijders

Goed, als je eenmaal je management op orde hebt, kun je de baan op. Dit gebeurt via de gebruikelijke raceweekends met drie trainingssessies op het circuit, waarin je opdrachten kan voltooien en resource punten kan binnen slepen. Vervolgens is er de kwalificatie en de race zelf. Dat racen is ook een genot, zeker als je alles eenmaal goed hebt afgesteld op jouw niveau. Voor iedere plaats moet geknokt worden op de grid. De auto reageert heerlijk op elke stuurbeweging en snijdt lekker door de bocht, mits je hem natuurlijk goed in bedwang hebt. Daar ging het bij mij af en toe mis, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor de minder ervaren rijders zit ook de rewind knop er weer in, zodat je een lange race niet door een klein foutje de mist in ziet gaan.

Al met al is het podium voor een ieder in bereik. Echter op het gebied van animaties in cut scenes, tijdens de interviews of op het hoofdkwartier is er weinig veranderd. Dit ziet er nog steeds houterig uit en eigenlijk mag dit wel een keertje aangepakt worden, maar dit is een klein vlekje op de Codemasters Formule die werkt voor de serie.

Volgeladen bak

Geheel zoals verwacht, krijg je weer een flinke bak race content voor de kiezen met de serie. De coureurs- en teamcarrière zijn slechts het topje van de ijsberg. Nieuw in de serie is dat je nu split screen tegen je maten kan racen. Heerlijk dat het weer terug is. Daarnaast kun je er nog voor kiezen om een F2 carrière op te bouwen, online de leaderboards te veroveren in multiplayer evenementen en competities. En kun je ook met klassieke racewagens een grand prix beginnen en je races samenstellen. Oja, er zijn ook nog kampioenschappen met eigen omstandigheden.

Zeker de komende tijd wanneer de online modes meer op gang komen (release was op 10 juli 2020, een dag voor deze review verscheen), verwacht ik daar meer van te genieten, zoals de leaderboards die aangevuld worden met scherpe tijden om te verbeteren en de kampioenschappen en evenementen online.

Stuurfoutjes

Tijdens het spelen van F1 2020 zou je haast vergeten dat er wel degelijk enkele minpunten te ontdekken zijn. Eenmaal op het circuit, verloopt alles gladjes, maar daarbuiten merk je dat de animaties wel een upgrade kunnen gebruiken. Daarnaast zijn de laadtijden ook flink en nog steeds kan ik het niveau van mijn tegenstanders tijdens een carrière niet aanpassen. Daarom het advies om de moeilijkheid net een tandje hoger te zetten dan je zou willen, zodat je in het spel kan groeien. Verder zijn dit echter vooral kleine zaken die in het niet vallen vergeleken met wat Codemasters dit jaar weer voor elkaar heeft gekregen.

In de afgelopen jaren heb ik verschillende keren de F1-series mogen reviewen en het is knap dat Codemasters alsnog de serie fris weet te houden. Natuurlijk voelt de gameplay weer als vertrouwd aan en niets voelt lekkerder dan een bocht heerlijk aansnijden om vervolgens met vaart uit de bocht je tegenstander in te halen. Voor mij is de F1 serie het voorbeeld van hoe je een sportserie jaarlijks kan uitbrengen en toch fris kan laten voelen door het op de juiste manier uit te bouwen. F1 racen is met F1 2020 diepgaander dan ooit, maar tevens heel toegankelijk doordat je alles naar jouw niveau aan kunt passen. Dit deel bewijst waarom Codemasters de pole position stevig in handen heeft wat betreft de F1 games. Het bouwt de bekende formule stevig uit, terwijl het op andere vlakken lekker doorrijdt met de cruisecontrol aan.

Bron: Stephan Stuij StarGamers