Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


CALL OF DUTY: BLACK OPS COLD WAR | HANDS-ON
Previews / Dinsdag - 22 Sep 2020     A+ | a-

Het afgelopen weekend konden we aan de slag met de multiplayer Alfa van Call of Duty: Black Ops Cold War. Deze was namelijk exclusief beschikbaar voor alle PlayStation 4 bezitters, om alvast een indruk te krijgen van de aanstaande game. Ook wij hebben een aardig aantal potjes mogen spelen, en vertellen je er alvast het een en ander over.

Laat ik eerlijk zijn, Call of Duty: Black Ops Cold War is geen nieuwe revolutie in de serie, en de game speelt dan ook weer zoals je gewend bent van de franchise. In grote lijnen zijn veel dingen dan ook hetzelfde gebleven zoals we dat kenden uit Modern Warfare, met hier en daar kleine tweaks en wat kleine gameplay veranderingen die de boel iets anders aan laat voelen. Wat wel gelijk opvalt is dat de gameplay in Cold War wel een stuk sneller aanvoelt als wat ik gewend was in Modern Warfare. Eerlijk gezegd is dit ook wel erg fijn en deed het me denken aan al die fijne multiplayer potjes die ik met de originele Black Ops heb mogen spelen.



BAM Jonguh!

Het richten, bewegen en het schieten voelt intuïtief en gestroomlijnd aan en dat zorgt ervoor dat de multiplayer erg lekker wegspeelt. Het was natuurlijk wel eventjes wennen, aangezien Modern Warfare en Warzone net iets anders en ietsje trager spelen, maar naarmate ik vorderde voelde het net wat beter aan. Ook fijn om te weten is dat Cold War weer teruggaat naar de oorsprong en we geen futuristische rotzooi meer hoeven te verwachten. De game speelt zich dan ook af in de jaren ’80 en dat houdt in dat we oudere vuurwapens tot onze beschikking hebben.

Elk wapen in zijn class verschilt enorm van elkaar qua vuurkracht, snelheid en andere zaken en dit is goed te merken. Zo heb je de MP5 welke een snelle firerate heeft, maar minder accuraat is en veel recoil kent. Of een AK47 welke juist veel firepower heeft en accuraat genoeg is, maar juist langzamer is om te richten op je vijand. Al deze wapens kun je (net als in Modern Warfare) voorzien van een shitload aan attachments. Dit doe je in de welbekende Gun Smith optie, welke een stuk overzichtelijker is geworden in Cold War. Het enige minpuntje wat ik kan vinden is dat je je wapens alleen tussen de potten door aan kan passen, en niet tijdens een match.

De Gun Smith geeft je een keur aan persoonlijke opties aan je wapen, en deze is in grote lijnen niet echt veranderd qua opzet. Het is wel een stuk overzichtelijker gemaakt en geeft je nu een samenvatting van statistieken voordat je een attachement op je wapen zet. Een hele handige en zeer welkome toevoeging als je het mij vraagt.  

Lekker Runnen en Gunnen

Cold War is in essentie nog steeds een echte Call of Duty-game, waar je jezelf snel thuis zult voelen. De normale 6 vs 6 modi speelt heerlijk weg, en ik heb opgemerkt dat de maps echt klassieke voorbeelden van Call of Duty maps in een nieuw jasje zijn. De levels zijn niet al te groot, maar bieden je genoeg mogelijkheden om jezelf op middellange afstand en sniperafstand te vermaken. Tijdens de multiplayer Alfa viel het mij ook op dat er nagenoeg niet gecampt werd tijdens de potten en dat was een flinke verademing. Hierdoor voelde ik mezelf sneller een baas terwijl ik diverse tegenspelers al vloeiend een kogel door hun kopje jaagde. Het is de welbekende “Run and Gun” gameplay die je uit de serie kent, welke zeker niet vernieuwend te noemen is maar wel ontzettend goed en belonend aanvoelt.



Let Me Domineer You

Nieuw in Cold War is de Combined Arms: Domination modi. Hierin speel je een bijzondere pot Domination, met twee teams van 12 man. De levels zijn een stuk groter als wat je gewend bent in de serie en het kent dan ook diverse voertuigen. Het voelde dan ook een beetje aan of ik Battlefield aan het spelen was, met Call of Duty-gameplay, en dat is zeker niet negatief te noemen.

In de Alfa had je de keuze uit twee maps, namelijk Armada en Crossroads. Hier is het de bedoeling dat je als team een aantal plekken verovert en deze zolang mogelijk in je bezit moet zien te houden. De Armada map is erg indrukwekkend en speelt zich af rondom schepen in de Atlantische Oceaan. Hier kun je gebruik maken van boten en jetski’s om je doelstelling te behalen. Je beweegt jezelf verder nog voort op grote slagschepen, en deze bevatten weer boordgeschut om vijanden met voertuigen het een stuk moeilijker te maken.

De andere map, genaamd Crossroads, speelt zich af in de voormalige Sovjet Unie. In een besneeuwde bosrijke omgevingen mag je hier de vijand te lijf gaan met sneeuwscooters en tanks om zoveel mogelijk plekken te veroveren. Dit alles zorgt ervoor dat Combined Arms je een heel andere ervaring geeft als wat je gewend was in de serie. Ineens komt er tactiek om de hoek kijken bij Call of Duty in plaats van de welbekende “Run and Gun” gameplay die we kennen uit de serie.



Voorlopige conclusie

Black Ops Cold War krijgt een hele toffe multiplayer. Na het spelen van de Alfa voelt het vertrouwd aan, maar toch een beetje anders. Dit komt voornamelijk door de iets hogere snelheid die de game kent, de jaren ’80 setting en natuurlijk de nieuwe Combined Arms modi. Een definitieve conclusie kunnen we nog niet geven, maar ik ben het afgelopen weekend wel erg enthousiast geworden en voor mij persoonlijk smaakt dit naar meer.

Toch is en blijft het die traditionele jaarlijkse Call of Duty-game, en is er niet echt vernieuwing te vinden in de welbekende gameplay. Laten we hopen dat we met de volledige release nog een paar mooie verrassingen krijgen.


Bron: Rowdy Oomen StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top